Hee mede-MFérs,
Ik zal ook nog een korte samenvatting neerzetten, maar ik denk ik doe het zo uitgebreid mogelijk, dan kunnen we het eerder achterhalen.
Ik ben al een aantal weken nagedacht wat het nou toch zou kunnen zijn.
Even ter informatie,
Ik heb een GS500e uit 1990 met 49.000 km op de teller,
25 kw setje LATEN inbouwen bij een officiele suzuki dealer
wat is nou precies het probleem?
sinds het 25kw setje is ingebouwd slaat mijn motor 1x per gemiddeld 300 km uit. Er is geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurd.
Wat gebeurd er precies:
De eerste keer dat het gebeurde bleef mijn motor op een 80 weg ineens 5000 toeren draaide, of ik nou meer of minder gas gaf. Ik de koppeling ingetrokken, en wilde terugschakelen er kwam een stoplicht aan vandaar.
Toen ik de koppeling introk sloeg de motor af en was het klaar..... Aantal minuten geprobeerd te starten, maar het klonk alsof hij geen benzine kreeg, hoe sloeg niet aan in ieder geval. Je hoorde de startmotor draaien en alles functioneerde, mijn inziens, naar behoren.
Wat heb ik toen gedaan:
Wat heb ik thuis gedaan?:
Carb cleaner erin en bougies nagekeken,
toen deed hij het de laatste paar dagen naar behoren, tot de winter begon
Daarna een paar weken later, lekker met een vriend toeren
in zijn zes met 5000 toeren (netjes 100 km per uur), op de snelweg na +- 15 km begint hij te bokken, leek alsof de verbranding ene keer wel deed de andere keer niet, weer de koppeling in, hoppa motor weer dood.
Ter plekke weer hetzelfde gedaan als de vorige keer, ook de tank geopend, naar mijn idee siste hij (ja ik heb hierna dus de tankgaatjes schoon gemaakt thuis, zowel in de tankdop als in de tank zelf.) Duurde weer enkele minuten voor hij starte en hij liep onrustig daarna, sloeg ook af bij stoplichten en dergelijke. Na een tijdje kreeg hij weer zijn volle vermogen (hij voelde weer normaal) en toen bleef hij ook weer keurig lopen. Voor de rest van de rit nergens last van gehad.
Thuis:
Maar je raad het al ik stond gisteren midden op de wisselbaan stil, weer in zijn zesde versnelling Hij hield ineens heel erg in terwijl hij 4500 toeren bleef draaien, reageerde weer niet op bewegingen aan de gashandel. hij ging steeds moeilijker vermogen afgeven, trucje van een kenner geprobeerd: choke erop, nog geen verschil, en toen de koppeling in en weer dood.
(terwijl ik zondag nog 190km binnedoor heb gereden en nergens last van gehad....)
HEb op een gevaarlijk punt weer alles geprobeerd, natuurlijk zelf achter de vangrail en motor op de standaard etc. (er is daar geen bluchtstrook dus kon niet heeel veel doen) Uiteindelijk start hij weer na een paar minuten en bleef onrustig lopen, bijv. bij 3000 toeren vermogen geven en dan weer inhouden, dan weer licht meer vermogen geven.
Thuis:
tjah nu maar hulp vragen, de motorzaak gebelt maar die zeggen dat zij niets fout hebben kunnen doen bij het plaatsten van het 25kw setje, wat ik zelf niet helemaal geloof want sindsdien zijn er pas problemen. Ik kan hem langsbrengen maar zal gewoon veel geld neer moeten leggen, dan doe ik het liever zelf met wat hulp van jullie en van een kennis.
Dus wat zou het nog kunnen zijn? hopelijk kunnen we het oplossen, want het vertrouwen in mijn motor is nu ver te zoeken ik overweeg onderhand om maar een andere te kopen...
SAMENVATTING:
[*]MOtor valt eens per tank benzine uit (ong. eens per 300 km),
[*]duur van de rit heeft geen invloed en de momenten dat het gebeurde waren op 80 km wegen en snelwegen.
Motor houd in
soms blijft het gas hangen op bepaalde toeren en reageert nergens meer op, soms begint hij te bokken en slaat altijd af zodra de koppeling ingaat (wanneer dit probleem zich voordoet), daarna langere tijd onrustig lopen, o.a. gashouden omdat hij anders afslaat in stationair bij een stoplicht, maar is ineens weer voorbij..... heel vreemd
En dit allemaal sinds de motor begrenst is.
HET Lijkt alsof de linker cilinder ook armer staat (Bougie is witter uitgeslagen)
wat heb ik nagekeken;
luchtfilter (is schoon)
Wat zou ik nog kunnen proberen?
ik heb wel ideen, zoals carbs reinigen etc. maar ik als leek kan een veel groter probleem over het hoofd zien.....
alvast bedankt allemaal
Ik zal ook nog een korte samenvatting neerzetten, maar ik denk ik doe het zo uitgebreid mogelijk, dan kunnen we het eerder achterhalen.
Ik ben al een aantal weken nagedacht wat het nou toch zou kunnen zijn.
Even ter informatie,
Ik heb een GS500e uit 1990 met 49.000 km op de teller,
25 kw setje LATEN inbouwen bij een officiele suzuki dealer
wat is nou precies het probleem?
sinds het 25kw setje is ingebouwd slaat mijn motor 1x per gemiddeld 300 km uit. Er is geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurd.
Wat gebeurd er precies:
De eerste keer dat het gebeurde bleef mijn motor op een 80 weg ineens 5000 toeren draaide, of ik nou meer of minder gas gaf. Ik de koppeling ingetrokken, en wilde terugschakelen er kwam een stoplicht aan vandaar.
Toen ik de koppeling introk sloeg de motor af en was het klaar..... Aantal minuten geprobeerd te starten, maar het klonk alsof hij geen benzine kreeg, hoe sloeg niet aan in ieder geval. Je hoorde de startmotor draaien en alles functioneerde, mijn inziens, naar behoren.
Wat heb ik toen gedaan:
- Benzine kraantje op reserve
- daarna op PRI, terwijl er zat benzine inzat.
- Killswitch aan en uit,
- standaard opnieuw een keer ingeklapt,
- contact uit en aan,
- starten met alle electra zocer het kan uit.
Wat heb ik thuis gedaan?:
Carb cleaner erin en bougies nagekeken,
toen deed hij het de laatste paar dagen naar behoren, tot de winter begon
Daarna een paar weken later, lekker met een vriend toeren
in zijn zes met 5000 toeren (netjes 100 km per uur), op de snelweg na +- 15 km begint hij te bokken, leek alsof de verbranding ene keer wel deed de andere keer niet, weer de koppeling in, hoppa motor weer dood.
Ter plekke weer hetzelfde gedaan als de vorige keer, ook de tank geopend, naar mijn idee siste hij (ja ik heb hierna dus de tankgaatjes schoon gemaakt thuis, zowel in de tankdop als in de tank zelf.) Duurde weer enkele minuten voor hij starte en hij liep onrustig daarna, sloeg ook af bij stoplichten en dergelijke. Na een tijdje kreeg hij weer zijn volle vermogen (hij voelde weer normaal) en toen bleef hij ook weer keurig lopen. Voor de rest van de rit nergens last van gehad.
Thuis:
- Luchtfilter nagekeken was nagelnieuw en schoon
- Tankontluchting schoon gemaakt
- Gaskabel en gasschuif bekeken, maar die was ook goed, kwam ook mooi terug.
- Bougies, De linker bougie was witter uitgeslagen
- We hadden toen geen tijd meer om de carbs na te kijken, maar hij liep weer mooi, dus we zouden het ff aankijken.
Maar je raad het al ik stond gisteren midden op de wisselbaan stil, weer in zijn zesde versnelling Hij hield ineens heel erg in terwijl hij 4500 toeren bleef draaien, reageerde weer niet op bewegingen aan de gashandel. hij ging steeds moeilijker vermogen afgeven, trucje van een kenner geprobeerd: choke erop, nog geen verschil, en toen de koppeling in en weer dood.
(terwijl ik zondag nog 190km binnedoor heb gereden en nergens last van gehad....)
HEb op een gevaarlijk punt weer alles geprobeerd, natuurlijk zelf achter de vangrail en motor op de standaard etc. (er is daar geen bluchtstrook dus kon niet heeel veel doen) Uiteindelijk start hij weer na een paar minuten en bleef onrustig lopen, bijv. bij 3000 toeren vermogen geven en dan weer inhouden, dan weer licht meer vermogen geven.
Thuis:
tjah nu maar hulp vragen, de motorzaak gebelt maar die zeggen dat zij niets fout hebben kunnen doen bij het plaatsten van het 25kw setje, wat ik zelf niet helemaal geloof want sindsdien zijn er pas problemen. Ik kan hem langsbrengen maar zal gewoon veel geld neer moeten leggen, dan doe ik het liever zelf met wat hulp van jullie en van een kennis.
Dus wat zou het nog kunnen zijn? hopelijk kunnen we het oplossen, want het vertrouwen in mijn motor is nu ver te zoeken ik overweeg onderhand om maar een andere te kopen...
SAMENVATTING:
[*]MOtor valt eens per tank benzine uit (ong. eens per 300 km),
[*]duur van de rit heeft geen invloed en de momenten dat het gebeurde waren op 80 km wegen en snelwegen.
Motor houd in
soms blijft het gas hangen op bepaalde toeren en reageert nergens meer op, soms begint hij te bokken en slaat altijd af zodra de koppeling ingaat (wanneer dit probleem zich voordoet), daarna langere tijd onrustig lopen, o.a. gashouden omdat hij anders afslaat in stationair bij een stoplicht, maar is ineens weer voorbij..... heel vreemd
En dit allemaal sinds de motor begrenst is.
HET Lijkt alsof de linker cilinder ook armer staat (Bougie is witter uitgeslagen)
wat heb ik nagekeken;
luchtfilter (is schoon)
- Tankontluchting is al doorgespoten (met luchtcompressor), zou schoon moeten zijn.
- Carb cleaner gebruikt, tijdje geleden al.
- Gaskabel en gasschuif nagekeken, reageren snel en direct, komt ook mooi terug.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
ik heb wel ideen, zoals carbs reinigen etc. maar ik als leek kan een veel groter probleem over het hoofd zien.....
alvast bedankt allemaal