GS500 valt stationair uit

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Vandaag kwam er een kijker bij mijn rode GS500 die ik heb opgelapt. De motor liep tot vandaag werkelijk perfect. Voor de verkoop hebben we de motor uitgebreid geïnspecteerd en tijdens de inspectie trok ik een van de benzineslangen of de kraan uit de tank stuk (tank teveel omhoog getrokken).

Het benzinelek heb ik direct gerepareerd met de kraan en slangen van mijn andere GS500 zodat ik wist dat het goed zat. Helaas bleek tijdens de proefrit dat hij stationair niet meer goed loopt. De motor moet handmatig met het gas draaiende worden gehouden anders valt hij uit. Bij het omhoog zetten van de stationairschroef kan hij gewoon 1500rpm blijven lopen, maar als je het gas even open trekt en loslaat dan valt deze terug tot ca 1000rpm (om daarna weer langzaam naar 1500rpm te klimmen) of valt weer uit. Ergens is iets fout gegaan maar ik heb geen idee wat. Extra info:

- benzine loopt goed door, uit de carb aftapschroeven komt een nette en constante straal benzine
- ik heb een deksel van de rechter carburateur getild om de gasschuif en naalden te laten zien. Teruggezet volgens het boekje en (bij de tweede poging) een nieuw o-ringetje onder het deksel gelegd.
- een paar weken terug heb ik de carbs compleet uit elkaar gehad om schoon te maken, alle O-ringen vervangen (vlotternaalden zagen er nog prima uit) en nieuwe gasnaalden gemonteerd. Zoals eerder gemeld liep de motor tot vandaag perfect.

Wie heeft er de gouden tip om de stationair loop weer goed te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
misschien heb je bij het veroorzaken van van het benzinelek ook de vacuumleiding van de benzinekraan los getrokken?
Als dat zo is kan je via de PRI stand toch benzine naar de carbs laten lopen maar de motor zal door het loshangende vacuum slangetje veel valse lucht aanzuigen waardoor de motor afslaat als het gas helemaal dicht wordt gedraaid (= stationair)

m.a.w. check of alle vacuum slangetjes nog goed aangesloten zitten op de tank EN op de carbs
 
Vacuumslang (een nieuw exemplaar) was correct gemonteerd maar daar heb ik niet aan gedacht. De normale benzinekraan heb ik los gehad dus wellicht is er daar alsnog iets fout gegaan. Ik zal het controleren en desnoods afdoppen om de slang uit te sluiten.
 
Zit een nieuw benzinefilter voor die er niet af is geweest dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Zou ook zo gauw niet weten welk vuil, op een verse epoxy coating na zit er niks in :P
 
Je hebt wel eens kijkers die bijvoorbeeld een bougiedop lostrekken om zo een korting te bedingen. Je zoekt het nu natuurlijk in jouw (nood)reparatie,maar ik zou vuil spel ook niet uitsluiten.
 
Luchtafstel schroef zijn ook nieuwe o ringen opgekomen? Maar anders lijkt het mij dat er toch iets mis is gegaan bij het omzetten van de andere kraan en slangen...misschien toch weer ff carbs eraf en ff doorblazen....weet natuurlijk niet wat je allemaal hebt gedaan aan de bike, maar alles is verder in orde met bijvoorbeeld je aanzuigrubbers...geen valse lucht? ben bang dat je toch ff alles weer moet nalopen...
 
Nalopen....je geeft zelf aan dat met hoger stationair stellen hij mooi blijft lopen....dus iets meer benzine geeft een beter resultaat, totdat je het gas aanraakt....ben geen techneut in carbs, maar weet wel dat je vaak een kleinigheidje over het hoofd kan zien.
Aangezien je zelf alles hebt schoongemaakt, weet je dus ook hoe klein de kanalen en schroefjes zijn die voor een correcte mengsel moeten zorgen. Wanneer je een mooie vonk hebt op alle cilinders dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat je het toch in de aanvoer moet zoeken die deze vonk gaat benutten.
Helemaal omdat je de motor daarvoor dus goed lopend had en na een handeling er iets is veranderd.
Lekker Zondag, dus een mooie dag om ff alles na te kijken.
FF starten, gelijk je bochten voelen of ze allemaal gelijk warm worden...niet te lang wachten anders sta je bij de kraan....check alles op valse lucht met remreiniger of zo....en vanuit hier verder...ff draaien aan je mengschroeven om te horen of je verschil hoort. heb zelf weken lopen zoeken bij een motor waarvan ik alles in de carbs had vervangen....bleef beroerd lopen, en bleek dat ik met mijn stomme kop 1 van die mini sluitringen die bij de mengselschroef hoorde kwijt was...dus schijnbaar laten vallen met monteren....is maar een voorbeeld, dus bedoel ik niet voor jou, maar zo zie je maar dat wanneer 1 ding niet klopt.
 
Zojuist de motor nog eens bekeken. Getest op valse lucht; inlaatrubbers/vacuumslang/carbdeksels, alles zit potdicht. Bij inspuiten in het luchtfilter verzuipt de motor direct. Verder staat het benzineniveau in de carbs hoger dan ik gewend ben. Vlotternaalden heb ik bij het schoonmaken van de carbs een paar weken terug niet vervangen omdat ze er nog goed uitzagen.

Ik vermoed geen benzinetekort maar een benzineoverschot wat enkel nog bij stationair lopen een probleem vormt. Vlotternaalden en zitting vervangen?
 
Zou alleen de o ringen om de zittingen vervangen, aangezien de motor altijd goed liep. Vlotter niveau daarna idd ff netjes afstellen....doe het zelf altijd met een siliconen slangetje naast de carbs houden...is ff een pokken werkje, maar met mazzel kan je de vlotterbakken met de carbs op de motor verwijderen....zoniet....carbs er op en af en op en af en op en af.....have fun
 
Vlotterniveau afstellen gaat in dit geval makkelijk met carbs los van de motor en idd met een stukje slang. Verder hang ik er liever direct nieuwe in. Je zal net zien dat ze bij de volgende proefrit alsnog blijken te lekken.
 
Je moet uiteraard zelf bekijken wat je het beste vindt qua vervangen, maar zelf gaf je aan dat de naalden er goed uitzagen....en schijnbaar sluiten ze ook af, zo niet dan had er vanzelf benzine naast gelegen...Zitting zelf zal niet snel versleten zijn, alleen de o ring waarmee deze op zijn plaats gehouden wordt, kan wel eens over het hoofd worden gezien....ook simpel te testen....zitting zachtjes met 2 vingers uit zijn plek proberen te krijgen....gaat dit te simpel dan sluit je ring zeker niet meer af., zitting zelf kan je van binnen polijsten met een wattenstaafje in je schroefmachine en wat belgom of zo....maar evengoed....ik zelf ben ook zo dat wanneer de carbs nu eenmaal eraf liggen dan rot ik ook gelijk alles nieuw erin...succes met je klus!!
 
Carbs eraf gehad en schoongemaakt. Ik kwam toch wat poeder/roest tegen bij hoofd en stationair proeier en vlotterbak van de carb die ik open heb gehad. Of dat er in gevallen is of dat het er al in zat geen idee. Ik heb beide carbs voorzien van revisie set met nieuwe vlotternaalden/zittingen en een poging gedaan het benzineniveau wat te laten dalen, dit is gelukt al staat het voor mijn gevoel nu weer wat laag.

Resultaat: Niks. Het kreng lijkt in de eerste instantie ok maar valt sporadisch terug in de toeren en soms gewoon dood. Daarna starten met een beetje choke geen probleem. Rijden ook in orde. Stationair wil hij gewoon niet normaal doen. Detail: Als je de motor naar links kantelt gebeurt er niks. Kantel je hem naar rechts begint hij direct te zakken in toeren en valt uiteindelijk dood.

iemand nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Schop omhoog, ik ben nog altijd op zoek naar de oplossing.

Ding begint in de weg te staan dus een liefhebber mag hem eventueel ook meenemen voor €550. Ding rijdt dus wel maar bij het stoplicht moet je soms het gas er een beetje op houden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik lees wat er is gebeurd zou ik zeggen vuil in carbs door prutsen met de brandstofleiding of lucht in het brandstoffilter en of brandstof filter anders gepositioneerd? Als je tenminste een brandstoffilter tussen je brandstofleiding hebt. Schijnt wel vaker een probleem op te leveren. Je hebt immers met de brandstofleiding geprutst doordat die los van de tank geraakt is.
 
De vlotterhoogte is in orde. Brandstof filter en de kraan ontlucht en vervolgens gaan rijden. Een paar kilometer in de rit even stoppen en kijken, ja hoor filter nagenoeg leeg. Ook het toerental daalt nog steeds bij het naar rechts kantelen van de motor.

Conclusie: de benzine loopt niet goed door. Het enige wat ik nog niet gecheckt had was de normale benzinekraan. Deze heb ik open gemaakt en daar vond ik een schilfer benzineslang. Jeuj dacht ik dat kan niet missen.
Niet dus. Het probleem blijft; er loopt niet genoeg benzine door. Het is ook duidelijk te merken dat de motor benzinetekort heeft, hij houdt soms wat in. Op de snelweg is het helemaal erg, als je bijv 100km/h rijdt en je trekt het gas maximaal open houdt hij eerst een klein beetje in om daarna langzaam te versnellen.

De benzine loopt niet door maar ik weet niet waarom. Vlotternaalden zijn ok, evenals de vlotterhoogte. Bij het open zetten van de carburateur aftap schroeven blijft het gewoon lopen. Benzinefilter heeft ook vrije doorgang want als ik de slang lostrek en de kraan staat nog op PRI dan gutst het eruit. Benzinekraan is schoon en geeft op alle standen (On/Res/PRI) dezelfde klacht. Alle brandstofleidingen zijn nieuw, inmiddels voor de 2de keer vervangen. Kraan in de tank komt van mijn andere motor en loopt ook vrij door. Bij het wegzetten van de motor duurt het een minuut of 2 voordat het filter zich weer halfvol heeft gevuld (kraan op PRI).

Waarom loopt de benzine niet door? Waar komt die lucht in het brandstof filter elke keer vandaan?

ELaAq5s.jpg


Ik heb overigens dezelfde opstelling al jaren op mijn andere GS500 zitten zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Zuigt de tank vacuum misschien ? Tankontluchting verstopt? Even controleren door met open benzinedop te draaien. Slangetje dubbelgeknikt tijdens montage van de tank ?

Probeer ook eens het benzinefilter er tussenuit te halen,je zult niet de eerste zijn bij wie zo'n filter problemen veroorzaakt.

Auke.
 
Laatst bewerkt:
Allen niet het geval. Slangen hangen vrij, tankdop open doet niets. Zoals gezegd trek bij stilstand de slang aan de linker kant van het filter los en het gutst eruit. Komt bij dat hij hiervoor met dit filter perfect liep en mijn andere GS500 dat ook al jaren doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er maar wel vanuit dat het filter met het pijltje richting carburateurs wijst...? Lijkt op de foto idd goed te zitten.

Kan het zijn dat er een vlotter blijft hangen die wel loskomt als je de motor naar de goede kant helt ? Zachtjes met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak aan tikken wil ze ook nog wel eens doen loskomen met de motor rechtop.

Auke.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan