GS500 dichtingen voor groot onderhoud nodig

iColour

Rookie
23 aug 2019
3
0
Hallo iedereen

Ik heb onlangs een GS500 (2002-2003) gekocht als eerste motorfiets.
Toen ik deze ben gaan halen draaide alles zeer soepel, maar na wat ritjes gedaan te hebben viel het mij op dat er hier en daar toch wat problemen zijn.

Als eerste heb ik gemerkt dat de carburateurs volledig verkeerd waren afgesteld.
Mijn linkerbougie was volledig zwart, terwijl de andere toch ook wel wat verkleuring vertoonde.

Daarnaast is er ook nog het probleem met mijn RPMs. Deze lijken (soms) zeer traag te dalen. Ik vermoed dat dit komt doordat er een 25kw beperking in zit.
Na het afstellen van de carburateurs was dit probleem al veel beter, maar af en toe blijft hij weer haperen.
Ook slaagt de motor soms af bij een rood licht. Ik moet manueel mijn RPMs rond de 1100-1500 RPM houden, anders zakt hij tot 1000, en soms verder tot 800, waarna hij stil valt.
Wanneer ik mijn idle RPM wat omhoog draai via de schroef, krijg ik weer het probleem dat deze wat hapert bij het dalen.

Ik veronderstel dat ik best eens mijn carburateurs schoon maak, maar ik vrees dat de dichtingen niet zo recent meer zijn en dus mogelijk scheurtjes zullen vertonen wanneer ik onderdelen loskoppel.

Is het het waard om toch eens alles te controleren? Ik heb de motorfiets gekocht bij een dealer, en deze had mij verteld dat alles in orde staat (wat niet het geval was aangezien de carburateurs al slecht afgesteld waren en dit maar enkele minuten duurt).
Ik heb ook geen flauw idee waar ik vooral moet op letten om bovenstaande problemen te verhelpen. Voor het RPM probleem heb ik al gecontroleerd op vacuumlekken, maar dit was in orde.

Tot slot vroeg ik mij nog af waar ik het best dichtingen koop. Op mlmparts kwam ik deze set tegen Athena Pakkingset Compleet, maar deze blijkt voor het 2000 model te zijn. Geeft dit problemen of is dit compatibel?
 
Problemen met het toerental heeft niets te maken het wel of niet begrensd zijn op 25kw. Je hebt het over verkleuring van de bougies, welke kleur denk je dat die moeten hebben dan?
De pakkingset waar je naar linkt is een complete set voor het motorblok, daar zit niks bij voor de carburateurs. Als pakkingen zoeken voor het juiste motoronderdeel al een probleem is gok ik dat je het oppoetsen van de carburateurs beter uit kunt besteden aan een ander.
 
Mijn excuses, ik had de verkeerde link gekopieerd. Ik had het over deze set Tourmax Carburateur Revisieset. De ene bougie is roetzwart en zeer moeilijk schoon te krijgen, de andere vertoont een lichtgrijze kleur. Ik veronderstelde dat de begrenzing mogelijks een probleem zou veroorzaken doordat er mogelijks minder benzine wordt gemengd met lucht, waardoor de mengeling te lean wordt.
 
In dat geval inderdaad zo'n revisiesetje kopen en de carburateur schoonmaken. Kan je meteen kijken welke sproeier erin zit, misschien heeft iemand daar mee gerotzooid. Daarna netjes afstellen.
 
spuit eens met een bus remmen reiniger op de rubbers om te kijken of je ergens een vacum lek hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan