GS500: Tikken in blok

mfix

Die hard MF'er
13 jul 2006
284
0
Kaatsheuvel
Sinds enige tijd hoor ik tikken in het blok van mijn GS500. Deze tikken voel ik ook in de steps en de motor lijkt ook minimaal mee te "schokken" (niet hinderlijk). De tikken lijken regelmatig en mee te gaan met het toerental, maar het is moeilijk waar te nemen.
Ik voel de tikken alleen als de motor kracht moet leveren, dus bij optrekken of bij een constante snelheid. Wanneer ik de motor ontkoppel of het gas los laat, verdwijnt het tikken. Het tikken lijkt vooral voor te komen wanneer ik optrek vanuit lage toerentallen. Vanaf de 4000-5000 toeren is het of niet meer hoor- en voelbaar, of het is opgehouden.
Met de motor draaiend op de middenbok kan ik het tikken niet echt horen, en stationair loopt die prima.
De motor heeft pas geleden een grote beurt gehad, olie is ververst, tandwielen en ketting zijn in goede staat en goed gespannen.

Wat zou dit kunnen zijn?
 
Bochten: Weinig toeren bij lage snelheid, normaal gesproken is je oliedruk dan al aan de lage kant. Met een uitgelopen glijlager hou je geen druk meer over! gevolg: metaal op metaal, veel wrijving en dus geen of slechte vermogensafgifte. Rechte stukken: kennelijk wordt ie rap slechter, zelfde verhaal: geen druk, de schok die je voelt is de motor de vermogen opneemt ipv afgeeft.
Zorg dat alleen je motor overlijdt en niet jijzelf, als het beestje vastslaat en zo het achterwiel opeens afstopt...
 
Het is inderdaad duidelijk voelbaar in de stepjes.. voel en hoor het goed als ik een bocht in draai op lage snelheid en dan door accelereer. Vandaag merkte ik ook op dat de hele motor enigzins meeschokt met de tikken.. hoe zit dat dan precies?

Je balansas bestaat in feite uit 2 contragewichten die de trillingen van de krukas opvangen. Als de lagering daarvan speling krijgt ga je dat dus voelen omdat de balansas dan juist tegen gaat werken in feite.

Niet mee door rijden iig, als je balansas te veel speling krijgt gaat ie enorme schade aanrichten... Het tandwiel van de as gaat in het carter vreten omdat ie daar maar weinig ruimte heeft (met als gevolg metaalsplinters die op hun beurt de boel nog verder gaan mollesteren) en als het nog verder gaat vliegen de tandwielen van balansas en krukas uit elkaar en ben je van beiden de tanden kwijt, dan kun je een nieuwe balansas én krukas gaan zoeken.

Dat is er bij dit blok gebeurt:

blok002wc3.jpg

Uit gevreten carter.

blok003nu3.jpg

De bende onderin het carter :X

blok006mh4.jpg

De bende in de carterpan, let ook op de tanden :X

blok010jw5.jpg

Oh, dus híer kwamen die tanden weg!

@Drijvertje: De oliedruk valt zeker niet helemaal weg, het oliedruklampje heeft nog nooit gebrand...
 
Toenet nog even beter geluisterd naar het getik. Het is een regelmatige tik, ongeveer een harde tik per seconde, die versnelt wanneer de motor meer toeren draait. Het geluid komt heel duidelijk onderuit het blok (zeg maar bij voorste tandwiel). Wanneer ik de motor laat draaien op de middenbok hoor ik geen tik, waarschijnlijk omdat er geen belasting is?
 
Laatst bewerkt:
Toenet nog even beter geluisterd naar het getik. Het is een regelmatige tik, ongeveer een harde tik per seconde, die versnelt wanneer de motor meer toeren draait. Het geluid komt heel duidelijk onderuit het blok (zeg maar bij voorste tandwiel). Wanneer ik de motor laat draaien op de middenbok hoor ik geen tik, waarschijnlijk omdat er geen belasting is?

jup
 
Ik ben net naar de dealer geweest om het hun te laten horen. Hij verzekerde mij ervan dat het geen big-end of balansas is. Hij heeft stilstaand in de remmen flink gas gegeven, en zei dat je het dan zou moeten horen als het big-end/balansas/krukas is (vanwege de belasting). Er is dan ook niks te horen behalve een mooi lopend blokje :P
Volgens hem zijn het toch de tandwielen/ketting die tikken en nodig vervangen moeten worden. In principe zouden ze nog wel ff moeten mee gaan.. maargoed.. beter kettingsetje dan een nieuw blok :+
 
Een versleten ketting. Dat klinkt als een serieuze verademing.

Ik had destijds een leuk vakantiebaantje bij een technische dienst en kon tijdens werktijd (wachttijd) het blokje mooi ontleden. Ik heb er een nieuwe as met nieuwe glijlagers ingekleunt. Omdat er overal vijlsel in het blok zat moesten alle lagers vervangen worden. Dat was een beetje jammer. Maar wel een hoop van geleerd zo'n blokje helemaal openschroeven en weer inelkaar zetten.

Succes met de soes in ieder geval.
 
maare, als het de ketting is dan zou je die tik toch ook moeten horen als je hem laat lopen op de middenbok met motor in de versnelling?

ketting niet te strak? of tanden van tandwiel scheef?
 
maare, als het de ketting is dan zou je die tik toch ook moeten horen als je hem laat lopen op de middenbok met motor in de versnelling?

ketting niet te strak? of tanden van tandwiel scheef?

Dat dacht ik eerst ook, maar waarschijnlijk maakt de belasting net het verschil. Nieuwe kettingset moest er toch al een keer op, dan maar meteen :)

en inderdaad een verademing ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan