gs500 niet zuinig

travelcrazy

MF'er
18 sep 2007
129
0
Nijmegen
Hoi

Mijn gs 500 is niet erg zuinig, nouja ze horen een op 25 te kunnen en dat wil ik ook wel ;)

Net heb ik de carberateur gesyncroniseerd en de boegies + luchtfilter vervangen, de bandjes zijn op druk en toch wil hij niet boven de 1 op 18 komen.

Hoe kan ik het beste uitzoeken wat er is? want als ik 7 km per liter verder kan komen is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Wie heeft er tips?

Mvg
Travel
 
Hoi

Mijn gs 500 is niet erg zuinig, nouja ze horen een op 25 te kunnen en dat wil ik ook wel ;)

Net heb ik de carberateur gesyncroniseerd en de boegies + luchtfilter vervangen, de bandjes zijn op druk en toch wil hij niet boven de 1 op 18 komen.

Hoe kan ik het beste uitzoeken wat er is? want als ik 7 km per liter verder kan komen is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Wie heeft er tips?

Mvg
Travel



Het is winter!!! Dan lopen ze zo een km of 2 a 3 minder per liter!. Als je steeds korte stukjes flink loopt te gassen klopt dit wel. 1 op 25 is niet makkelijk te halen, 1 op 20 a 21 wel. Je zult dus met fluwelen handschoentjes moeten rijden om in die richting te gaan!
 
Je kan natuurlijk ook een Dylan kopen.

Dit is de score van mijn GS500 (gele lijntje)
benzineverbruik.jpg








P.s. Volgens de meeste eigenaren is hun eigen motor altijd superzuinig. Totdat je gaat meten.....
 
Meer aan de andere kant van de 1 op 20. Ik zit meestal ergens tussen 1 op 21 en 1 op 18 in.


Toen ik deze motor kocht, zat er een windscherm en een pizzakoffer op. De vorige eigenaar had de motor nieuw gekocht en reed volgens eigen zeggen erg rustig.

Het motortje draaide lekker bij toerentallen tussen de 2000 en 5000 rpm, daarboven draaide hij moeizaam. Op de rijksweg voelde het stuur instabiel aan en sneller dan 110 km/uur reed gewoonweg niet lekker. De eerste keer op de rijksweg heb ik ook heel even de 130 aangetikt om daarna met 110 km/uur naar huis te rijden.

Het brandstofverbruik was volgens deze eigenaar 1 op 24.

Al het verbruik van deze motor staat in dit spreadsheet genoteerd. Het olieverbruik is sinds de aanschaf nog niet meetbaar geweest, dus ik denk dat de motor in een goede conditie is. Misschien kan de motor door een goede monteur met een testbank nog een paar procentjes zuiniger gemaakt worden, maar ik wil wel drivebility overhouden.

Ik denk dat de allergrootste factor de rechterpols is. Rij als Opa op een snorfiets en je zal goede verbruikscijfers neerzetten. Rij een beetje door en je verbruikt meer.

Of je koopt een nog veel lichtere fiets. Dan kan je eenvoudig niet meer gas geven, want dat zit er dan gewoon niet in. Zie ook het (nogal schommelende) verbruik van de Dylan...
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Mijn gs 500 is niet erg zuinig, nouja ze horen een op 25 te kunnen en dat wil ik ook wel ;)

Net heb ik de carberateur gesyncroniseerd en de boegies + luchtfilter vervangen, de bandjes zijn op druk en toch wil hij niet boven de 1 op 18 komen.

Hoe kan ik het beste uitzoeken wat er is? want als ik 7 km per liter verder kan komen is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Wie heeft er tips?

Mvg
Travel

1:18 is al een hele mooie waarde. :Y

7 km/l meer --> rustiger gas geven, opschakelen bij 3000/4000tpm....en niet harder dan 90km/u.... O-)

-O- ....OK je bent aan het motorrijden....maarehh....de kreidler van m'n collega gaat ook zo snel en rijdt 1:40.....
 
als ik met de gs500 lekker in toeren rij (8/10x over de 8000 toeren) rijd die 1:17 als ik schakel en lekke aan het toeren ben 1:21.

Dus ja normale waarde denk i k.

wat je kan doen is evt je luchtfilter vervangen / schoonmaken volgens mij helpt dit ook
 
1:18 is al een hele mooie waarde. :Y

7 km/l meer --> rustiger gas geven, opschakelen bij 3000/4000tpm....en niet harder dan 90km/u.... O-)

-O- ....OK je bent aan het motorrijden....maarehh....de kreidler van m'n collega gaat ook zo snel en rijdt 1:40.....
Een (Kreidler) 2-takkertje geeft maar 2 pk uit een liter per uur en wil-ie (clandestien) iets harder dan 45 dan heb je al gauw 5pk minstens nodig = 2,5 liter per uur; 60 werkelijk in 1 uur afgelegde kilometers kosten dan ongeveer 60:2,5 = 1:24 en dan heeft-ie het nog èrg netjes gedaan, niet te vaak in lage versnellingen rauzend want 8-10pk zit wel in een "vrijgemaakte' Kreidler.

Met bretelle-variomatiek (bromscooters) nog iets ongunstiger; mijn Peugeot Speedfight-vanbinnen-Honda49cc, inmiddels heel de familie doorgeweest en nu in beheer bij een kleinzoon, had die ongeveer 5pk en de schaarse keren dat ik hem uitprobeerde op (Duitse) landwegen draaide ik grif 1:18 weg.

Tweetakkers zijn heerlijke dingetjes, weinig kilo's metaal en weinig bewegende delen, veel vermogen per cc máár ze vragen per pk 2x de brandstof van een viertakt, die 4 pk uit een liter per uur levert (fuck het milieu, waar de verspilde brandstof via de uitlaat in terechtkomt).

Ik bedoel dus de gewone kleppenloze-spoelpoorten-aanzuig-tweetakt en geen industrie- of scheepsmotoren volgens totaal ander principe.

Een tijdje lang was er sprake van een nieuwe Italiaanse tweetakt "Ditech' met inspuiting die ongeveer zo zuinig liep/loopt als een viertakt maar ik hoor er niets meer over; een ander, ouder principe "Ladepumpe", 2 cilinders waarvan 1 verbrandend en de andere als een soort turbo werkend, indertijd verboden voor races wegens onklasseerbaarheid, was onlangs in herbewerking bij een Duitse ingenieur Kottmann maar ook alweer meer dan een jaar omringd door brullende stilte. Met dat Ladepumpe-ding zou ca. 5pk uit een liter brandstof per uur gehaald zijn, zuiniger dus dan een viertakt.
NB: het woord 'Ladepumpe" wordt (helaas) voor meerdere turbo-systemen gebruikt maar ik bedoel dus die 2=1-cilindergrap waar voornamelijk DKW ooit beroemd om was.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=kottmann+ladepumpe&where=nl
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=ditech+motor&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8
DKW racemotoren alle info gezocht...
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=dkw+ladepumpe&where=web&mu=&mi=&cs=UTF-8
Six Stroke Engine - Kottmann Motor Team - Sechstaktmotor
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan