GS1000 Turbo

Heb jij met je Martin een andere dan originele (Bandit?) verhouding?
De vertanding die bij mijn GSX1100f blok hoort is 15-52, daar heb je een top mee van circa 235 KM/h
Ik heb een tijd rondgereden met 17 voor en 42 achter, ook omdat dat het grootste tandwiel was voor de CBR600RR achtervelg, daar had ik een echte top mee van rond de 285-290, ik had toch een kuipje er op zitten en was af en toe in Duitsland. :9
Zelfs die hoge top ging hij loeihard naar toe, tot hij rond de 10000 rpm zat, daarna kakt de power in omdat je over de efficientie van de turbo zit.

Nu is de Martin naked en rij ik met een 15-45 vertanding geloof ik, zelf van een dicht achtertandwiel gemaakt, en zit dan rond de 250 of zo, dan is de eerste versnelling ook niet zo lang meer.

(Alle snelheden bij benadering, aub niet narekenen met een gearing calcutator O-) )
 
Ik dacht dat je een Bandit blok had, of zijn die GSXF, GSXR en GSF blokken identiek? Op tuning na?

Ik heb geen idee hoe hard dat ding van mij gaat, zo'n 230/240 denk ik, maar ik kan hiet toch niet hard rijden, af en toe kortstondig vol op het gas, that's it.

Ik heb er een groter tandwiel opgezet omdat ik steeds nog een versnelling hoger wil schakelen.. En rond de 100 zit ie een vervelend toerental.
Zodra ik tijd heb zal ik hem even testen, ben benieuwd naar het verschil, maar ik heb een vermoeden dat het verschil niet echt groot zal zijn.
 
Ik dacht dat je een Bandit blok had, of zijn die GSXF, GSXR en GSF blokken identiek? Op tuning na?

Ik heb geen idee hoe hard dat ding van mij gaat, zo'n 230/240 denk ik, maar ik kan hiet toch niet hard rijden, af en toe kortstondig vol op het gas, that's it.

Ik heb er een groter tandwiel opgezet omdat ik steeds nog een versnelling hoger wil schakelen.. En rond de 100 zit ie een vervelend toerental.
Zodra ik tijd heb zal ik hem even testen, ben benieuwd naar het verschil, maar ik heb een vermoeden dat het verschil niet echt groot zal zijn.
Bandit is 100 PK (opgegeven, in de praktijk wel wat meer) , GSX-F 135 PK, GSX-R afhankelijk van het jaar, de snelste heeft 144 PK meen ik.
Technisch redelijk hetzelfde, rechte of schuine primaire aandrijving, oudere R's zijn 1052 CC, de latere 1127, Bandit 1157. Verder vooral verschil in de grootte van de carbs, de nokkenassen en de flow van de kop, de laatste twee jaar van de R heeft stelplaatjes ipv stelboutjes en de allerbeste flow.

Het blok wat ik heb is een 88er 1100F blok met 34 mm carbs, vooral uitgekozen omdat die metalen bovenste membraandeksels heeft op de carbs, de rest is allemaal plastic en met twee boutjes ipv vier die kunnen nog wel eens knallen met wat boost. schuine primaire aandrijving kan een zwak punt zijn bij bijvoorbeeld dragracen.
 
Bandit is 100 PK (opgegeven, in de praktijk wel wat meer) , GSX-F 135 PK, GSX-R afhankelijk van het jaar, de snelste heeft 144 PK meen ik.
Technisch redelijk hetzelfde, rechte of schuine primaire aandrijving, oudere R's zijn 1052 CC, de latere 1127, Bandit 1157. Verder vooral verschil in de grootte van de carbs, de nokkenassen en de flow van de kop, de laatste twee jaar van de R heeft stelplaatjes ipv stelboutjes en de allerbeste flow.

Het blok wat ik heb is een 88er 1100F blok met 34 mm carbs, vooral uitgekozen omdat die metalen bovenste membraandeksels heeft op de carbs, de rest is allemaal plastic en met twee boutjes ipv vier die kunnen nog wel eens knallen met wat boost. schuine primaire aandrijving kan een zwak punt zijn bij bijvoorbeeld dragracen.
Ah, zit meer verschil in dan ik dacht
 
De vertanding die bij mijn GSX1100f blok hoort is 15-52, daar heb je een top mee van circa 235 KM/h
Ik heb een tijd rondgereden met 17 voor en 42 achter, ook omdat dat het grootste tandwiel was voor de CBR600RR achtervelg, daar had ik een echte top mee van rond de 285-290, ik had toch een kuipje er op zitten en was af en toe in Duitsland. :9
Zelfs die hoge top ging hij loeihard naar toe, tot hij rond de 10000 rpm zat, daarna kakt de power in omdat je over de efficientie van de turbo zit.

Nu is de Martin naked en rij ik met een 15-45 vertanding geloof ik, zelf van een dicht achtertandwiel gemaakt, en zit dan rond de 250 of zo, dan is de eerste versnelling ook niet zo lang meer.

(Alle snelheden bij benadering, aub niet narekenen met een gearing calcutator O-) )
Zo, das een behoorlijk verschil! Of begint ie juit beter te trekken, omdat het blok eigenlijk eens moet werken?
Ik heb vaak het idee dat het blok eigenlijk nooit echt moet werken
 
Zo, das een behoorlijk verschil! Trekt dat nog wel een beetje dan?
Echt keihard, turbo lijkt ook beter op te spoelen als het blok er goed aan moet trekken.
Op de Autobahn met die continue hoge snelheden stond de boostmeter dus ook continue tegen de 1 Bar aan, turbodruk staat normaal afgesteld tussen de 1 en 1.2 Bar.
 
Echt keihard, turbo lijkt ook beter op te spoelen als het blok er goed aan moet trekken.
Op de Autobahn met die continue hoge snelheden stond de boostmeter dus ook continue tegen de 1 Bar aan, turbodruk staat normaal afgesteld tussen de 1 en 1.2 Bar.
Interesting...
Ik heb wel eens vaker gemerkt dat een blok dat moet werken beter presteert..
Je krijgt waarschijnlijk meer hitte in je uitlaat als er harder aan moet trekken, en dan gaat de turbo een heel stuk beter
 
Die stromingssnelheid komt denk ik wel van de expanderende uitlaatgassen, en hetere uitlaatgassen expanderen wat meer. Verder geen idee of de temperatuur strikt genomen invloed heeft op de prestatie van zo'n turbo.
 
een turbo werkt toch niet op basis van hitte maar op basis van de snelheid van de uitlaatgassen ?
Hoe heter je uitlaatspruitstuk en turbo hoe harder het gaat, zit nog al een behoorlijk verschil in.

Als je zo voor het eerst na opwarmen het gas los trekt, gaat het lekker, trek je een aantal keren kort achter elkaar op, trekt ie een behoorlijk stuk harder!
 
Maakt de olie temperatuur nog iets uit voor het gemak waarmee de turbo draait?
 
Net even een kilometertje of 15 gereden, begon natuurlijk te regenen..
Dat tandje meer maakt best een verschil. Het blok doet het op z'n dooie gemak beneden 4500rpm, geen/amper verschil.
Als ik nu 100 rij zit ie in een goed toerental, dat is nu waar ik het hebben wil.
Maar.... on boost... godsamme dat trekt een stuk harder, dat had ik totaal niet verwacht.
Er is hier maar 1 grote weg het dorp uit, en na een kilometer of 4 is er een afslag naar het volgende dorp (50km verderop) das een mooie rustige weg, goed voor een testrit, draai die weg in trek stevig op, veel gas en door laten trekken tot maar 6000rpm, trekt dat gekke ding het voorwiel ongeveer een halve meter van de grond in de 4 de versnelling, eerder kwam het voorwiel net los van de grond op hogere snelheid, de snelheid gaat aardig wat sneller omhoog dan voorheen, voelt nu heeel licht in het stuur flink op het gas in 5.

Ik ben er blij mee! Ben nu nieuwsgierig wat ie met een tand extra doet, maar dat is vrij duur en ik ben bang dat het toerental rond de 100 niet lekker gaat worden
 
Vandaag kwamen mijn nieuwe vizier en kilometerteller binnen *O*

Vizier heeft zo'n Spiegel buitenkant, ik vind het geen kijk,maar er was weinig keus, maar eigenlijk is het heel fijn aan de ogen! Zelfs als de zon niet echt schijnt kan het hier behoorlijk fel aan de ogen zijn, dat haalt dit vizier helemaal weg.

Ben begonnen met het installeren van de kilometerteller, maar das nog een aardige klus.

Vandaag een kilometer of 100 gereden, dat grotere tandwiel bevalt erg goed, snelheid, geluid, toeren, trillingen zijn veel beter in verhouding.
De sweet spot van dit blok ligt rond de 4000 toeren, en nu heb ik dus de snelheid die ik altijd rij in die sweet spot.

Motor trekt nu ook veel lekkerder, moet wel even om de snelheid denken.
Vandaag een leeg stuk voor me, trok het gas eventjes los, teller stond heel gauw op zo'n 210/220 km/h, en toen zag ik ineens een paar zwaailichten op de auto voor me...
Was Transport (soort van RDW/douane) gelukkig en geen politie

IMG_20220517_165904_1~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan