GS1000 Turbo

Ok, hier wat data..

Schokdemper zonder veer gemonteert;
Motor met achterwiel van de grond - 148mm
Motor met mij er op - 120mm - 6cm sag
Motor op ideale hoogte - 131mm - 4cm sag

Ik heb 2 punten genomen van waar ik kon meten, het is dus niet de lengte van de demperstang.

Nu een berekening, en geen idee of dit klopt!
Veer wordt 28mm ingedrukt als ik er op zit, veer heeft 76nm spring rate.
Betekend dat de veer onder een druk van 212kg zou moeten staan.
Ik wil dat de veer maar 17mm wordt ingedrukt.
28 x 7.6 = 17 x ?
28 x 7.6 = 212
212 / 17 = 12.5

Volgens mijn berekening zou ik een veer moeten hebben met een rate van 125nm

Maar ik ga een ander linkstuk maken, het liefst koop ik een andere veer, maar ik kan ze niet ruilen, en ik ben erg bang dat ik een verkeerde koop.

Ik heb al een idee over hoe het linkstuk te maken, ik ga iets maken dat het scharnierpunt verstelbaar is, zodat ik daarmee kan bepalen wat de afstand moet zijn..
 
Ik wil heel graag helpen omrekenen, maar ik snap niet zo goed wat je hierboven gemeten hebt?
148 mm is totale veerweg achterwiel?
120 mm is ?
131 mm is ?
 
Je negeert de veervoorspanning van de bestaande volledig nu hè, en dat is ook een belangrijk iets.
Ik zeg niet dat je met alleen die te verstellen gelijk de boel perfect hebt met de bestaande veer maar als je die beter zet zou je op een heel andere berekening uitkomen, ik geloof niet dat jij zo'n zware veer nodig hebt.
 
Als je nu 76 N/mm hebt, heb je dan effectief 125 N/mm nodig, mits je totale veerweg ongeveer 120 mm is.
Dat is wel heel veel meer. En gewoon ook heel veel. Hoeveel slag heeft de demper? Wat voor veer zat op de originele demper?
Terechte vragen hierboven, volgens mij klopt er iets niet. (hopelijk, je zit redelijk buiten gebruikelijke bereik)
 
Je negeert de veervoorspanning van de bestaande volledig nu hè, en dat is ook een belangrijk iets.
Ik zeg niet dat je met alleen die te verstellen gelijk de boel perfect hebt met de bestaande veer maar als je die beter zet zou je op een heel andere berekening uitkomen, ik geloof niet dat jij zo'n zware veer nodig hebt.
Volgens mij klopt het ook voor geen meter
 
Die boog is verwaarloosbaar :Y

En theorie is allemaal leuk, maar 't is gelukkig de praktijk die moet werken! Die doet vaak minder moeilijk dan de theorie...
 
Zo meet je:
setting-suspension-sag-on-adventure-motorcycles.jpg


Die maat neem je 3 keer: vering helemaal uitgeveerd (wielen van de grond), vering helemaal ingeveerd (bv veer niet op de demper, helemaal dichtgedrukt, of spanbanden als spanbanden en subframe dat houden), en reinhoud op de brommer, in aanvalspositie.
Ja, je kan dit enkel goed doen als je met 2 bent.
Die drie maten geven je volledige veerweg (maat 1 - maat 2) en sag (maat 1 - maat 3)
 
Zo meet je:
setting-suspension-sag-on-adventure-motorcycles.jpg


Die maat neem je 3 keer: vering helemaal uitgeveerd (wielen van de grond), vering helemaal ingeveerd (bv veer niet op de demper, helemaal dichtgedrukt, of spanbanden als spanbanden en subframe dat houden), en reinhoud op de brommer, in aanvalspositie.
Ja, je kan dit enkel goed doen als je met 2 bent.
Die drie maten geven je volledige veerweg (maat 1 - maat 2) en sag (maat 1 - maat 3)
Zo ongeveer meet ik
 
Als je nu 76 N/mm hebt, heb je dan effectief 125 N/mm nodig, mits je totale veerweg ongeveer 120 mm is.
Dat is wel heel veel meer. En gewoon ook heel veel. Hoeveel slag heeft de demper? Wat voor veer zat op de originele demper?
Terechte vragen hierboven, volgens mij klopt er iets niet. (hopelijk, je zit redelijk buiten gebruikelijke bereik)
Dat weet ik wel zeker...
 
Dag bezig geweest, uiteindelijk niks opgeschoten, wel wat geleerd!
Als ik het scharnierpunt naar voor verschuif wordt de vering zoals verwacht harder, veerweg wordt ook korter. Vering is niet fijn, sag is wel minder, maar na de sag veert ie niet fijn, heel hard.

Ik geloof dat ik toch maar een stuggere veer bestel, en als die te hard is is het vrij makkelijkom het linkstuk aan te passen zodat de sag goed is
 
Dag bezig geweest, uiteindelijk niks opgeschoten, wel wat geleerd!
Als ik het scharnierpunt naar voor verschuif wordt de vering zoals verwacht harder, veerweg wordt ook korter. Vering is niet fijn, sag is wel minder, maar na de sag veert ie niet fijn, heel hard.

Ik geloof dat ik toch maar een stuggere veer bestel, en als die te hard is is het vrij makkelijkom het linkstuk aan te passen zodat de sag goed is
Ga je een stuggere veer bestellen voor op je huidige schokbreker?
Of bedoel je een complete schokbreker met veer?
 
Ga je een stuggere veer bestellen voor op je huidige schokbreker?
Of bedoel je een complete schokbreker met veer?
Goeie vraag!
Ben bang dat ik weer iets koop dat niet werkt..
Ik had gelezen dat de GSXR schock stugger zou zijn dan de bandit.
Morgen nog maar eens experimenteren.. Stuggere veer zodat ik het scharnierpunt verder naar achter moet, en daardoor een betere werkig van de vering, zit ik ook wat aan te denken, want daar zit best wat verschil in
 
Veringboeren kunnen losse veren leveren die stugger zijn als origineel.
Ik denk dat linksysteem origineel laten en een zwaardere veer plaatsen het beste is, er van uitgaand dat je ingaande en uitgaande demping genoeg stelmogelijkheden hebben.

Maar ondertussen sla je het hele veervoorspanning verhaal nogal over.
Dat is normaal 1 van de drie dingen die je goed wilt hebben in je basisafstelling.
 
Veringboeren kunnen losse veren leveren die stugger zijn als origineel.
Ik denk dat linksysteem origineel laten en een zwaardere veer plaatsen het beste is, er van uitgaand dat je ingaande en uitgaande demping genoeg stelmogelijkheden hebben.

Maar ondertussen sla je het hele veervoorspanning verhaal nogal over.
Dat is normaal 1 van de drie dingen die je goed wilt hebben in je basisafstelling.
Daar ben ik juist mee bezig..
 
Terug
Bovenaan Onderaan