GS500 opknappen

Corney28

MF veteraan
3 jun 2012
2.451
4
Wilnis
Na een beetje gespamt te hebben in het algemene GS500-topic toch maar even een eigen topic aangemaakt.

Via motorshopper, van een mede MFer deze GS500 uit 1990 gekocht voor €350:
2014-06-04+11.45.52.jpg

2014-06-04+13.51.49.jpg


Hij ziet er op het ook nog best aardig uit voor zijn krap 60.000 mijl (Amerikaanse uitvoering)

Eerst maar eens begonnen met een onderhoudsrondje

Remmen:
2014-06-04+17.37.22.jpg
De remvloeistof was al heeeeel lang niet meer ververst. Eerst goed doorgespoeld en daarna weer verse vloeistof erin :)

Achterband was vierkant en echt op, meteen maar weggebracht voor een vers bandje (voorband was 1mnd oud)

Meteen maar de kettingset vervangen (met dank aan Jos Smit voor de snelle levering, 15:55 gebeld/besteld, volgende ochtend in huis :} )
2014-06-05+15.56.21.jpg

2014-06-05+17.22.12.jpg

2014-06-05+17.22.20.jpg


Tijdens het controleren van de voorwiellagers bleek dat deze ook echt voelbaar slecht waren, ook maar meteen vervangen (hadden we gelukkig liggen) :/

Volgende stap was het verversen van de voorvorkolie:

2014-06-07+08.42.02.jpg

En dit kwam eruit.. elke poot zijn eigen kleur :?
UC2x9dCxeuU-hXElhZDUA0CV2Sppr4bxDCW6parZJds=w1132-h849-no


Het lijkt erop dat deze motor niet helemaal volgens de onderhoudsintervallen onderhouden. Echter zitten (nagenoeg) alle bouten/moeren wel netjes in anti-seize vet *O*

Ook maar even de olie ververst:
2014-06-08+18.58.26.jpg


Nog nooit zulke zwarte olie gezien ;(
2014-06-08+18.58.41.jpg


Updates komen wss dinsdag/woensdag weer. Dan komt nieuwe oliefilter/O-ring, achterwiel met nieuwe band, voorvorkolie, bougies en nog wat klein spul binnen *D

:W
 
Wat is er tot nu toe aan gedaan?

- Wiellagers voor/achter vervangen
- Remmen doorgespoeld voor/achter
- Voorpoten gereviseerd (olie/keerringen/stofkappen)
- Puig ruitje geplaatst
- Mijlenteller voor een kilometerteller gewisseld
- Balhoofdlager afgesteld en ingevet
- Nieuwe bougies
- Nieuw oliefilter en pakking/O-ring
- Nieuwe olie
- Alle benzine slangen vervangen
- Klepspeling gecontroleerd
- Accu vervangen
- Ander (korter) achterspatbord/kentekenplaathouder met smallere knippers
- Stuur vervangen voor eigenbouw
- Nieuwe complete kettingset
- Twee nieuwe achterlichtjes :P
- Nieuwe achterband (voorband was n maand oud)
- Achter klepje kuipen vervangen voor zwart exemplaar
- Alle (boden)kabels gesmeerd
- Waar en indien mogelijk boutjes/moertjes vervangen voor RVS exemplaren
- Eindsteun middenbok gemoteerd (was afwezig |( )
 
Laatst bewerkt:
Het GS500 topic is eigenlijk alleen maar om te spammen dus daar hoef je geen apart topic voor te maken hoor
 
Is ook zodat ik n beetje bij kan houden wat ik er allemaal aan gedaan heb en wanneer 0:)
 
Dank Duc :}

Kleine update:

Keer en stofringen zijn binnengekomen en meteen maar gemonteerd:
2014-06-12+12.50.14.jpg

2014-06-12+12.50.25.jpg

Ook even gecontroleerd of de poten wel echt recht zijn:
yXeErV_Wi5-GWhNUfXil7VYc2c2JIoL4cCP7T26cNz8=w1132-h849-no

Vers sap erin :)
2014-06-12+20.13.56.jpg


Toch ook maar even de kroonplaat losgehaald, kurk droog '( ...
2014-06-12+20.55.46.jpg


Weer netjes ingevet :)
2014-06-12+21.07.11.jpg


Volgende update ergens volgende week :W
 
Laatst bewerkt:
Nog even aan de knutsel geweest:
2014-06-13+09.27.10.jpg

2014-06-13+11.01.01.jpg


T oude stuur was n beetje krom :')

2014-06-13+11.48.36.jpg


2014-06-13+12.52.19.jpg


Nog iemand n goed idee om te zorgen dat het stuur niet verdraait in de klemmen? Origineel zitten er natuurlijk van die groefjes/dammetjes op de stuurbuis maar dat gaat n beetje lastig :P
 
Je zou natuurlijk een nieuwe kunnen maken en dan met een kartelapparaat in de draaibank aan de slag gaan...
 
Je zou natuurlijk een nieuwe kunnen maken en dan met een kartelapparaat in de draaibank aan de slag gaan...

Das ook n idee, zat er zelf aan te denken om of de klemmen iets af te frezen of vier plaatjes met in elk n gat vast te lassen aan t stuur en die tussen de twee helften van de klemmen te "klemmen"

:/
 
ik heb het zelfde gedaan (jaar of 8 geleden) :Y

ik heb toen ook de achter brug er uit gehaald om de ketting te monteren (ja kan makkelijker maar doe boel moest toch uit elkaar voor controle ;) ) en de naaldlagers van de achterbrug waren acht kapot geroest (viel er in delen uit) dus als je hier nog niet mee bezig bent geweest zou ik het zeker even op de "te doen lijst" zetten :Y als de lagers nog goed zijn kan je ze gelijk goed smeren ;) .



o ik heb er 1 jaar mee gereden en erg leuk door kunnen verkopen :Y het was mij er niet om te doen maar kon voor dat geld wel de motor kopen die ik altijd al graag wilde hebben :9~ *O*



GR NEMO!
 
ik heb het zelfde gedaan (jaar of 8 geleden) :Y

ik heb toen ook de achter brug er uit gehaald om de ketting te monteren (ja kan makkelijker maar doe boel moest toch uit elkaar voor controle ;) ) en de naaldlagers van de achterbrug waren acht kapot geroest (viel er in delen uit) dus als je hier nog niet mee bezig bent geweest zou ik het zeker even op de "te doen lijst" zetten :Y als de lagers nog goed zijn kan je ze gelijk goed smeren ;) .



o ik heb er 1 jaar mee gereden en erg leuk door kunnen verkopen :Y het was mij er niet om te doen maar kon voor dat geld wel de motor kopen die ik altijd al graag wilde hebben :9~ *O*



GR NEMO!

Hey Nemo,

Is inderdaad wel een idee om die lagers ook nog even mee te pakken ja. En verkopen ga ik voorlopig nog niet doen hoor, hij wordt mijn woon/school\werk/backup fiets. :Y

Groetjes Corné
 
Gister weer het een en ander gedaan:

Km-kabel/toerenteller/gas/koppelingskabel gesmeerd
Stuur weer opgebouwd, echter vereist deze nog wat finetuning :P
Spatbord en ketting afscherming weer gemonteerd

Vandaag n nieuwe accu besteld, die toevallig in de aanbieding was *O*

:W
 
Accu is binnen *O*
Gister een van de twee carburateurs schoon gemaakt en de rubbertjes enzo vervangen, nu zo snel mogelijk de andere nog doen..



Alleen zo meteen naar n bruiloft :')
 
Laatst bewerkt:
Dat stuur klemt toch ook wel zonder kartels?

Goed bezig trouwens, hier staan ook twee fietsen waar je even aan mag klooien. ;)
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! :)
Zat er nog zooi in de carburateur?

Zat redelijk wat roest in de vlotterkamers B| Van de week maar even te tank onderzoeken/handen nemen :/

Dat stuur klemt toch ook wel zonder kartels?

Goed bezig trouwens, hier staan ook twee fietsen waar je even aan mag klooien. ;)

Heb n 0.7mm van de bovenste klemmen gefreest, en twee M6 boutjes met binnenzeskantcilinderkop( :+ ) waarvan het uitstekende deel in het putboutgat valt. En daardoor dus verdraaien onmogelijk maakt :Y

En heb pas n extra GS gekocht dus die van jou moet nog even wachten :P

Leuk om te volgen!
Je houdt hem origineel zo te zien?

Ja, eerst maar nagenoeg origineel houden. Alleen n ander stuur en n RVS Laser Deeptone uitlaatsysteem })

Dank voor alle reacties, wordt gewaardeerd :)
 
Ondertussen is er al weer aardig wat aan de GS gedaan :)

De donorfiets blijkt een ware goudmijn!

De carburateurs heb ik 1 op 1 overgezet samen met de uitlaat:
jbEj3ADfgTo9_offsSczF6l7ge4PyMByowKg5Tv-48E=w1358-h764-no

Het folie zat zelfs nog op de einddemper _O-
2014-06-25+21.45.41.jpg


Ziet er best aardig uit :)
eBM_Q1_I_W-P2gpOQavlcub_cy7WDV6Z2KCIUawSqA8=w1358-h764-no


Ook maar meteen wat "styling" toegepast:
2014-06-25+22.00.42.jpg

2014-06-25+22.01.29.jpg


Ook zat er in de donorfiets nog een gloedje nieuw luchtfilter en de accu was slechts 1 jaar oud. Ook maar meteen overgezet :Y

Verder tijdens het rijden vandaag viel mij op dat er een "raar geluid" van achter uit het blok kwam.. In de werkplaats bleek waarom, de steun die het rubberen stopje van middenbok hoort vast te houden was totaal afwezig B| De ketting liep dus over n pootje van deze heen. Ook tijdens het rijden voelde ik "tikken" tegen mijn linker hiel.. Iig de donor bood weer een nieuw onderdeel *D

dMKCHp3_eungh5aS7BRL8iTkR6wMQsYlya0qRpQOzm4=w1132-h849-no


Verder nog de teller overgezet en meteen die chroomzooi (ben absoluut geen fan van chroom :N ) vervangen voor RVS
gRRCEx0JELqAvgAUQPlGm242_58KBTrTeLW2hngJHuk=w637-h849-no

2014-06-27+16.13.54.jpg


En het "achterspatbord" met kentekenplaathouder. Deze is wat korter en de knipperlichten staan wat dichter bij elkaar (44 ipv 57cm).

2014-06-27+16.37.50.jpg


2014-06-27+17.31.16.jpg



Verder een leuk fietsje die best lekker stuurt, morgenochtend binnendoor naar Texel toe *O*

2014-06-27+14.03.18.jpg


:z
 
Laatst bewerkt:
Maareh, wat mankeert er aan die donor fiets dan? Want het klinkt dat die beter is dan de rode gs. :P

Veel roest op het frame, buiten gestaan altijd, en hij is met een zwart met paarse kuip -O-

Verder zitten de remmen vast, ketting slecht, en hij is zwart met paars.

Ook is hij zwart met paars :+

Vind hem gewoon niet mooi, kon de hele motor voor ongeveer 1/5 van de prijs van het RVS uitlaatsysteem alleen al overnemen :X
 
Laatst bewerkt:
Goh houd je niet zo van zwart met paars? :+

Hij ziet er al een stuk beter uit nu met nieuwe tellers en dat pijpje.
Veel plezier morgen! :]
 
wist je dat er ook een uitvoering is die zwart met paars is?
misschien wel een leuk kleur idee voor de motor








:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan