GS500 - Loopt niet soepel

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.600
6.765
Helmond
Merk:
Suzuki
Type:
GS500
Bouwjaar:
1991
Kmstand:
45.000km
Voorgeschiedenis:
GS500 die een tijdje met te weinig olie heeft gelopen. Het bekende bigend lager probleem is dus opgetreden. Dit is ook bevestigd door een motorzaak. Vervolgens heeft Clank de motor opgehaald en is vol goede moed begonnen om er een ander blok in te hangen. Andere blok heeft gewoon goed gelopen en heeft een kilometerstand van ongeveer 22.000km. De motor liep voor dit alles goed.
Wat er van tevoren is gedaan voordat het nieuwe blok erin ging:
  • Uitlaat zwart gespoten
  • Verse olie + filter
  • Verse bougies
  • Kleppen stellen
Probleem:
Motor start erg moeilijk koud, enigszins opgewarmd start hij zonder problemen. En als hij dan loopt, loopt het erg rauw. Alsof hij op 1 cilinder loopt. Motor schud ook behoorlijk, alsof het toerental te laag is. Gas geven heeft als resultaat dat hij of nog veel lomper en rauwer gaat lopen, of dat de motor gewoon meteen uitvalt.
Wanneer is het probleem onstaan:
Meteen met de 1e startpoging.
Wat is er al aan gedaan:
  • Bougies nogmaals vervangen door verse exemplaren
  • Klepspeling nogmaals gecheckt
  • Elektrisch systeem doorgemeten:
    • Gecontroleerd of de ignition control unit netjes stroom krijgt
    • weerstandswaardes van bobine's gemeten
    • Gecontroleer of de bobines daadwerkelijk stroom krijgen
    • Signaalkabels van de bobines op weerstand gecontroleerd
  • Carburateurs eraf:
    • Doorgespoten met remmenreiniger
    • Gecontroleerd op vuil
    • Fabrieksinstellingen stationair mengsel schroef terug zetten (2x360 graden uit draaien vanaf aanslag)
  • Bougies naast het blok laten vonken -> mooie blauwe vonk
  • Andere instellingen voor de stationair mengsel schroef proberen
  • Accu helemaal bijladen
  • Andere accu
  • Controleren of de pakking van de uitlaat er wel goed op is gekomen
  • Laten lopen op remmenreiniger
  • Laten lopen zonder luchtfilter
  • Laten lopen met luchtfilter
  • Gecheckt of de inlaat compleet is :+
  • Even laten lopen, in de hoop dat het met een iets warmere motor verschil maakt
  • Carburateurs (ultrasoon) schoongemaakt en revisiekitje erop
  • Bobines gewisseld met een andere motor
Resultaat is dat eigenlijk in alle gevallen er niks aan de hand leek te zijn. Alle meetwaardes kloppen, alle probeersels hebben geen positief effect gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een filmpje gemaakt:

Benzine krijgt ie door de oranje trechter heen.
Telefoon verknalt het geluid wel enorm, maar het principe is duidelijk als ik gas geef.


Heeft een eigen bougiekabel/dop. Kabel is ook al een keertje verwisseld met eentje in de garage waarvan ik zeker weet dat die het doet.
Klinkt als een blok wat te weinig benzine krijgt,of waarvan de synchronisatie voor geen meter klopt,ook al gecheckt voor valse lucht?
Wat gebeurd er als je de choke open trekt?Wat heb je gedaan met de vacuüm aansluiting van de benzinekraan,die moet je wel dichtmaken als
je de motor met een trechter laat draaien,anders loopt hij zeker beroerd.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor ontstekingssysteem zit er op? Maar idd hoe is de benzinedoorloop? En doet de choke nog wat?
Pickup heet dat volgens mij:
1586678302173.png

Die stuurt signalen naar een ECU die zorgt voor de vervroeging, en dat gaat naar de bobines.


Benzinedoorloop als in: Wat gebeurt er als ik de benzine aftapplug onderaan de carb open zet?
Dan loopt er aan beide kanten gewoon evenveel benzine op een tempo wat ik gewend ben van andere motoren.
 
Klinkt als een blok wat te weinig benzine krijgt,of waarvan de synchronisatie voor geen meter klopt,ook al gecheckt voor valse lucht?
Wat gebeurd er als je de choke open trekt?
Met als toevoeging dat het geluid van het blok ERG metalig klinkt, ben ik het mer @RG-gamma eens. Klinkt als een mengseltekort in een of beide cylinders.
Klinkt het blok alleen op de video zo metalig? In het echt dus niet?
 
Pickup heet dat volgens mij:
Bekijk bijlage 1485396
Die stuurt signalen naar een ECU die zorgt voor de vervroeging, en dat gaat naar de bobines.


Benzinedoorloop als in: Wat gebeurt er als ik de benzine aftapplug onderaan de carb open zet?
Dan loopt er aan beide kanten gewoon evenveel benzine op een tempo wat ik gewend ben van andere motoren.
Nogmaals, vacuüm leiding afgedopt met het starten met een trechter.?
Zo niet trekt hij daardoor valse lucht en gaat slecht lopen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, vacuüm leiding afgedopt met het starten met een trechter.?
Zo niet trekt hij daardoor valse lucht en gaat slecht lopen.
Benzinekraan heb ik er op laten zitten.
En met tank erop doet ie precies hetzelfde. Oplossing met de trechter heb ik gedaan om te zorgen dat ik niet steeds de tank erop/eraf hoef te doen.
Ik heb ook al een keer de vacuumslang van de kraan los gehaald en dicht gehouden om te checken dat ie niet op een of andere rare manier via daar benzine binnen trekt bijvoorbeeld.

Met als toevoeging dat het geluid van het blok ERG metalig klinkt, ben ik het mer @RG-gamma eens. Klinkt als een mengseltekort in een of beide cylinders.
Klinkt het blok alleen op de video zo metalig? In het echt dus niet?
In het echt klinkt ie niet gezond, maar ook zeker niet metalig.
 
De weerstand in de bougie kappen mag niet meer dan 5 k ohm zijn.
Zelf ook eerder opgelost na net zo lang zoeken.
Hier had een voorganger bougie kappen van 10 k ohm gemonteerd.

Motor gekocht destijds om op te knappen voor vriendin.
Ze heeft er jaren mee gereden .

Opgelost Door de weerstanden er uit te halen en deze te vervangen voor massief koper.
De bobines zijn erg zwak.
Wel belangrijk carburateurs synchroon stellen.
 
Timing is zover ik weet ok. Met kleppen stellen komt de timing van de krukas overeen met hetgeen wat ik verwacht bij de nokkenas.
Controleren met het werkplaatshandboek ernaast.

Compressie niet gemeten, ik heb geen compressiemeter.
Daarna compressie meten, of de meter waar je het linkje van postte goed genoeg is weet ik niet.

Daarna vonk controleren qua sterkte en timing.
 
Omdat ik ietwat chagerijnig was en nog wat andere dingen te doen had (mijn GPX had nog een nieuwe dynamoriem nodig) even niks aan de GS500 gedaan. Ik denk net; ik gooi er eens wat benzine bij en kijk even of het nog steeds die ene uitlaat is die warm wordt of dat ze het allebei doen.

Nou, ding start. Ding loopt ruw, ik geef wat gas bij en hij klimt in z'n toeren.

Vervolgens terug naar stationair. Het typische GS500 geluid. Loopt helemaal prima. Gas geven gaat normaal, zakt mooi terug in de toeren naar stationair.
Eventjes laten lopen zodat de choke eraf kan. Nog steeds alles goed.

1587305963057.png
 
Ja, ik ook. Ik ben dus ook gaan wiebelen met alle draden en connectoren om het te proberen te reproduceren, niet gelukt.

Ik zit net wel te denken dat ik in de tussentijd de connectoren een keertje los heb gehad en weer vast heb gedaan.. Zal het daar dan door komen?
 
Visueel controleren op corrosie en meten.

Goede contactspray gebruiken, geen Griffon ofzo. Kontakt 60, WL en 61 (in die volgorde) waar nodig.

Anders volstaat alleen Kontakt 61.

Blootliggende delen (massa, accu polen, kabelschoentjes naar bobines, etc.) met scotchbrite weer vrij van corrosie maken en invetten met zuurvrije vaseline als je toch bezig bent. Dan weet je zeker dat het in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan