GS500: Tikken in blok

mfix

Die hard MF'er
13 jul 2006
284
0
Kaatsheuvel
Sinds enige tijd hoor ik tikken in het blok van mijn GS500. Deze tikken voel ik ook in de steps en de motor lijkt ook minimaal mee te "schokken" (niet hinderlijk). De tikken lijken regelmatig en mee te gaan met het toerental, maar het is moeilijk waar te nemen.
Ik voel de tikken alleen als de motor kracht moet leveren, dus bij optrekken of bij een constante snelheid. Wanneer ik de motor ontkoppel of het gas los laat, verdwijnt het tikken. Het tikken lijkt vooral voor te komen wanneer ik optrek vanuit lage toerentallen. Vanaf de 4000-5000 toeren is het of niet meer hoor- en voelbaar, of het is opgehouden.
Met de motor draaiend op de middenbok kan ik het tikken niet echt horen, en stationair loopt die prima.
De motor heeft pas geleden een grote beurt gehad, olie is ververst, tandwielen en ketting zijn in goede staat en goed gespannen.

Wat zou dit kunnen zijn?
 
Was er btw geen modificatie/revisie-oplossing voor de balansas van een GS? Ik meen afdraaien vd as, (naald)lagers er op persen en de olietoevoer als bedoeld voor het oorspronkelijke glijlager iets knijpen. Op die manier zou ook de smering voor het hoofddrijfwerk beter gewaarborgd zijn..
Wellicht handig voor de mensen die alleen een uitgelopen b-as hebben.

Martin
 
Was er btw geen modificatie/revisie-oplossing voor de balansas van een GS? Ik meen afdraaien vd as, (naald)lagers er op persen en de olietoevoer als bedoeld voor het oorspronkelijke glijlager iets knijpen. Op die manier zou ook de smering voor het hoofddrijfwerk beter gewaarborgd zijn..
Wellicht handig voor de mensen die alleen een uitgelopen b-as hebben.

Martin

Ik heb er nog niet eerder gehoord... weet toch wel wat van GS'en... Maar het zou niet onmogelijk zijn. Ik zie ook geen reden waarom de balansas met glijlagers gelagerd zou moeten zijn.
 
Ik weet ook niet meer hoe ik aan die wijsheid kom maar wat ik me tevens herinner is dat die b-assen uitlopen omdat ze bij flink gassen (in ieder geval hoge toerentallen) een te klein deel van de smeersapstroom genieten.
Hoe dan ook: ik riep het maar omdat er wellicht gs-blokken mee te redden zijn, tweedehands zijn ze geloof ik niet erg dik gezaaid.

m.
 
Thnx :)

Wat is aan te raden om te doen?

Iemand laten luisteren die er verstand van heeft. Een kapot big-end lager is goed te herkennen. Als het dat inderdaad is, kun je waarschijnlijk een ander blokje gaan zoeken... Met een boel geluk is je kruktap heel gebleven en kun je het met een setje drijfstanglagers klaar hebben. Maar helaas gaat meestal de kruktap er snel aan. Dan kun je er een andere krukas en alles in gaan zetten en ben je goedkoper uit met een ander blok.
 
Iemand laten luisteren die er verstand van heeft. Een kapot big-end lager is goed te herkennen. Als het dat inderdaad is, kun je waarschijnlijk een ander blokje gaan zoeken... Met een boel geluk is je kruktap heel gebleven en kun je het met een setje drijfstanglagers klaar hebben. Maar helaas gaat meestal de kruktap er snel aan. Dan kun je er een andere krukas en alles in gaan zetten en ben je goedkoper uit met een ander blok.

zucht.... -O-
 
En met een beetje 'geluk' blijkt het echt tikken (en geen naar gebonk uit het hoofddrijfwerk) te zijn. Wie weet is het slechts een wat ruim geworden koppelingskorf? Of (bijna zonder sleutelen) klepspeling...
Maar gezien de verschijnselen die beschrijft geef ik je ook niet veel hoop '( . Btw, lage oliedruk is ook een mooie indicator voor alles wat Rambabbel al beschreef
 
Laatst bewerkt:
Check eerst eens de balansas zou ik zeggen, carterdeksel aan beide kanten eraf en je kunt zo de uiteinden van de balansas zien zitten.

Dit is een gruwlijk uitgelopen balansas:

blok005in8.jpg


En dit is een ingesleten kruktap (de onderste) met bijbehorende lagers.

blok018py1.jpg


blok017rf0.jpg
 
Zal er dan eerst met iemand anders naar moeten kijken, kan het volgens mij niet beter beschrijven dan ik al heb gedaan.
Het geluid komt echt onderuit het blok.. ik dacht eerst dat er iets met de ketting of het voor-tandwiel was.. maar die zijn prima. Uit die richting komt het getik wel vandaan. Kleppen en nokkenasketting zijn pas nagekeken en waren goed.
 
Check eerst eens de balansas zou ik zeggen, carterdeksel aan beide kanten eraf en je kunt zo de uiteinden van de balansas zien zitten.

Dit is een gruwlijk uitgelopen balansas:


En dit is een ingesleten kruktap (de onderste) met bijbehorende lagers.

Mijn technische kennis gaat niet zover.. weet niet waar ik precies naar moet kijken -O-
Zelf het blok open halen zie ik ook nog ff niet zitten.. :P
 
Zal er dan eerst met iemand anders naar moeten kijken, kan het volgens mij niet beter beschrijven dan ik al heb gedaan.
Het geluid komt echt onderuit het blok.. ik dacht eerst dat er iets met de ketting of het voor-tandwiel was.. maar die zijn prima. Uit die richting komt het getik wel vandaan. Kleppen en nokkenasketting zijn pas nagekeken en waren goed.

Zal echt je balansas of big-end moeten zijn dan, ook gezien de omschijving -O-

Begin eigenlijk de balansas te vermoeden, aangezien je het ook in de stepjes enzo voelt. Dat is met een big-end lager niet echt voelbaar. Zoals ik al zei carterdeksels eraf en je kunt de balansas checken. Als het de balansas is heb ik misschien nog wel een goede balansas voor je liggen maar dat zal ik even moeten kijken.
 
Zal echt je balansas of big-end moeten zijn dan, ook gezien de omschijving -O-

Begin eigenlijk de balansas te vermoeden, aangezien je het ook in de stepjes enzo voelt. Dat is met een big-end lager niet echt voelbaar. Zoals ik al zei carterdeksels eraf en je kunt de balansas checken. Als het de balansas is heb ik misschien nog wel een goede balansas voor je liggen maar dat zal ik even moeten kijken.

Het is inderdaad duidelijk voelbaar in de stepjes.. voel en hoor het goed als ik een bocht in draai op lage snelheid en dan door accelereer. Vandaag merkte ik ook op dat de hele motor enigzins meeschokt met de tikken.. hoe zit dat dan precies?
 
Terug
Bovenaan Onderaan