GS500 ratel in blok

KristianT

Die hard MF'er
8 mei 2005
767
3
Vlaardingen
Suzuki GS500
Aug. 1998
54000KM
2 cilinder 500cc

Sinds enkele km's heb ik last van een ratel in het blok.
Het olie niveau is wel wat aan de lage kant geweest. (lampje brande nog niet)

Fijten :
Het is bij elk toerental. (behalve 0rpm) :+
Als je een vast aantal toeren rijd en je trekt het gas iets verder open, dan hoor je hem even ratelen. (niet constant)

Volgens de garage is het niet de big-end lager.
En zij vragen 56 Euro per uur en dat kan dus aardig oplopen.
Verder hebben er 2 man geluisterd bij de dealer en ze weten het niet.
Ik heb verder geen verstand van wat er binnen in het blok zit.

Wat zal ik doen ?
p.s. Ik ben over 4 maanden van mijn 25kw af.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet ongeveer horen waar het vandaan komt?

Je kunt natuurlijk ff checken of het niet de bekendste GS500-ratel is: nokkenasketting

Even de kettingspanner indraaien en weer opnieuw laten spannen.

De nokkenaskettingratel is wel de bekendste GS-ratel (en de big-end ratel :X ) maar die hoor je vaak alleen bij laag toerental om de paar seconden maar het zou dus kunnen dat die spanner naar zn grootje is.

Doorrijden... Tjah, verkoop zal ook minder gaan als de motor ratelt.
 
Waarschijnlijk dat de spanner of nokkenasketting al aardig op zijn . Je zou aan de spanner kunnen aflezen hoeveel tandjes deze al uitstaat, bij maximaal is het helaas voor je ketting. Je zou ook de spanner iets los kunnen draaien zodat deze 1 tandje doorschiet, misschien staat deze net op overspringen. Of voor die 4 maanden door tuffen.
 
Laatst bewerkt:
Fijten :
Het is bij elk toerental. (behalve 0rpm) :+
Als je een vast aantal toeren rijd en je trekt het gas iets verder open, dan hoor je hem even ratelen. (niet constant)

Volgens de garage is het niet de big-end lager.

Het klinkt mij toch echt wel erg als big-end lager in de oren moet ik zeggen... -O- Hoe weet de garage dat het niet het big-end lager is?

Waarschijnlijk dat de spanner of nokkenasketting al aardig op zijn . Je zou aan de spanner kunnen aflezen hoeveel tandjes deze al uitstaat, bij maximaal is het helaas voor je ketting. Je zou ook de spanner iets los kunnen draaien zodat deze 1 tandje doorschiet, misschien staat deze net op overspringen. Of voor die 4 maanden door tuffen.

GS spanner heeft geen tandjes. En NIET 4 maanden door tuffen :N
 
Iemand in de buurt van Hoek van Holland die eens wil komen luisteren / kijken ?
Benzine kosten worden vergoed, je bekeuringen niet 8-)
En 50 euro als je het probleem oplost.

Aan het rijden zelf merk ik haast niks.
In z'n 2de en 3de versnelling hoor je het het duidelijkst.

Laat even wat weten als je langs wilt komen, of ik naar jou toe als je in de buurt woont.
 
Kosten op het sterfhuis noemt men dat. Niet laten herstellen als U binnenkort een vervanging voorziet. Ik stemde op "laat de dealer het fiksen" maar had toen nog niet gelezen dat er een > 25 kW op komst is.
Maak een deal met overname; bestel de >25 kW en laat uw nieuwe dealer het probleem oplossen.
Wel vervelend dat U net voor het seizoen deze knoop moet doorhakken. Als U nog 4 maand wil verder tuffen zult U wel zeer voorzichtig moeten rijden; de kans dat de distributieketting begeeft is groot en dan draait alles in de soep...
Hoe dan ook, veel overname kun je niet verwachten.
 
Het controleren/vervangen van de nokkenasketting is naar mijn idee niet zo kostbaar. En met deze km-stand zou het natuurlijk goed kunnen dat de ketting en de spanner versleten zijn. Mijn oude Honda CB250n was elke 20.000km aan de beurt... Maar ja, nokkenasketting en Honda zijn op een of andere manier 2 dingen die niet helemaal samen gaan ;)
Ik zou er iig niet al te lang mee rond blijven rijden en er ff naar laten kijken.
Een motor verkopen met een vreemd geluid in het blok verkoopt natuurlijk ook niet best, maar of de eventuele reparatiekosten er uit haalt??? Bij een gebroken nokkenasketting is het echt afgelopen met de motor, buiten het feit dat je een aardige smakker kan maken als het spul ineens vastloopt :X
 
ff checken of het de nokkenasketting(spanner) is is niet zo verschrikkelijk moeilijk en duur... als je het zelf doet ben je alleen de pakkingskosten kwijt!9en dat zal nooit meer dan 3 tientjes oid zijn)
 
Doet hij het dus onder belasting harder begrijp ik? Met te weinig olie gereden? Is het een bonkend geluid onderuit het blok? Dan lijkt mij een uitgelopen big-end wel het meest waarschijnlijk. Is het een hoger scherper getik, en lijkt het hoger uit het blok te komen? Een slecht pistonpenoog misschien?
 
Ik zit zelf echt te twijfelen of het de big-end is.
Gisteren moest en zou ik gewoon gaan rijden.

En dat heb ik dus ongeveer 215km gedaan totdat ik gewoon weer met me motor de tuin in reed.
Het geluid is niet erger geworden.
En het lijkt echt bovenaan het blok vandaan te komen.
Dus zelf denk ik toch ook de nokkenaskettingspanner.

Kwa prestaties merk ik niks.
Maar ik zal de bovenkant eens open maken als ik weer ff tijd heb.
 
Eerst zei je onderin het blok... als het toch bovenin zit zal het niet het big-end zijn... trek gewoon je spanner eens los, hoef je verder helemaal niks voor los te hebben. Zelfs tank en alles kan blijven zitten. als je de spanner er uit hebt ff indraaien en weer los laten, hij moet dan meteen weer naar buiten schieten. Doet ie dat niet, dan is ie stuk.
 
Nokkenasketting mag maximaal 158mm zijn tussen 21 schakels.
De mijne is 157mm :X

Kan dit het zijn ? -O-

Hoeveel mm zit er tussen een nieuwe ketting ?

ketting.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net ff bij MotoPort Wateringen geweest.
Volgens hun is het niet de big-end / krukas en ook niet de nokkenasketting.
En ook daar gewoon het advies 'doorrijden'.

Hij hoorde het geluidje zelf eerst niet _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan