GS1000 Turbo

Mooie dragracer zo :9

Als ik de les van de veringspecialist goed heb onthouden zit er een membraan tussen de stikstof en de olie, de tegendruk van de stikstof voorkomt cavitatie van de olie tijdens het dempen van de vering.
 
Mooie dragracer zo :9

Als ik de les van de veringspecialist goed heb onthouden zit er een membraan tussen de stikstof en de olie, de tegendruk van de stikstof voorkomt cavitatie van de olie tijdens het dempen van de vering.
Als je vol gas gaat zakt ie zo ver in denk ik.. ;)

Het is een ''bladder'', er zit alleen in wat je er in pompt.. Cavitatie?! Was dat voor moeilijk woord? Even opzoeken ;)

Het is dus om de olie te stabilizeren? Soort van belangrijk.. Morgen eens de plaatselijk autozaak bellen of die het kan oppompen, zit nu minder dan 2 bar in, moet zo'n 13 zijn. Zo ver ik begrepen is, is dat de moleculen? van stikstof groter zijn dan lucht, dat daarom je bladder of band minder snel leeg loopt.. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven gezegd, de stikstof zet de olie onder druk tegen cavitatie.
Zonder stikstofdruk heeft de olie max 1 bar (atmosferische druk = 1013hPa = 1 bar absoluut) om zich door de zuiger te persen. Als de zuiger sneller beweegt dan dat de olie erdoor kan stromen met die druk, krijg je vacuum (0 bar absoluut, -1 bar atmosfeer) holtes en dus cavitatie.
Best case is je demping een fractie van een seconde weg (en dus inconsistent), worst case krijg je implosies en schade aan de demper zelf.
Door de olie onder druk te zetten (dmv een zuiger of bladder in de piggyback), heb je 13 + 1 bar waarmee de olie zichzelf door de zuiger kan persen bij snelle bewegingen voor er cavitatie optreedt.
Bijkomend voordeel is dat door de hogere druk de olie meer kracht kan zetten op de high speed shimstack, waardoor die sneller opent en reageert, wat gevoeligere werking met minder dood punt tussen in- en uitbewegen geeft.
Bovendien zet olie best uit door temperatuur (3%/100°C als ik me niet vergis). Tegen het stikstofvolume in kan de olie iets uitzetten, terwijl de cartridge toch volledig gevuld en hermetisch dicht is.

Je gebruikt N2 ipv lucht in hydraulische accumulatoren omdat het inert en dus veel minder corrosief is, er zit geen zuurstof in. Dat betekent dat bij hoge temperaturen door snelle compressie van het gasvolume, de olie niet kan gaan branden. De olie wordt er ook veel minder door aangetast / verouderd. Er zit ook geen waterdamp in, wat erg thermisch instabiel is, op druk als vloeistof verzamelt, alweer olie aantast en het metaal corrodeert.
Moleculegrootte speelt geen rol, 78% van lucht is N2 (stikstof). Wat je er indoet is dus eigenlijk gezuiverde lucht, enkel het inerte gedeelte zonder de 21% zuurstof en 1% vanalles.
 
Laatst bewerkt:
Als ie stuk is wel.

Ik begrijp waarom ie 't standaard doet.
Je stikstof is eruit gelekt, of langs het membraan, of langs het ventiel, of langs de dichting.

Of hij kan nu bijvullen zoals het is, en de kans is dat 't zo gradueel weglekt dat je'r weinig van merkt.
 
Laatst bewerkt:
Als ie stuk is wel.

Ik begrijp waarom ie 't standaard doet.
Je stikstof is eruit gelekt, of langs het membraan, of langs het ventiel, of langs de dichting.

Of hij kan nu bijvullen zoals het is, en de kans is dat 't zo gradueel weglekt dat je'r weinig van merkt.
Even zien wat ik doe..
Ben er veel te veel mee bezig, wil het weer gelijk klaar hebben.. Maar dat is niet mogelijk..


Werk jij met vering?
 
Niet op deze schaal.

Ik ben expert hydraulica / mechanica voor industriële klanten. Ik adviseerde in het verleden bijvoorbeeld wel bij de dimensionering / ontwerp van semi-actieve hydropneumatische veersystemen voor onder andere voertuigen in de zware industrie, die ongeladen enkele tientallen en geladen enkele honderden tonnen wegen.
Ik ken de basisprincipes maar heb geen ervaring met bv de dimensionering van shimstacks in motorvering.

Deze jongen had last van stick-slip door de geometrie van z'n veersysteem.

KAMAG_Brammentransporter_teaser.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven gezegd, de stikstof zet de olie onder druk tegen cavitatie.
Zonder stikstofdruk heeft de olie max 1 bar (atmosferische druk = 1013hPa = 1 bar absoluut) om zich door de zuiger te persen. Als de zuiger sneller beweegt dan dat de olie erdoor kan stromen met die druk, krijg je vacuum (0 bar absoluut, -1 bar atmosfeer) holtes en dus cavitatie.
Best case is je demping een fractie van een seconde weg (en dus inconsistent), worst case krijg je implosies en schade aan de demper zelf.
Door de olie onder druk te zetten (dmv een zuiger of bladder in de piggyback), heb je 13 + 1 bar waarmee de olie zichzelf door de zuiger kan persen bij snelle bewegingen voor er cavitatie optreedt.
Bijkomend voordeel is dat door de hogere druk de olie meer kracht kan zetten op de high speed shimstack, waardoor die sneller opent en reageert, wat gevoeligere werking met minder dood punt tussen in- en uitbewegen geeft.
Bovendien zet olie best uit door temperatuur (3%/100°C als ik me niet vergis). Tegen het stikstofvolume in kan de olie iets uitzetten, terwijl de cartridge toch volledig gevuld en hermetisch dicht is.

Je gebruikt N2 ipv lucht in hydraulische accumulatoren omdat het inert en dus veel minder corrosief is, er zit geen zuurstof in. Dat betekent dat bij hoge temperaturen door snelle compressie van het gasvolume, de olie niet kan gaan branden. De olie wordt er ook veel minder door aangetast / verouderd. Er zit ook geen waterdamp in, wat erg thermisch instabiel is, op druk als vloeistof verzamelt, alweer olie aantast en het metaal corrodeert.
Moleculegrootte speelt geen rol, 78% van lucht is N2 (stikstof). Wat je er indoet is dus eigenlijk gezuiverde lucht, enkel het inerte gedeelte zonder de 21% zuurstof en 1% vanalles.
Jij snapt t , nu nog vertellen hoe t zit met de verhouding preload/sag zit icm met springrate .
Dan gat de achtervering ook nog werken ipv zomaar wat bewegen.
 
Mooie dragracer zo :9

Als ik de les van de veringspecialist goed heb onthouden zit er een membraan tussen de stikstof en de olie, de tegendruk van de stikstof voorkomt cavitatie van de olie tijdens het dempen van de vering.
Membraan, of zuiger. Op mijn downhill MTB heb ik na de revisie gewoon lucht erin gepompt na heel wat lezen op Google
 
Zal ook gewoon werken, maar minder lang.
Vraag is hoe relevant dat is.
Niet alles hoeft op de theoretisch meest ideale manier opgelost te zijn.
 
Als ie stuk is wel.

Ik begrijp waarom ie 't standaard doet.
Je stikstof is eruit gelekt, of langs het membraan, of langs het ventiel, of langs de dichting.

Of hij kan nu bijvullen zoals het is, en de kans is dat 't zo gradueel weglekt dat je'r weinig van merkt.
Maakt het ook wat uit als ik Argon in die bladder pomp i.p.v. stikstof?

Ik ben met die achterveer bezig geweest, heb de onderdelen binnen, wacht op de olie.
Maar eigenlijk is het heel simpel hoe het in elkaar zit..
 
Ja het is beter dan lucht. Maar ik heb wel een handpomp die genoeg druk kan leveren, maar geen drukregelaar voor mijn argonfles (alleen flowregelaar), anders had ik dat gebruikt inderdaad
 
Argon is inert, als het argon is van de tig, geen lasgasmengeling. Is in principe ook droog. Kan je perfect gebruiken.
Is duurder dan N2 in principe, tenzij je't natuurlijk al staan hebt.
Moleculegrootte is groter dan stikstof (daarom gebruiken we geen helium) dus dat zou ook geen probleem mogen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan