GS500 SP370 -> GSP370 mono

Status
Niet open voor verdere reacties.

f782ca509

Die hard MF'er
28 dec 2009
482
0
Zo, ik heb onderhand al heel veel topics op motor-forum gelezen, vind het altijd erg leuk te lezen hoe andere mensen dingen oplossen en creaties maken. Nu is het tijd dat ik mijn (ietswat primitieve) geknutsel deel met motor-forum (of jullie het nu leuk vinden of niet :+ ).

Ik ben al een poosje (af en toe) bezig met het verbouwen van een GS500, ik heb hier (dirt-cheap) een rijwielgedeelte voor samen weten te stellen. De achterkant van de GS is al iets aan gedaan, maar nog niet naar mijn zin, ik heb dit stukje vormgeving eerst dus weer even aan de kant gezet.

Het idee om een Suzuki SP370 blok in het GS500 frame te hangen is gekomen toen ik en mijn broer (borrol) in de schuur door mijn vaders spullen aan het zoeken waren. Pardoes kwamen wij een SP370 blok tegen en hebben dit (eigenlijks voor de grap) even in het GS500 frame gezet, tot onze verbrazing paste het blok al redelijk goed.

Aangezien ik nog student ben en dus vrij weinig financiele ruimte heb, vond ik dit een mooi idee om maar eens een project te beginnen, in het totaal nu iets van 70 euro voor het complete geheel (SP370 blok + GS500 rijwiel).

Het doel van dit project is: zoveel mogelijk eigen elektronische componenten maken voor de motor.

Op het verlanglijstje van componenten staan:
-Injectie (de motor is momenteel nog carb geregeld).
-Regelbare (Microcontrolled) ontsteking.
-Uiteraard een ECU(engine control unit) die alles regelt/bijstelt.

Momenteel heb ik als ontwikkelings platform een Arduino Duemillanove, deze moet later plaats gaan maken voor een (aantal) AVR microcontrollers. Ik heb eerst voor de arduino gekozen omdat dit makkelijker is om snel wat dingen te prototypen.

Foto's maak ik morgen, ik wou nu alvast een openingspost doen, aangezien ik er anders misschien toch weer vanaf zie (ik voelde me dapper genoeg om nu te posten :P )
 
Zo, ahum, paar dagen later dan geplanned, maar oke, hier de foto's. Ik heb ook voor de testfase alvast een unit ontwikkeld om temperatuur / rpm / snelheid op te nemen en te displayen.

Paar foto's van de motor nu, er moet nog een hoop gebeuren, fraaiere schetsplaten is nummer een, alles is nog erg "grof" momenteel.







De elektronica werkt nu nog met puntjes... :/




En hier dan een paar foto's van mijn broddelwerk met de output unit :+







Nu dus eerst nette bussen om het blok op z'n plek te houden en mooie schetsplaten. De unit is al wel tot zover klaar, ik kan er momenteel 2 temperatuur sensoren inpluggen, deze zijn geijkt en werken netjes. De RPM's kan ik doormiddel van een HAL sensor van de bougiedop afplukken, dit is dus ook klaar. Snelheid zal ik denk ik met een opto-coupler gaan werken, en spaken tellen :P

Vandaag eerst maar even naar de sloper om wat resterende kleine SP spulletjes te halen (armpje om de koppeling in te trekken bijv / schakelpook).

Het blokje heeft al wel gedraaid, loopt netjes, maarja zonder goede uitlaat word je doof, dus dat moet ook nog even anders :+
 
Flinke uitdaging! Ben benieuwd wat je van het eletronisch gedeelte gaat bakken. Daar blijft ik juist angstvallig vanaf :)
 
Klopt, behoorlijk uitdaging, maar dat maakt het zo leuk :)

Bij siccama in roodeschool voor peanuts de resterende spulletjes opgehaald, schakelpook en koppelingsarmpje. Nu even wachten tot borrol thuis is, zodat die even wat busjes kan draaien, ik heb zelf geen draaibank helaas.
 
Bedankt voor de move, persoonlijk vind ik dit toch meer onder de noemer "Streetfighter" vallen dan in de categorie "Sport". :)
 
Bedankt voor de move, persoonlijk vind ik dit toch meer onder de noemer "Streetfighter" vallen dan in de categorie "Sport". :)

Ik niet want je doel is toch zoveel mogelijk ervaring op te doen voor de supermono? :] Maar t is jouw topic dus zoek t uit. :W En ik zie je wel verschijnen voor de busjes. :Y Leuk hoor dat je mij verteld van je topic als t al twee dagen oud is. '( :9
 
Ik niet want je doel is toch zoveel mogelijk ervaring op te doen voor de supermono? :] Maar t is jouw topic dus zoek t uit. :W En ik zie je wel verschijnen voor de busjes. :Y Leuk hoor dat je mij verteld van je topic als t al twee dagen oud is. '( :9


Hmm, goed punt, nuja, mogelijk later nog een move ? :+
En zie het niet als te laat vertellen, zie het meer als verassing :P
 
Leuk project.. :Y

Ik zal eens even kijken of ik nog wat onderdelen heb liggen.. om het lekker cheap-ass te houden.. heb namelijk 2 DR400's gehad en dat blok lijkt verdacht veel op de jouwe.. is overigens niet vooruit te branden maar daar kom je nog wel achter..
 
Bedankt maikel, achja, het is een oud beestje he, had ook geen YZF450 power verwacht hoor :).
Iets met een gegeven paard enzo :+

In ander nieuws, ik heb vanmiddag even de unit op m'n GS500 getest, was vooral benieuwd hoe de hall sensor zich zou houden tijdens plotselinge verhoging van het toerental. Het lijkt er op dat een refresh rate van 10 miliseconde mooi genoeg is.

Een probleempje waar ik nog wel even naar moet kijken is dat de temperatuur sensor soms blijft hangen.. nog geen idee waarom, kan ook wezen dat deze sensor niet helemaal fris meer is, heb hem als een flink heet gestookt namelijk (die temp is met het blok niet te halen).

Ik gebruik de volgende sensoren (wie weet wil iemand er nog wat mee):
-Temperatuur LM335
-Toerental US1881

Action shot :P


De hitte sensor zit aan de achterkant van mijn cilinder (hier moet ik nog een systeem voor maken om hem in de olie te laten zakken. De hall sensor zit op de boventkant van mijn bougie dop, hier pikt de sensor iedere keer de pulse van de bobine op en maakt hier een optelsom van over een bepaalde tijd.

Het jeukt toch erg om een mooie compacte unit te maken B|
 
Zo, even de busjes aan de voorkant er op geschoven, het blok hangt gelijk een stuk stabieler, de busjes voor het andere framepunt komen iets later :). De uitlaat ben ik nog druk mee bezig, hoop ergens deze week de motor te starten met uitlaat, uiteraard een filmpje :)



Aangezien het behoorlijk klote weer is geweest, ben ik binnen maar eens aan de slag gegaan met de brandstof injector. Eerst even een simpel setupje gedaan om te testen of de injector wel werkt, hier een filmpje van het geheel, excuses voor de muziek, was compleet vergeten het uit te zetten. Het "ping" wat je hoort, is de injector die open en dicht gaat. Ik haal een magnetisme sensor langs een magneet die vast zit op een oud GS onderdeel (om even makkelijk te kunnen testen). De magnetische sensor geeft een seintje aan mijn arduino en de arduino stuurt de injector aan.

Filmpje: http://tinypic.com/player.php?v=mhq8v9&s=7
 
Dag Motorfaher, fijn om te horen dat er mensen zijn die het leuk vinden :)

Het is momenteel even afwachten tot mijn RS tank binnenkomt, tandwieldrager, rempomp etc. Het staat vandaag dus even stil ben ik bang :(
 
@ frictionburn.. lekker met 1tjes en 0tjes aan het pielen en + en -. Ouwe vonkentrekker. bouw die motor nu ff op zodat wij je kunnen zien en horen rijden.
 
@ frictionburn.. lekker met 1tjes en 0tjes aan het pielen en + en -. Ouwe vonkentrekker. bouw die motor nu ff op zodat wij je kunnen zien en horen rijden.


Strak plan, ik ga vanavond even m'n uitlaat verder afmaken, morgen denk ik wel even starten :)
 
heb gisteren even bij mijn ouders in de garage gekeken maar blijbaar heb ik alles weg gedaan toen ik die DR's weg deed..
helaas dus geen onderdelen voor jou :W
 
Laatst bewerkt:
@maikel84, bedankt voor het zoeken, niets aan te doen :).

Zo, maar even een update, voordat mensen denken dat het project ter ziele is. Deze week vooral onderhoud moeten plegen aan mijn woon/school verkeer GS500, moet ook gebeuren.

Het SP blok loopt en draaid netjes, al even een klein stukje wezen rijden, in dat hele kleine stukje is me wel gelijk duidelijk geworden dat het zitje wat er nu op zit, helemaal kl@te is. Ik heb dus besloten om het volgende zitje te kopen.

IMG_0250.jpg


Het kontje van een RS125 dus, zodra die pas is gemaakt uiteraard fotos en een rijdend filmpje.
 
Toch even een andere aanpak gehanteerd, en nee ik heb het geheel niet in de kliko gepleurd :) .
De planning is iets veranderd, ik heb laatst even een stukje met het SP blok gereden, opzich rijd het lekker, maar er moet nog een hoop gebeuren eer dit goed op z'n plek zit. Aangezien het niet de opzet was om een "mooi geconstrueerde" motor te maken, maar meer een IT/elektro project op een motor heb ik besloten een gewoon GS500 blok te plaatsen.

Dan kan ik me zo snel mogelijk ECHT focussen op de injectie en ontsteking. Dit weekend is vooral het rijwiel gedeelte aangepakt, alle lagers e.d. gesmeerd, keringen schoongemaakt etc.

Er zit nu ook een NSR125 zitje op.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan