Merk:
Suzuki
Type:
GS500
Bouwjaar:
1991
Kmstand:
45.000km
Voorgeschiedenis:
GS500 die een tijdje met te weinig olie heeft gelopen. Het bekende bigend lager probleem is dus opgetreden. Dit is ook bevestigd door een motorzaak. Vervolgens heeft Clank de motor opgehaald en is vol goede moed begonnen om er een ander blok in te hangen. Andere blok heeft gewoon goed gelopen en heeft een kilometerstand van ongeveer 22.000km. De motor liep voor dit alles goed.
Wat er van tevoren is gedaan voordat het nieuwe blok erin ging:
Motor start erg moeilijk koud, enigszins opgewarmd start hij zonder problemen. En als hij dan loopt, loopt het erg rauw. Alsof hij op 1 cilinder loopt. Motor schud ook behoorlijk, alsof het toerental te laag is. Gas geven heeft als resultaat dat hij of nog veel lomper en rauwer gaat lopen, of dat de motor gewoon meteen uitvalt.
Wanneer is het probleem onstaan:
Meteen met de 1e startpoging.
Wat is er al aan gedaan:
Suzuki
Type:
GS500
Bouwjaar:
1991
Kmstand:
45.000km
Voorgeschiedenis:
GS500 die een tijdje met te weinig olie heeft gelopen. Het bekende bigend lager probleem is dus opgetreden. Dit is ook bevestigd door een motorzaak. Vervolgens heeft Clank de motor opgehaald en is vol goede moed begonnen om er een ander blok in te hangen. Andere blok heeft gewoon goed gelopen en heeft een kilometerstand van ongeveer 22.000km. De motor liep voor dit alles goed.
Wat er van tevoren is gedaan voordat het nieuwe blok erin ging:
- Uitlaat zwart gespoten
- Verse olie + filter
- Verse bougies
- Kleppen stellen
Motor start erg moeilijk koud, enigszins opgewarmd start hij zonder problemen. En als hij dan loopt, loopt het erg rauw. Alsof hij op 1 cilinder loopt. Motor schud ook behoorlijk, alsof het toerental te laag is. Gas geven heeft als resultaat dat hij of nog veel lomper en rauwer gaat lopen, of dat de motor gewoon meteen uitvalt.
Wanneer is het probleem onstaan:
Meteen met de 1e startpoging.
Wat is er al aan gedaan:
- Bougies nogmaals vervangen door verse exemplaren
- Klepspeling nogmaals gecheckt
- Elektrisch systeem doorgemeten:
- Gecontroleerd of de ignition control unit netjes stroom krijgt
- weerstandswaardes van bobine's gemeten
- Gecontroleer of de bobines daadwerkelijk stroom krijgen
- Signaalkabels van de bobines op weerstand gecontroleerd
- Carburateurs eraf:
- Doorgespoten met remmenreiniger
- Gecontroleerd op vuil
- Fabrieksinstellingen stationair mengsel schroef terug zetten (2x360 graden uit draaien vanaf aanslag)
- Bougies naast het blok laten vonken -> mooie blauwe vonk
- Andere instellingen voor de stationair mengsel schroef proberen
- Accu helemaal bijladen
- Andere accu
- Controleren of de pakking van de uitlaat er wel goed op is gekomen
- Laten lopen op remmenreiniger
- Laten lopen zonder luchtfilter
- Laten lopen met luchtfilter
- Gecheckt of de inlaat compleet is
- Even laten lopen, in de hoop dat het met een iets warmere motor verschil maakt
- Carburateurs (ultrasoon) schoongemaakt en revisiekitje erop
- Bobines gewisseld met een andere motor
Laatst bewerkt: