GS1000 Turbo

De zuigers kwamen vandaag binnen *O*

Ook weer een verhaal.. Ik had een van mijn zuigers op gestuurd naar JE om te laten kopieeren, er is een minimum afname van 2, dus dat was iets wat je maar op de koop toe nemen.
Op een gegeven moment krijg ik van UPS een mail dat er een pakketje onderweg is, de volgende dag een cancellation, zonder enige uitleg.
Aan gezien ik het spul niet direkt nodig was heb ik er ook niet heel hard achter aan gezeten, alleen een mailtje naar JE gestuurd.

Op een gegeven moment stuurt JE mij een mailtje, dat omdat ik 3 zuigers kwijt ben nu, 2 nieuw gemaakte en het origineel, dat ze mij 4 nieuwe gaan opsturen, en inderdaad, een week later liggen er 4 nieuwe zuigers voor de deur..

De postage is echt belachelijk duur vanuit de US, ik had een doos met autoonderdelen, zuigers, nokkenas en lagers en dat soort spul (ruim 5 kilo) uit de UK in 4 dagen op de stoep voor $100.
Dit was nog niet een derde van volume en gewicht, en dit kostte mij zo'n $340..

De carterhelften zijn weg gebracht om te laten stralen, ik vond ze niet mooi genoeg om het blok zo op te bouwen..

Ik ben toch wel blij dat ik nu 4 nieuwe heb, want er zijn toch minieme verschillen..

Nokkenas is vandaag opgestuurd naar de US om te laten repareren, zat me toch niet helemaal lekker.
 

Bijlagen

  • zuigers.jpg
    zuigers.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 70
  • camshaft.jpg
    camshaft.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 58
Wat is er mis met de nokkenas? Ingelopen lager naast de nok, of dat de nok beschadigd is? Beschadigde nok kun je redelijk eenvoudig zelf repareren door met TIG met Stellite toevoegmateriaal op te lassen, en met lamellenschijf bijwerken
 
Toen de drijfstang knapte heeft de zuiger beide kleppen omhoog geduwt, klepstelplaatje weg en een hoek van het kleppendeksel afgebroken.

Omdat ik een aantal kilometer van huis was, en het ging soms aardig omhoog ben ik half naar huis gereden, en dat heeft de nok aardig beschadigd.
Waarschijnlijk werkt het nog goed, maar ik wil het gewoon goed hebben.
 
Frame is iets aangepast zodat de benzinepomp en FPR dichter bij elkaar zitten, wat meer geordend.. Frame is weggebracht om opnieuw te poedercoaten.
Ik wacht nog steeds op mijn carterhelften.

Dit weekend een spacer gemaakt voor de cilinders, ik had er eerst 1 van staal gemaakt, maar ik was bang dat het verschil in uitzettingscoëfficiënt problemen zou veroorzaken, dus heb ik er een uit aluminium gemaakt.
Wat een pokkewerk was dat zeg, alles onder de spanen/splinters.. Alles eerst met een slijptol grof weggeslepen, daarna met een freesje in model gefreest..
 

Bijlagen

  • spacer.jpg
    spacer.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 28
Ik heb de carterhelften weer terug, niet gestraalt.. Was een heel avontuur om ze terug te krijgen.. Echt niets gaat vanzelf.
Carterhelften zitten weer op elkaar.

Foto is een beetje wazig helaas.

blok.jpg


Was af en toe best zoeken waar alles lag, volgens mij ligt de boel al ruim 3 jaar uit elkaar.
Die parts washer die ik een paar maanden geleden gekocht heb kwam goed van pas
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Frame vandaag opgehaald van de poedercoat mevrouw.
Ik had wat modificaties gedaan, alles zit nu dichter bij elkaar i.p.v. verspreid door het frame.

Nu wachten op wat onderdelen van het blok, blok moet weer los, want een onderdeel waarvan ik dacht dat ie wel zonder kon (ging kapot toen ik er naar keek) blijkt toch wel enigszins belangrijk te zijn.
Dan blok er weer in, en dan gaat het waarschijnlijk weer snel..

Ik heb nu ook de ontstekingsmodule in rubbers gehangen, geen idee of dat nodig is, maar leek me beter van wel
Frame 1.jpg
FRame 2.jpg
 
Maares tijd voor update dacht ik zo..

Voorpoot vervangen, zat een kras in, koplamp laten verchromen, ziet er ook weer puik uit.

Tijdje terug piston pennen van een Hayabusa besteld, omdat ik zeker weet dat die dik genoeg zijn, maar die bleken dus te kort, toen pennen van een GSX1100 besteld, dezelfde dikte als de Hayabusa, maar een stuk langer, die heb ik vandaag ingekort, zuigers gemonteerd, cilinders er op, en de kop er op..
De spacerplaat die ik gemaakt had omdat ik er langere drijfstangen in heb is precies goed.
De cilinders gingen er gelukkig redelijk makkelijk op, kutklus is dat altijd.


Cilinders.jpg


Nu sparen voor de billet clutch basket, die is niet goedkoop helaas.

Maar nu kan ik hem eigenlijk, op de koppeling na, afmaken, nog veel te doen dus.

Ik had al enkele jaren een inlaatklep liggen, die had ik bijna direkt gekocht, ik wilde de klep er laatst inzetten, bleek die klep er vrij moeilijk uit te komen, is de steel krom! De geleider was afgebrokkeld en de zitting was ook beschadigd, maar dat is allemaal gefixed nu.

Ik hoop zo dat ik de krukas goed heb gebouwd, geen trillingen, en dat de zuigerveren goed zijn, de zuigerspeling is behoorlijk groot, maar wel volgens de specificaties van JE, en ik vind de schraapveren wat moeilijk gaan, ook zijn de cilinders wat opgeboord, dus ik hoop dat ie niet weer gaat roken.

Nu achter oliepomptandwielen aan, een nieuwe ketting moet ik ook nog hebben, lijkt wel of die dingen ook iedere keer duurder worden, en dan dus de koppelingskorf met rechte vertanding.
 
Ik moet je wel een 10 geven voor je doorzettingsvermogen. Al 7 jaar bezig met iets wat niet draait vind ik knap. Menig man stopt na een paar maanden.
Heeft ook ruim 4 jaar stil gelegen, en op een gegeven moment zit er zo veel geld in dat stoppen helemaal weggegooid geld is.
En een turbo rijdt leuk, daarom ook ;)

Het bouwen vind ik leuk om te doen, ook erg leerzaam.
 
Hoe is het met die slechte nieuwe zuiger afgelopen?
Goede vraag; contact gezocht me JE, en er werd zonder morren 2 nieuwe gemaakt en opgestuurd, heeft me geen cent gekost! Daar was ik wel van onder de indruk.. Waar ik minder van onder de indruk was, is dat de groeven voor de circlips die de pistonpen op de plaats houden te dicht bij elkaar zaten, dus ik moest de pennen korter maken.
 
Zoals de Amerikanen zeggen:
" performance parts never fit "

;)
Had ik ook nog nooit gehoord _O- Maar wel typisch.....

Maar waren de pistonpennen dan te lang? of die groefjes gewoon knal verkeerd :? Dat valt toch wel een beetje tegen, heeft toch gewoon iets met kwaliteitscontrole te maken lijkt me.... Maarja, wel fijn dat JE gewoon twee nieuwe zuigers maakt.

Mooi om te zien dat er weer vooruitgang zit in het aparaat :t ben benieuwd hoe het gaat worden :P Mooie spulletjes die binnenkomen geeft inderdaad altijd veel motivatie om verder te knutselen. Dat herken ik wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan