GS1000 Turbo

Vanmiddag een uurtje of 3 met de slijptol bezig geweest, sorry buren! ;)

Er af gehaald wat ik er af wilde hebben.

Het eerste wat ik ga doen is alles voor de monoshock inbouwen.
Daarna ga ik kruizen in het frame lassen, het grootste probleem is het torderen denk ik van de buizen onder het frame, klopt dit?
Waar het oude frame geknikt is ga ik strip op lassen om het wat meer stevigheig te geven.

Ik wat ik vlak achter het balhoofd ga doen weet ik nog niet, ik wil er een kruis in lassen, maar weet nog niet hoe ik met de bobines uitkom, daar ligt het een beetje aan.

Zelf denk ik dat na de as waar de achterbrug mee zit bevestigd in het frame, dat daar het frame wel goed genog is, lijkt me niet dat dat van invloed is wat betreft het stuurgedrag.

Hoe het onder het zadel er gaat uit zien weet ik nog niet, dat wordt design as I go ;)

f1.jpg
f2.jpg
f3.jpg
 
dit lijkt me toch geen goed idee. op hellingshoek doet vering niet veel meer, en moet het frame lateraal (gele pijlen) kunnen flexen om zo oneffenheden te kunnen verwerken . dit terwijl het balhoofd niet gaat torderen tov de rest van het frame zodat de hellingshoek van beide wielen gelijk blijft.
1.png

als je kijkt naar trellis frames, zitten die ook niet vol buisjes in het vlak van je rode lijnen, maar wel in de "zijbalken" om stijheid in lengterichting te creeeren. en veel buisjes rond de balhoofden om tortie te voorkomen.
124129.webp

trellis frame - Google Suche
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Je nieuwe frame ziet er netjes uit.. lijkt haast new old stock?

Voor wat betreft verstevigen. Er zijn een aantal krachten waar je weerstand aan wil bieden. Even uit het hoofd:
-Voorwiel dat naar het blok wil met remmen
-Torderen balhoofd
-Doorbuigen frame
-Torderen achterbrug en het effect op het frame daarvan
-Blok en achterwiel dat naar elkaar toe willen als die föhn start met fluiten
-Massa van het blok, in een bocht met hobbels wil het frame het blok op z’n plek houden. Denk dat een relatief flexibel frame vooral meer tijd nodig heeft om de boel te stabiliseren na een flinke hobbel.
 
Je nieuwe frame ziet er netjes uit.. lijkt haast new old stock?

Voor wat betreft verstevigen. Er zijn een aantal krachten waar je weerstand aan wil bieden. Even uit het hoofd:
-Voorwiel dat naar het blok wil met remmen
-Torderen balhoofd
-Doorbuigen frame
-Torderen achterbrug en het effect op het frame daarvan
-Blok en achterwiel dat naar elkaar toe willen als die föhn start met fluiten
-Massa van het blok, in een bocht met hobbels wil het frame het blok op z’n plek houden. Denk dat een relatief flexibel frame vooral meer tijd nodig heeft om de boel te stabiliseren na een flinke hobbel.
Denk met mijn boerenverstand dat een achtervork een belangrijk deel is , zie nog al eens bij oudere motoren dat het lijkt of die gemaakt is van restjes ijzer , er waren vroeger ook niet voor niks een aantal firmas die mooie stevige aluminium achtervorken maakten
Ook weet ik niet of een verandering van twee naar een schokbreker het flexen niet verergert, neem aan dat de vork ook versterkt wordt
 
dit lijkt me toch geen goed idee. op hellingshoek doet vering niet veel meer, en moet het frame lateraal (gele pijlen) kunnen flexen om zo oneffenheden te kunnen verwerken . dit terwijl het balhoofd niet gaat torderen tov de rest van het frame zodat de hellingshoek van beide wielen gelijk blijft.
Bekijk bijlage 1887032
als je kijkt naar trellis frames, zitten die ook niet vol buisjes in het vlak van je rode lijnen, maar wel in de "zijbalken" om stijheid in lengterichting te creeeren. en veel buisjes rond de balhoofden om tortie te voorkomen.
124129.webp

trellis frame - Google Suche
Die foto van dat trellis frame, het blok houdt dat frame stijf, de trellis voorkomt op en neer flex, het blok zijdelings, dat is zo stijf als het maar kan lijkt me..
 
Denk met mijn boerenverstand dat een achtervork een belangrijk deel is , zie nog al eens bij oudere motoren dat het lijkt of die gemaakt is van restjes ijzer , er waren vroeger ook niet voor niks een aantal firmas die mooie stevige aluminium achtervorken maakten
Ook weet ik niet of een verandering van twee naar een schokbreker het flexen niet verergert, neem aan dat de vork ook versterkt wordt
Er zat al een aluminium achterbrug in Reinhoud’s machine, dus dat scheelt! Dat geeft extra torsie kracht door aan het frame. Die wil denk ik daardoor (overdreven) vervormen als een parallellogram. Zegmaar in het ‘verticale’ vlak met de ogen voor de achterbrug as. Vandaar dat men er een kruis in last waarschijnlijk.

Denk dat monoshock veel voordelen heeft. De plaats voor benodigde stevigheid lijkt me gunstiger voor het geheel bijv.
 
Die foto van dat trellis frame, het blok houdt dat frame stijf, de trellis voorkomt op en neer flex, het blok zijdelings, dat is zo stijf als het maar kan lijkt me..
blok hangt vanachter en halverwege vast, heel het voorste deel kan flexxen. en als je klikt op de link hierboven zie je veel meer frames.

waarom was de frame-loze carbon Ducati GP motor zo slecht ? omdat die maar een heel kort frampje had van de voorste cylinderkop tot het balhoofd, dat absoluut niet kon flexxen.
ducati-carbon-fibre-semi-monocoque-frame-patented.jpg
 
Bij de langdurig succesvolle 2008 cbr1000rr zat het voorste ophangpunt ook vrij laag. Kwestie van een langer 'load path'!?
 
alle superbikes hebben tegenwoordig zo'n lange steun aan het frame voor de voorste motorsteun, ook de GP 4-in-lijns (Yam en Soes) hebben die, net om flex toe te laten.
 
Het is nogal eens wat met die gebruikte vorken , heb er ook wel eens eentje gekocht op eBay
Zag er op het ook netjes uit , binnenkant was schroot , heeft me nog een vork gekost om goed te krijgen
 
Het is nogal eens wat met die gebruikte vorken , heb er ook wel eens eentje gekocht op eBay
Zag er op het ook netjes uit , binnenkant was schroot , heeft me nog een vork gekost om goed te krijgen
Ik dacht dat mijn eigen / de oude pen krom was, maar ik heb nog eens een paar keer gemeten, het valt wel mee geloof ik..

Deze voorvork komt uit een motor die van achter in de fik heeft gestaan, als de juiste foto's geplaatst zijn..
Voorvork is bijzonder netjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan