GS1000 Turbo

Ik kan aan een gtx3071r turbo komen, voor nop..
Maat van mij had hem op zijn Subaru WRX STI, ding had ergens rond de 500pk, hij heeft een turbo gekocht met meer output, dus de oude ligt opde plank stof te happen.

Nu ben ik niet opzoek naar hoge nummers qua vermogen, maar ik zit te denken dat zo'n grotere turbo met lagere druk waarschijnlijk beter is dan mijn kleine met hogere druk, minder kans op pingelen.

De uitlaat moet groter, de inlaat ook, waarschijnlijk van 50 naar 70mm, de uitlaat wordt ook minder restrictive.
De turbo is kogel gelagert en draait bijzonder licht.

Nu zat ik wat te denken, met een grotere diameter in in - en uitlaat zal het allemaal off boost wat makkelijker draaien, het zal ook meer turbo lag geven..

Zou het werken met niet al te veel lag? Iemand een idee?
 
Even voorop gesteld dat ik geen enkele praktijkervaring heb met turbo's. Maar gewoon even hardop nadenkend....

Het opspoelen van een turbo kost energie en tijd en dat is dat bekende turbogat. Als je een grotere turbo neemt is de waaier die op gang moet komen, zwaarder en heeft een grotere diameter. Dat zijn de twee factoren die de inertia (traagheidsmoment) van een draaiend voorwerp bepalen. Als het allemaal een fractie groter is dan wat je nu hebt zou het kunnen werken, maar als die subaru er 500 PK mee levert denk ik dat het veel te groot is, hoeveel "lag" had die subaru met de betreffende turbo? De inhoud van zo'n blok is toch zeker 2x zo groot als de inhoud van jouw Suzuki. Als die Subaru de turbo liet opspoelen vanaf 2000rpm gaat jouw suzuki daar dus veel meer toeren voor nodig hebben.

Ben benieuwd, grotere turbo's is meer spektakel *O*
 
Die Subie begon echt heel hard te trekken ergens tussen 3000 en 3500 toeren, als dat los gaat durf je niet echt op de toerenteller te kijken, ligt ook aan waar je hem los trekt ;)
Lag had ie niet echt, maar als hij de motor af zette, dan hoorde je de turbo nog zeker zo'n 15 seconden na draaien..

Subie is een 2.5 liter, de mijne 1245cc
 
Beter 2 kleinere dus :'). Ik denk dat het wel los loopt met de andere turbo. Je kan evt. wel een groter turbogat krijgen, maar daar kom je maar op 1 manier achter. Wanneer/bij welk toerental spoelt hij nu op? Geleidelijk of in 1 keer? De grotere kan ook het voordeel hebben dat hij wat gelijkmatiger opkomt.
 
Het mooiste is een combinatie van een kleine en een grote turbo.
Maar dan wordt het wel een complex geheel...
 
Kun je een inschatting maken van het verschil in technische vooruitgang tussen die twee turbo's? Kan me voorstellen dat een oude turbo meer inertie heeft dan een nieuwe. En dat een oude turbo moeizamer flow omzet in rotatie dan een nieuwe.

Met andere woorden.. een moderne turbo die wat groter is kan misschien op alle vlakken gelijk of beter zijn dan een oude kleine.

En ik begreep van een leuk autofilmpje dat een geflowde kop helpt. En speciale turbo nokkenas timing ook helpt. Bij dat laatste denk ik dan aan een timing die het meest efficient werkt in het gebied waar de turbo nog niet zoveel doet. Dat helpt misschien ook met het opgang brengen van de turbo. En eenmaal dat de turbo draait krijg je die cilindervulling er toch wel in.. ook al is de kleptiming wat minder ideaal??
 
Ik heb ook nog een andere iets kleinere turbo liggen die van diezefde Subie af komt, das een TD05 geloof ik. Die turbo die ik eerst had was ook een TD05, die spoelde op bij 4500 rpm, full boost op 5500rpm.
De verwachtig is dat die grote ook zo iets zal doen..

Ik haal hem op en zal eens zien wat de (on)mogelijkheden zijn.. Misschie kan ik het turbine huis overzetten.

Ik heb er nokkenassen in zitten met 1mm meer lift.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Beter 2 kleinere dus :'). Ik denk dat het wel los loopt met de andere turbo. Je kan evt. wel een groter turbogat krijgen, maar daar kom je maar op 1 manier achter. Wanneer/bij welk toerental spoelt hij nu op? Geleidelijk of in 1 keer? De grotere kan ook het voordeel hebben dat hij wat gelijkmatiger opkomt.
4000rpm, en het klapt er echt in een keer in.
 
Ik weet niet eens of ik zo'n grote turbo wel kwijt kan..
Is ie zó groot ?

6897E26D-7FE7-488C-97F4-5A350DFCB87C.jpeg
 
Een grotere turbo komt wat geleidelijker in, en rijdt fijner op een motor dan een kleine punchy turbo die er ineens inklapt
 
Geen draw through! Ik vind dat geen kijk..
Supercharger heb ik wel eens aan gedacht, ik zou niet weten hoe dat aan te drijven

Qua grotere turbo, ik ben bang dat ik bij deze aardig wat toeren moet gaan draaien voor ie wat gaat doen.

Ik weet ook niet of ik hem kwijt kan.
Als ik hem heb zal ik gaan passen en meten.

Ik denk wel dat ie zonder problemen richting 250pk gaat
 
Geen draw through! Ik vind dat geen kijk..
Supercharger heb ik wel eens aan gedacht, ik zou niet weten hoe dat aan te drijven

Qua grotere turbo, ik ben bang dat ik bij deze aardig wat toeren moet gaan draaien voor ie wat gaat doen.

Ik weet ook niet of ik hem kwijt kan.
Als ik hem heb zal ik gaan passen en meten.

Ik denk wel dat ie zonder problemen richting 250pk gaat
Maar blijft de rest dan ook heel ?
 
Wat een prachtig topic en nog mooiere GS! :}Vandaag alles van begin tot eind gelezen, wat een werk. Keep up the good work, ik zie de updates graag verschijnen:W
 
Die grote(re) turbo wordt niet wat, veel te groot.

Maareh, ik ben weer wat bezig met de GS, 1 projectje is klaar, het andere project gaat langzaam, dus met de GS bezig, het is lente, volgens de kalender althans, dus hopelijk binnenkort weer rijden, als het eens stopt met regenen..

Door fuck ups van JE pistons heb ik 8 zuigers liggen, dus een beetje alles uitzoeken, onder tussen een beetje vergeten wat er fout ging toen

Ik had sporen in de cilinders, zelf dacht ik dat dat was gekomen door dat ie een keer te heet was geworden, maar ik kon niet echt bedenken wanneer.
De man van het revisiebedrijf dacht door te weinig olie, dat zou kunnen, in het begin lekte ie aardig olie als ik goed op het gas ging, maar kan me niet echt herinneren dat het peil echt te laag is geweest..

Weegschaal gepakt om te kijken hoe veel verschil er tussen de zuiers zat, toen herinnerde ik mij dat de exacte kopie van de zuigers 10 gram zwaarder waren dan het origineel, de zware zuigers aan de kant gelegt, toen meten hoeveel verschil er tussen de zuigers zat in diameter, dat is 0.02mm, de grootsten gepakt omdat ie nogal wat zuigerspeling heeft.

Maar waarom ik hier eigenlijk mee bezig was is omdat de zuigerveren van 2 zuigers niet echt lekker soepel door de groef gingen, ik dacht dat dit misschien gekomen was door detonatie, dit was mij vertelt dat dit kon gebeuren, dat de groef was was dicht "geslagen".
Maar ik heb 2 ongebruikte zuigers, en de zuigerveren gaan ook niet echt lekker door die groeven, dus het zijn de zuigerveren i.p.v. de zuigers..


Binnenkort maar even pakkingen en zo bestellen, kan ie weer in elkaar.
 
Nieuwe zuigerveren besteld.
De oude kregen een wat grotere slotspeling door een grotere boring. Maar vornamelijk omdat de zuigerveren niet lekker in de groef zaten, klemmen een beetje.

De motor had last van detonatie, de zuigers hebben totaal geen beschadigingen, de zuigerveren hebben wel iets er op, ik denk dat dat wel eens van detonatie kan komen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan