GS1000 Turbo

Ik niet, maar de eigenaar van de motor zeer zeker, ik zal eens vragen :t Je blok wordt vet zo man!
 
Laatst bewerkt:
Uitlaat er onder, de uitlaat en het spruitstuk worden keramisch gecoat als de turbo goed is, als in, het juiste formaat.

Oliefilter heeft een plek gekregen, de catchtank heb ik opnieuw gemaakt, ik had het materiaal afgezaagd, en tijdens het maken de plannen wat veranderd, m.a.w. het zit er haaks onder uit praktische overwegingen. Ik heb een breather aan het tankje gemaakt om onderdruk te voorkomen. (tip van Turbobul)
Het catchtankje is geen kunstwerkje, het zit compleet uit het zicht, dus ik heb daar ook mijn best niet voor gedaan, het is lekdicht. ;)

Nieuw lexan in het koppelingsdeksel, 6mm i.p.v. de 5mm wat ik eerder had, ik had met de vorige de boutjes wat te vast gedraaid, er zaten barstjes in.
Koppelingsdeksel zit nog niet vast, ik wacht nog op pakkingen, en ik zet denk ik ook maar een nieuw lager in de koppelingskorf.
uitlaat.jpg
catch tank.jpg
 
Nieuwe ketting moet je zeker goed schoonmaken, het vet wat er nu op zit is ter konservering en niet voor smering.
Het vliegt van de ketting af en trekt vuil aan maar smeert niet.
Goed ontvetten en daarna met ketting spray smeren.
Goed voor je ketting en een schone motor als bonus.
 
Vandaag de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Ze roken niet echt lekker toen ik ze los haalde..
Alles zag er wel goed uit, stonk voornamelijk ;)

Ik heb een aantal maanden geleden een parts washer gekocht, daar heb ik kerosine in, dat is toch best handig, kerosine maakt heel aardig schoon, en met die straal die blijft lopen kun je alles makkelijk afspoelen, aluminium wordt meestam mooi en makkelijk weer schoon, ideaalvoor carburateurs.

Carburateurs er weer op, ik wacht nog op pakkingen, als ik die heb kan het blok definitief dicht en kan ik met de bedrading beginnen.

gs.jpg
 

Bijlagen

  • parts washer.jpg
    parts washer.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 22
Laatst de pakkingen op gehaald.
Deksels op het blok gemonteerd, olie er in, ik heb oliedruk, zover je daar over kunt spreken bij een GS.
Er zijn helaas wel een paar kleine olielekkages..

Ik had nieuwe bougiekabels besteld, die ik nodig ben zijn 106cm lang, dus dat was een beetje een uitdaging om ze te vinden. Nu probeer ik zoveel mogelijk alles lokaal te vinden, mits er niet teveel prijsverschil in zit. Deze keer had ik het voornamelijk gedaan omdat ik het snel wilde hebben. Deze kabels moesten besteld worden, zou 1 tot 3 dagen duren, een week later en ik heb nog niets..
Nu wel dus meer geduld om eerst de lekkages te verhelpen.

Iemand hier die ook met de Dynatek bougiekabels heeft geknutselt? Vallen die dingen altijd zo makkelijk uit elkaar? Of heb ik ze verprutst? De korte kabels zijn wel goed gebleven..
 
Kan je met de turbo geen oliepomp aandrijven voor wat druk? :+
De turbo heeft een eigen oliepomp.
De standaard oliepomp is 5mm breder, en er zit een andere verhouding met tandwielen op de oliepomp, en ik heb naar de versnellingsbak toe een kleine restrictie aan gebracht.
Het blok krijgt al meer olie dan standaard ;)

Als het blok op temperatuur is heb ik geloof ik maar 6psi druk bij 3500rpm.
 
De turbo heeft een eigen oliepomp.
De standaard oliepomp is 5mm breder, en er zit een andere verhouding met tandwielen op de oliepomp, en ik heb naar de versnellingsbak toe een kleine restrictie aan gebracht.
Het blok krijgt al meer olie dan standaard ;)

Als het blok op temperatuur is heb ik geloof ik maar 6psi druk bij 3500rpm.
Je kunt met die rollenlagers natuurlijk ook geen oliedruk opbouwen, en is ook niet nodig.
 
Ouwe brommers: veel debiet, geen druk, gewoon stromen
Nieuwe brommers: klein debiet, veel druk, gericht sproeien
 
1 lek opgelost geloof ik, het andere lek komt geloof ik ergens anders weg dan dat ik eerst dacht, het derde lek lijkt of het gemorste olie was tijdens het vullen, dat hoop ik tenminste..

Ik was een aantal O-rings nodig, nu kan ik ze origineel bestellen, maar ik denk/hoop steeds dat de maten niet heel bijzinder zijn en ik de O-rings bij de lokale lagerboer kan krijgen, maar meestal klopt dat dus niet en kom ik met een maat dikker thuis.

Het ene lek lijkt bij nadere inspectie weg te komen bij de startmotor. Ik zie olie bij het dynamodeksel en carter, maar het lijkt er op dat het van hoger komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan