GS500 loopt wel maar geen aandrijving

Testa-Rossa

MF veteraan
19 dec 2006
7.585
3
Achterhoek!
Mijn GS500 wil na een rit vanmiddag niet meer vooruit...

Bij het aanremmen en terugschakelen voor de laatste bocht had ik het idee dat de koppeling het niet meer deed. Terwijl ik ontkoppelde leek de motor gewoon door te gaan.

En daarna (thuis aangekomen) werd het achterwiel gewoon niet meer aangedreven. Ik dacht eerst aan versleten spievertanding op de voortandwielas (deze heb ik 1500km terug namelijk ook moeten vervagnen), maar dit was prima. De koppelingsplaten voldeden toen nog aan de toleranties voor nieuwe. De motor loopt gewoon en heeft geen bijgeluiden, de koppeling bediend mijnsinziens normaal, de motor schakeld ook gewoon normaal en het neutraal lampje werkt.

Wat kan het zijn? Probleem met de koppeling? Schakelbediening?

Iemand hier een idee, hoewel ik vrees dat ik er toch niet aan ontkom om het koppelingscarter te demonteren...
 
Laatst bewerkt:
Mijn GS500 wil na een rit vanmiddag niet meer vooruit...

Bij het aanremmen en terugschakelen voor de laatste bocht had ik het idee dat de koppeling het niet meer deed. Terwijl ik ontkoppelde leek de motor gewoon door te gaan.

En daarna (thuis aangekomen) werd het achterwiel gewoon niet meer aangedreven. Ik dacht eerst aan versleten spievertanding op de voortandwielas (deze heb ik 1500km terug namelijk ook moeten vervagnen), maar dit was prima. De koppelingsplaten voldeden toen nog aan de toleranties voor nieuwe. De motor loopt gewoon en heeft geen bijgeluiden, de koppeling bediend mijnsinziens normaal, de motor schakeld ook gewoon normaal en het neutraal lampje werkt.

Wat kan het zijn? Probleem met de koppeling? Schakelbediening?

Iemand hier een idee, hoewel ik vrees dat ik er toch niet aan ontkom om het koppelingscarter te demonteren...

Krijg je em wel in z'n 1 of 2?

en hoe staat je voorste tandwiel erbij? welke de ketting verbind met het achterwiel?

misschien dat die los is?
 
Dat was toen ik ontkoppelde om te schakelen, echter ik had het idee alsof de koppeling totaal niet ontkoppelde. 100m later deed ie niks meer.

De kettingset is 1500km oud en gaat soepel rond (ook in de versnelling)...
 
Uitgaande van het neutraal lampje kan ik hem gewoon schakelen in de 1 of 2 (schakeld ook niet anders als normaal).

Tandwielset is prima, en de uitgaande as waarop het voortandwiel gemonteerd zit gaat ook gewoon mee.
 
Uitgaande van het neutraal lampje kan ik hem gewoon schakelen in de 1 of 2 (schakeld ook niet anders als normaal).

Tandwielset is prima, en de uitgaande as waarop het voortandwiel gemonteerd zit gaat ook gewoon mee.

Denk dat je inderdaad het hele zooitje los moet koppelen om te kijken wat er eventueel loos is.

Als de rest aan de buitenkant in orde is en lijkt te zijn, kan het alleen aan de binnenkant zitten. en daar kan natuurlijk van alles mis mee zijn.

hopelijk is het niet teveel geklooi.

suc6
 
Na de revisie heeft het geheel ruim 1500km foutloos gewerkt. Ik denk dat een evt. montagefout zich wel eerder had voorgedaan. Maargoed ik vrees dat ik toch het blok los moet halen. Koppeling/schakelmechanisme zijn wel makkelijk bereikbaar via het koppelingscarter. Ik heb alleen geen ruimte om hem 's nachts binnen te zetten, dus deze 'even' loshalen wil ook niet. Ik heb hier morgen wel tijd voor, maar dan moet ik de auto ff maken zodat ik in ieder geval weet dat ik op het werk kom de komende week.
 
Laatst bewerkt:
Mijn GS500 wil na een rit vanmiddag niet meer vooruit...

Bij het aanremmen en terugschakelen voor de laatste bocht had ik het idee dat de koppeling het niet meer deed. Terwijl ik ontkoppelde leek de motor gewoon door te gaan.

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Als je de motor nu start en je zet hem in de versnelling slaat ie dan af als je de koppeling in geknepen hebt? Met andere woorden: ontkoppelt de motor niet meer bij het inknijpen van de koppeling? Als dat zo is dan is het vrijwel zeker die klote druk stift van de ene kant van je blok naar de andere kant (van links naar rechts). Heb nooit begrepen waarom suzuki die wandingen ooit heeft kunnen inzetten (kan veel makkelijker en goedkoper, duurzamer zoals bij honda/ yamaha). Die dingen breken nog wel eens, en omdat er ook een veer zit aan de linker kant van het blok lijkt het alsof je koppeling hendel gewoon de normale tegendruk geeft.

Je kan dit makkelijk checken door je linker motorblok kapje eraf te halen (die waar je kleine aandrijftandwiel zit). Daar zie je die pen zitten, en als je die in stukken eruit kan trekken weet je genoeg. Suc6
 
Mijn GS500 wil na een rit vanmiddag niet meer vooruit...

Bij het aanremmen en terugschakelen voor de laatste bocht had ik het idee dat de koppeling het niet meer deed. Terwijl ik ontkoppelde leek de motor gewoon door te gaan.

Dat was dus de laatste bocht van de rit dat de motor het nog deed en daarna niet meer. Die laatste bocht kneep ik de koppeling in om terug te kunnen schakelen, echter ik had niet het idee dat de koppeling de verbinding tussen versnellingsbak en motor verbrak. Daarna had ik in geen enkele versnelling nog aandrijving.

De motor loopt prima ongeacht geschakelde versnelling of bediening van de koppeling.

Zou het kunnen dat de pin nu is afgebroken en vastgeklemt zit waarde koppeling continue ontkoppelt en ik dus geen aandrijving heb?
 
Laatst bewerkt:
als je zegt dat de bediening van de koppeling normaal is dan werkt vanaf je hendel op het stuur tot aan je drukplaat met veren in het blok alles dus goed.

denk dat je eerst je koppelingsdeksel er eens af moet pakken en kijken of daar alles nog goed zit.
 
Die dingen breken nog wel eens, en omdat er ook een veer zit aan de linker kant van het blok lijkt het alsof je koppeling hendel gewoon de normale tegendruk geeft.

Je kan dit makkelijk checken door je linker motorblok kapje eraf te halen (die waar je kleine aandrijftandwiel zit). Daar zie je die pen zitten, en als je die in stukken eruit kan trekken weet je genoeg. Suc6

Dit lezend hoeft dat nog niet alles te zeggen, stom werkelijk dat ik daar gisteren niet naar heb gekeken want toen heb ik dat kapje al los gehad |(

Maarja toen was ik zeer bang dat weer de spievertanding van de uitgaande as weer versleten was... En toen dat niet het geval bleek heb ik de boel opgelucht direct weer gemonteerd :X
 
Laatst bewerkt:
Dat was dus de laatste bocht van de rit dat de motor het nog deed en daarna niet meer. Die laatste bocht kneep ik de koppeling in om terug te kunnen schakelen, echter ik had niet het idee dat de koppeling de verbinding tussen versnellingsbak en motor verbrak. Daarna had ik in geen enkele versnelling nog aandrijving.

De motor loopt prima ongeacht geschakelde versnelling of bediening van de koppeling.

Zou het kunnen dat de pin nu is afgebroken en vastgeklemt zit waarde koppeling continue ontkoppelt en ik dus geen aandrijving heb?

Zou idd kunnen ja. Haal dat kapje aan de linkerkant er maar is af. Is een kleine moeite en kan zijn dat je dan meteen ziet of ie kapot is.
 
check ook meteen de koppelingskabel bij die linker deksel .
Door vuil en smeer kan hevelbediening stroevig worden en wordt er meer kracht van de kabel gevergt.
Gevolg hiervan is dat de kopp.kabel gaat rekken of zelfs gaat rafelen totdat die breekt.
Gevolg hiervan dat er problemen onstaan met schakelen.
 
Heb het deksel bij het voortandwiel vandaag losgehaald, maar de pin is niet gebroken en de rest van het mechanisme werkt ook goed. Wel bediend de koppeling nadat ik alles weer in elkaar heb gezet zeer zwaar. Ik denk dus toch dat de koppeling continue onkoppelt, en het probleem zal dan toch in het blok zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan