GS500 slaat af op de snelweg

larsonyt

Die hard MF'er
6 mei 2009
471
0
baarn
Hee mede-MFérs,

Ik zal ook nog een korte samenvatting neerzetten, maar ik denk ik doe het zo uitgebreid mogelijk, dan kunnen we het eerder achterhalen.
Ik ben al een aantal weken nagedacht wat het nou toch zou kunnen zijn.
Even ter informatie,
Ik heb een GS500e uit 1990 met 49.000 km op de teller,
25 kw setje LATEN inbouwen bij een officiele suzuki dealer

wat is nou precies het probleem?
sinds het 25kw setje is ingebouwd slaat mijn motor 1x per gemiddeld 300 km uit. Er is geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurd.

Wat gebeurd er precies:
De eerste keer dat het gebeurde bleef mijn motor op een 80 weg ineens 5000 toeren draaide, of ik nou meer of minder gas gaf. Ik de koppeling ingetrokken, en wilde terugschakelen er kwam een stoplicht aan vandaar.
Toen ik de koppeling introk sloeg de motor af en was het klaar..... Aantal minuten geprobeerd te starten, maar het klonk alsof hij geen benzine kreeg, hoe sloeg niet aan in ieder geval. Je hoorde de startmotor draaien en alles functioneerde, mijn inziens, naar behoren.

Wat heb ik toen gedaan:
  • Benzine kraantje op reserve
  • daarna op PRI, terwijl er zat benzine inzat.
  • Killswitch aan en uit,
  • standaard opnieuw een keer ingeklapt,
  • contact uit en aan,
  • starten met alle electra zocer het kan uit.
Maar het duurde enkele minuten voordat hij het deed. Toen reed hij ineens weer normaal...

Wat heb ik thuis gedaan?:
Carb cleaner erin en bougies nagekeken,
toen deed hij het de laatste paar dagen naar behoren, tot de winter begon '(

Daarna een paar weken later, lekker met een vriend toeren
in zijn zes met 5000 toeren (netjes 100 km per uur), op de snelweg na +- 15 km begint hij te bokken, leek alsof de verbranding ene keer wel deed de andere keer niet, weer de koppeling in, hoppa motor weer dood.

Ter plekke weer hetzelfde gedaan als de vorige keer, ook de tank geopend, naar mijn idee siste hij (ja ik heb hierna dus de tankgaatjes schoon gemaakt thuis:P, zowel in de tankdop als in de tank zelf.) Duurde weer enkele minuten voor hij starte en hij liep onrustig daarna, sloeg ook af bij stoplichten en dergelijke. Na een tijdje kreeg hij weer zijn volle vermogen (hij voelde weer normaal) en toen bleef hij ook weer keurig lopen. Voor de rest van de rit nergens last van gehad.

Thuis:
  • Luchtfilter nagekeken was nagelnieuw en schoon
  • Tankontluchting schoon gemaakt
  • Gaskabel en gasschuif bekeken, maar die was ook goed, kwam ook mooi terug.
  • Bougies, De linker bougie was witter uitgeslagen
  • We hadden toen geen tijd meer om de carbs na te kijken, maar hij liep weer mooi, dus we zouden het ff aankijken.

Maar je raad het al:P ik stond gisteren midden op de wisselbaan stil, weer in zijn zesde versnelling '( Hij hield ineens heel erg in terwijl hij 4500 toeren bleef draaien, reageerde weer niet op bewegingen aan de gashandel. hij ging steeds moeilijker vermogen afgeven, trucje van een kenner geprobeerd: choke erop, nog geen verschil, en toen de koppeling in en weer dood.
(terwijl ik zondag nog 190km binnedoor heb gereden en nergens last van gehad....)

HEb op een gevaarlijk punt weer alles geprobeerd, natuurlijk zelf achter de vangrail en motor op de standaard etc. (er is daar geen bluchtstrook dus kon niet heeel veel doen) Uiteindelijk start hij weer na een paar minuten en bleef onrustig lopen, bijv. bij 3000 toeren vermogen geven en dan weer inhouden, dan weer licht meer vermogen geven.

Thuis:
tjah nu maar hulp vragen, de motorzaak gebelt maar die zeggen dat zij niets fout hebben kunnen doen bij het plaatsten van het 25kw setje, wat ik zelf niet helemaal geloof want sindsdien zijn er pas problemen. Ik kan hem langsbrengen maar zal gewoon veel geld neer moeten leggen, dan doe ik het liever zelf met wat hulp van jullie en van een kennis.

Dus wat zou het nog kunnen zijn? hopelijk kunnen we het oplossen, want het vertrouwen in mijn motor is nu ver te zoeken -O- ik overweeg onderhand om maar een andere te kopen...

SAMENVATTING:
[*]MOtor valt eens per tank benzine uit (ong. eens per 300 km),

[*]duur van de rit heeft geen invloed en de momenten dat het gebeurde waren op 80 km wegen en snelwegen.

Motor houd in
soms blijft het gas hangen op bepaalde toeren en reageert nergens meer op, soms begint hij te bokken en slaat altijd af zodra de koppeling ingaat (wanneer dit probleem zich voordoet), daarna langere tijd onrustig lopen, o.a. gashouden omdat hij anders afslaat in stationair bij een stoplicht, maar is ineens weer voorbij..... heel vreemd


En dit allemaal sinds de motor begrenst is.
HET Lijkt alsof de linker cilinder ook armer staat (Bougie is witter uitgeslagen)

wat heb ik nagekeken;
luchtfilter (is schoon)
  • Tankontluchting is al doorgespoten (met luchtcompressor), zou schoon moeten zijn.
  • Carb cleaner gebruikt, tijdje geleden al.
  • Gaskabel en gasschuif nagekeken, reageren snel en direct, komt ook mooi terug.

Wat zou ik nog kunnen proberen?
ik heb wel ideen, zoals carbs reinigen etc. maar ik als leek kan een veel groter probleem over het hoofd zien.....

alvast bedankt allemaal
 
Ik weet niet of er een CDI-unit op zo'n ding zit? Anders zou dat nog een optie kunnen zijn.

Een maat van me had vroegah een maxim en die sloeg áltijd af twee minuten na een koude start. Gewoon ff wachten, en dan deed 'ie het weer, maar wel elke dag dat probleem. We hebben toen niets kunnen vinden en op advies van een kennis de CDI unit vervangen --> probleem opgelost.

Succes ermee i.i.g.
 
Volgens mij zit er geen CDI-unit in, het is allemaal simpele en meestal oerdegelijke techniek, maar ik kan het fout hebben. Carb-ice-ing? wat moet ik me daar bij voorstellen?
 
Carburetor, or carb icing, is an icing condition which can affect any carburetor under certain atmospheric conditions. Carburetor icing occurs when there is humid air, and the temperature drop in the venturi causes the water vapor to freeze. The ice will form on the surfaces of the carburetor throat, further restricting it. This may increase the Venturi effect initially, but eventually restricts airflow, perhaps even causing a complete blockage of the carburetor. Icing may also cause jamming of the mechanical parts of the carburetor, such as the throttle, typically a butterfly valve.
While it applies to all carburetors, it is of particular concern in association with piston-powered aircraft, especially small, single-engine, light aircraft. Aircraft powered by carbureted engines are equipped with carburetor heat systems to overcome the icing problem. In cars, carburetor icing can occasionally be a nuisance. The inlet manifold and parts of the carburetor often have warm water from the cooling system or exhaust gas circulating through them to combat this problem. Motorcycles can also suffer from carburetor icing, although some engine designs are more susceptible to it than others. Air-cooled engines may be more prone to icing, due to the absence of warm coolant circulating through the engine.

lijkt me mogelijk, maar het is een luchtgekoeld blok en hij was al redelijk warm gelopen.... maar ik wacht de antwoorden van de vele techneuten hier af! iig blij dat er al zo snel antwoorden zijn!
 
Ik ben zelf ook GS500 rijder en herken exact deze problemen. Sterker nog zo af en toe na bijvoorbeeld een uurtje 120 km/h houdt mijn GS er ook nog wel eens langzaam mee op, paar seconden wachten op de vluchtstrook en ik ben weer weg. Ik heb in het verleden ook gehad dat dit wat extremere vorm aan nam (20 Km snelweg en het was weer tijd voor een verplichte vluchtstrook pauze) en dit was te wijten aan vieze carbs, heb ze ultrasoon laten reinigen en dat probleem was opgelost. Later kwam het probleem een beetje terug en ben ik tot de conclusie gekomen dat het aan de benzinekraan lag, als ik hem op PRI zette was het probleem weer opgelost -> benzinekraan membraan is niet helemaal 100% zodat bij veel toeren (laag vacuum) er net te weinig benzine door wordt gelaten.

Maar ja kort geleden had ik er dus ook nog een beetje last van en mijn bougies kwamen ook sneeuwwit uit het blok, heb de stelschroeven onder de carbs helemaal teruggedraaid en volgens de specs weer teruggezet (1,75 slag uitdraaien voor 25 kW) en toen deed ie het weer beter, misschien mag het nog wat rijker maar voor zover gaat het goed. Ik gok dat de reden dat ik nog af en toe stil kom te staan door een falende tankontluchting komt.
 
Herken het gedrag ook met mijn motor...en het is niet echt een oplossing, maar sinds ik om de 100km tank is het niet meer voorgekomen (volle tank zou eigenlijk ~250km moeten doen).
 
Hee mede-MFérs,



De eerste keer dat het gebeurde bleef mijn motor op een 80 weg ineens 5000 toeren draaide, of ik nou meer of minder gas gaf. Ik de koppeling ingetrokken, en wilde terugschakelen er kwam een stoplicht aan vandaar.


l

Helaas kan ik je niet helpen met je motor probleem maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik las dat er een stoplicht aankwam. Kan me voorstellen dat er een auto of een fiets of iets dergelijks aankomt, maar dat er een stoplicht aangesneld komt heb ik nog nooit ervaren. ;)
 
Gewoon het benzine traject nalopen. Is goed zelf te doen.
1) controleer de tank op roest
2) controleer of het vacuum membraam niet lek is.
3) controleer de carbs

Opmerkingen
1) bij roest heb je een probleem en moet je de tank behandelen. Een filter plaatsen is een risico daar de GS geen pomp heeft en puur op zwaartekracht werkt. (te weinig benzine doorstroming door het filter)
2) enigste oplossing is een nieuwe benzine kraan daar er geen revisie setje voor leverbaar is.
3) koop revisie setje en laat de carbs ultrasoon reinigen (zoals al gezegd)

Het is NIET normaal dat de GS zomaar uitvalt. Ik heb het ook gehad (net als de meeste denk ik daar de GSjes al op leeftijd geraken) Ik heb zelf mijn benzine kraan vervangen en de carbs gereviseerd. Sindsdien rijd ik weer dagelijks mijn rondjes (woon/werk) en rijd zonder problemen 360~370 km op een tank (model 1993 met 90.000km op de teller!)

Suc6

Marc
 
Bedankt allemaal! De gs500 heeft van zichzelf een benzinefilter, ingebouwd in de hoofd benzinekraan! Tenminste volgens het WPHB....

Tank is schoon, filter en benzinekraan haal ik los zodra de tank evht leeg is :p moet toch me TomTom inbouwen.

Heb de bougies elektrode afstand ook maar goed gezet , de vorige eigenaar zat er 3 km naast
 
Bedankt allemaal! De gs500 heeft van zichzelf een benzinefilter, ingebouwd in de hoofd benzinekraan! Tenminste volgens het WPHB....

Tank is schoon, filter en benzinekraan haal ik los zodra de tank evht leeg is :p moet toch me TomTom inbouwen.

Heb de bougies elektrode afstand ook maar goed gezet , de vorige eigenaar zat er 3 km naast

Wat nog een mogelijkheid is, heb ikzelf ook gehad...
de tankontluchting zit dubbel onder de tank waardoor hij niet kan ontluchten, simpel na te kijken, doet het probleem zich voor, doe de tank even open, als hij zuigt kan dit het probleem zijn. Even de tankontluchting op een andere manier onder de tank wegwerken :P
 
kijk! dat is ook weer een goede tip! zo gaan we er wel komen mense, ik ben tot nu toe er nog niet aan toegekomen helaas.... Mijn GS'je staat al weer ff een week of twee onder de hoes...

een godsschande helaas... maar ben supper super druk! ik hou jullie op de hoogte
 
Bedankt allemaal! De gs500 heeft van zichzelf een benzinefilter, ingebouwd in de hoofd benzinekraan! Tenminste volgens het WPHB....

Tank is schoon, filter en benzinekraan haal ik los zodra de tank evht leeg is :p moet toch me TomTom inbouwen.

Heb de bougies elektrode afstand ook maar goed gezet , de vorige eigenaar zat er 3 km naast

Schijnt voor de GS500 best een regelmatig voorkomend probleem te zijn. Oorzaak is hier te lezen: http://cgi.stanford.edu/~sanjayd/gs500/Upgrades/Petcock

Hele simpele test voordat je allemaal werk aan je kraan gaat doen: Volgende keer bij vertrek als je motor draait je kraan op prime zetten, heb je als je dit doet meerdere keren het probleem NIET dan weet je dus de oorzaak en een eventuele bypass.
 
Waarom zit iedereen over tank ontluchting? Als die vertopt zit stop je motor er gewoon mee omdat ie geen benzine meer krijgt en blijft ie niet 5000 toeren draaien ook al beweeg je de gashendel... Steek een verse bougie in je zak en ga rijden, stopt ie ermee, trek dan een bougie kap los en steek de verse bougie in de kap, leg de bougie met het metaal tegen je blok en start je motor, vonkt hij?? Hoara, dan is het niet je bobine oid. Dan kan het in je brandstof systeem zitten.

Als je zeker weet dat voor de 25 kw kit inbouw deze klachten niet aan de orde waren moet je toch gaan kijken wat er met de inbouw veranderd is en dat verder uitzoeken.

Dat je tank sist als je stilstaat kan ook zijn dat er juist lucht UIT gaat ipv in, je tank beluchting is geen ontluchting! Het gaat erom dat er lucht inkan als er benzine uit gaat, als je na het rijden stilstaat verwarmt je benzine door de warmte van je blok/zon hierdoor komt er benzine damp en die gaat er niet uit via je tank beluchting maar hoor je via je dop sissen als je die opendoet. Dit omdat er bij een ongeval geen benzine uit de beluchting loopt.
 
misschien heb je er wat aan, misschien ook helemaal niet en zit ik er vierkant naast.

Maar... ik heb ook vroegah een gsje gehad en daar heb ik zelf de carbs omgebouwd van 25KW naar vol vermogen, daarbij had ik per ongeluk de stationair-mengschroef eruit gedraaid (wist ik veel wat het was) en daardoor bleef ie ook heel slecht lopen. Geen vermogen en liep alleen met de choke erop. EN hij bleef hangen bij +- 4500 rpm.

Succes in iedergeval met zoeken! :D
 
Zou het geen benzine probleem kunnen zijn ik heb met mijn motor gehad dat de reserve slang klem zat en mijn motor afsloeg. Ik kon toen geen gas meer geven maar de snelheid liep niet heel hard af. Met andere woorden weet je zeker dat die op 5000rpm bleef hangen of dat hij gewoon uitviel en door het wiel door bleef draaien.(dat koppeling inknijpen en dan afslaan herken ik namelijk aan mijn benzine tekort toen)

Als ik zo snel even nadenk over waardoor het zou kunnen zou ik je filtertje even nakijken, en je carb's even laten leeglopen misschien zijn die vies. Maar ik ben absoluut geen monteur dit is alleen uit ervaring.
 
Hee allemaal. Ik heb het complete benzinetraject nagelopen en ik dacht dat het opgelost was.. Maar helaas.
Hij blijft raar lopen en af en toe rijd hij bokkerig. Soort aan/uit reactie.. En hij houd in als ik gas geef. En dan springt hij ineens naar voren.

Jullie nog tips? Benzine toevoer klopt tot aan de carburateurs.
 
Neem een reservebougie mee. De volgende keer dat ie niet meer wil starten, check je met deze bougie of je een goede vonk hebt aan allebei de kanten. Zonee, dan is het de ontsteking.

Volgens mij zit er geen CDI-unit in, het is allemaal simpele en meestal oerdegelijke techniek, maar ik kan het fout hebben. Carb-ice-ing? wat moet ik me daar bij voorstellen?
Je GS heeft wel electronische ontsteking. Dat is erg betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk.....maar soms gaat het stuk.

Je ontsteking werkt ongeveer zo: pickupspoel (ik meen aan de rechterkant van het blok, achter dat dekseltje)genereert een puls, een zwart kastje (de CDI of TCI, maakt niet uit verder) versterkt het, en twee bobines (eentje per cylinder) maken er hoogspanning van, en de bougies vonken.
Bijna alle componenten van de onsteking zijn met een simpele multimeter door te meten.
Het lastige van jouw probleem is dat het zich niet altijd voor doet....dus je moet het onderweg vaststellen, of gewoon wachten tot het erger wordt en je fiets echt niet meer wil starten :+

Meet ook de accu en het laadsysteem door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan