GS500 ratelt/tikt enorm (video)

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Heyy! :)

Twee weken geleden heb ik een GS500E uit 2002 opgehaald met de bedoeling om deze op te knappen. Ik kocht hem met 20.000km op de teller! Nou gezien de staat van de handvatten, voetsteunrubbers en schakelpedaalrubbers heeft deze wel wat meer dan 20.000km gelopen (120.000km is wat ik denk). Anyways toen ik hem kocht vonkte hij niet en dat euvel had ik snel gevonden, namelijk de pickup sensor.

Ik heb de motor nu lopend en ik heb er al eventjes mee gereden, maar wat voor geratel en getik ik uit het motorblok hoor komen, maakt me niet erg blij. Het komt uit het motorblok en bij belasting in lage toeren hoor je het het beste. Ik heb even geluisterd waar het ongeveer vandaan moet komen met een schroevendraaier en daarbij lijkt het geratel en getik van de linkercilinder te komen, maar het lijkt ook alsof het van de koppelingskant af komt.

edit: Oja, ik heb de kleppendeksel eraf gehaald en ik zag niks geks. De ketting kon je wel een klein beetje op en neer bewegen, maar het voelde volgens mij wel oke. De klepspeling was bij één inlaatklep 0,15 en dat is iets teveel, maar dat zorgt niet voor dit geratel neem ik aan? Verder heeft de nokkenas van de inlaatkant een klein beetje axiale speling, ik schat een halve millimeter.

Ik heb onderstaand twee video's geplaatst en ik hoop dat iemand het geluid herkent en mij een duw in de juiste richting wilt sturen!

Mijn dank is groot! :}





Hij pluimt in ieder geval lekker *D
 
Laatst bewerkt:
Klinkt een beetje als een klapperende NAK, maar als het alleen gebeurd als wegrijdt kan je ook je koppeling checken
Vergelijkbaar met dit toevallig?

Oorzaak:

Anders wellicht het beruchte GS500 probleem: Bij een te laag oliepeil een big-end lager dat heel snel de geest geeft.
big-end zou je denk ik ook bij meer belasting horen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties :)

Het geluid heeft wel iets weg van het filmpje die je stuurde, kapiteinkoek. Alleen in het filmpje is het een stukje erger bij stationair toerental. Bij mij klinkt hij alleen zoals in dat filmpje als ik hem belast in de eerste versnelling met de koppeling.

Het geluid is niet alleen als ik de koppeling op laat komen. Het is meer dat hij bij belasting in lage toeren dat geluid geeft. Ook stationair hoor je hem ratelen en tikken. Tot aan 4000 toeren per minuut klinkt het niet zoals het hoort, daarboven hoor ik het minder, zoals in het tweede filmpje die ik stuurde. Het eerste wat ik dacht was ook een klapperende distributieketting/nokkenasketting, alleen ik weet niet echt hoeveel speling daarop hoort te zitten. Het voelt niet heel verkeerd.
 
Volgens mij loopt hij op een cylinder, kan het niet echt goed horen.
Worden allebei de uitlaat bochten wel warm?
Op het tweede filmpje hoor je dat als je gas geeft de tweede cylinder mee gaat lopen.
Eerst de caburateurs maar eens schoonmaken
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij loopt hij op een cylinder, kan het niet echt goed horen.
Worden allebei de uitlaat bochten wel warm?
Op het tweede filmpje hoor je dat als je gas geeft de tweede cylinder mee gaat lopen.
Eerst de caburateurs maar eens schoonmaken


:^

En als dat niet helpt zou ik even die starterkoppeling controleren die je in de link van Kapiteinkoek ziet..
 
Sorry mensen late reactie.

Superbedankt voor de reacties allemaal. Ik ben blij dat jullie mij proberen te helpen :)

Ja, ik weet ook niet waarom ik blij ben dat hij pluimt. Ik weet dat dat duidt op olieverbruik, maar het doet me denken aan mijn tweetakt tijd :P

Ik heb de kettingspanner losgehaald en de ketting gecontroleerd, maar dat is allemaal in orde.
Ik vermoed ook dat het wat inwendiger in de motor zit en dat de zuigerveren ook wel hun beste tijd gehad hebben. Zijn die lagerschalen gewoon te vervangen of heb ik niks meer aan het blok, als de lagerschalen verrot zijn? Omdat dan wellicht de krukas aan stront is gelopen..

Ik heb door een bekende een gebruikt gs500 blok weten te bemachtigen, mocht ik er wat aan hebben en dan kan ik eventueel spullen overzetten. Morgen ga ik er lekker mee bezig :)!

Oja, nog een vraagje. Zit er verschil in krukas/zuigers/kabelboom met een blok uit bijvoorbeeld '94 en '02?

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed ook dat het wat inwendiger in de motor zit en dat de zuigerveren ook wel hun beste tijd gehad hebben. Zijn die lagerschalen gewoon te vervangen of heb ik niks meer aan het blok, als de lagerschalen verrot zijn? Omdat dan wellicht de krukas aan stront is gelopen..
Zuigerveren en klepgeleiders worden pas een probleem als de motor helemaal versleten is, daar komen ze eigenlijk nooit aan toe.
In principe zou je de big end lagerschalen kunnen vervangen. Maar meestal hebben de lagertappen dan al teveel warmte gekregen. En repareren van de krukas is duurder als een andere GS kopen.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik weet wat betreft de kabelboom alleen dat de ontsteking van een ''nieuwer'' type GS500 (02-07) anders is wat betreft kabelboom, maar dat moet goed komen. Oke, dat is mooi dan kan ik het een en ander uitwisselen, mocht het nodig zijn. :)

Haha oke nou ik was niet van plan de zuigerveren te vervangen. Zolang hij meteen start en stationair blijft lopen zonder moeite, geloof ik het wel *D
Nou, ik hoop op het beste, maar het zal wel tegenvallen. Gelukkig heb ik dat andere blok om te proberen.
 
Het zou de centrale moer van de koppeling kunnen zijn.
Had ook eens zo iets met een motor.
Echt vreselijke herrie wat met een quick-fix van een kwartier was opgelost.
 
Hij is momenteel grotendeels uit elkaar!

Ik heb de olie afgetapt en de olie vervolgens gefiltert en ik heb geen schaafsel o.i.d. kunnen vinden. Enkel een paar oranje/bruin kleurige stukjes die volgens mij van de stator zijn afgebrokkeld.

Ik heb de koppeling eraf gehaald en hier zat alles gewoon zoals het hoort. Geen boutjes los.

Vervolgens de carterkap van de startkoppeling kant losgehaald en nu ben ik al een uur bezig geweest om die stator eraf te krijgen, maar zonder succes. Muurvast zit dat kreng, iemand tips?
Ik heb die grote centrale bout al los..

Ik heb zelf een busje op maat gemaakt en die schuif ik dan in dat gat. Vervolgens draai ik er een dikke bout in, waar ook speciaal schroefdraad voor zit. Alleen hoeveel kracht moet je zetten? Ik zet al best wat kracht in, maar ik heb niet het idee dat die stator los komt.
 
Goedenavond!

Ik heb een tijdje niks aan mijn motor kunnen doen, maar de laatste paar dagen weer lekker bezig geweest. Hierbij een kleine update.

De tik zat toch inwendig in het blok, dus heb ik een ander blok gehaald. Ik heb alles overgezet wat overgezet kon worden en ik ben momenteel begonnen met het aansluiten van de bekabeling.

Ik heb tot nu toe bijna alles aangesloten alleen er resteren nog twee stekkers, waar ik nog niet zeker van ben waar ze toe behoren. Elektra is niet mijn sterkste punt :/

Stekkertje 1: één kabel met één pool. De kabel is zwart/wit en ligt aan de kant van de minpool van de accu. In het elektrisch schema gaat er een zwart/wit kabel naar de minpool van de accu en daartussen zit een stekker.




Ik denk dat het de stekker is die ik met turquoise heb omcirkeld. Kan iemand dit voor mij verifiëren? Ik kan namelijk de minpoolaansluiting (kabel) die op de minpool van mijn accu komt niet vinden. Mijn startmotor draait ook niet rond. Ik hoor alleen het startrelais klikken. Ik heb de kabel vanaf de startmotor naar het startrelais getrokken en vanuit het startrelais gaat er een kabel naar de pluspool van de accu. Ik mis nu alleen een minpool op de accu toch? Maar waar die gebleven is :? ;(

Verder heb ik deze stekker nog los hangen:

Twee polen en een rubberen omhulsel. Ik heb geen idee meer waar deze van is. Iemand die het misschien weet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze paar dingen! hartelijk dank alvast :}
 
Bedankt gassen voor je reactie!

Ik wierp nogmaals een blik op mijn andere motorblok en daar zat nog die minpool met inderdaad dat stekkertje met zwart/witte draad nog op... zucht :X

Soms kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan, maar de bovenstaande vragen zijn beantwoordt. :)

Van het weekend de boel maar even afmaken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan