GS500 valt uit

ladybird

Rookie
7 aug 2012
5
0
.. en niet op de snelweg, zoals wat de zoekfunctie mij vertelt.

Mijn GS500 uit 97 heeft sinds kort moeite met starten, ik moet precies de goeie dosis gas bijgeven om uberhaubt de motor pratende te krijgen. En dan pruttelt ie heel laag in de toeren, als ik geen gas bij blijf geven valt de boel na een tiental seconden uit. Als ik teveel gas bijgeef (> 3000 rpm) valt de motor ook uit.

Mijn oplossing was om een paar minuten lang de toeren net onder 2000 houden, tot de motor opgewarmd is, en alles zich weer normaal gedraagt. Stationair loopt ie dan rond de 1800, dus ik denk dat de stelschroef goed ingesteld is..

Probleem is, de laatste keer dat ik probeerde te starten werkte de bovengenoemde tactiek ook niet meer.. met geen mogelijkheid een regelmatig lopende motor te krijgen!

Motor heeft heel recent (vlak voor het probleem optrad, om precies te zijn..) een flinke beurt gehad: olie + filters, luchtfilter, bougies: allemaal nieuw. Carbs open geweest en gesynct. Pilot jet (? kleine gouden schroefjes in de carbs) ook vervangen - misschien zijn deze verkeerd afgesteld? Accu is opgeladen en maar een paar maanden oud.

Wat kan het probleem zijn? Klopt mijn analyse dat de motor te weinig benzine krijgt? Hoe kan ik dat testen?

Ik heb donderdag toegang tot een garage met plenty gereedschap, maar zoals waarschijnlijk uit het bovenstaande blijkt heb ik nog niet veel verstand van sleutelen ;) Maar ik heb een werkplaatshandboek en ben bereid mn handen vuil te maken en er in te duiken.. so help me out!

Dingen die ik wil checken:

- Benzineslangen op lekken, troep in de tank (op het oog niet, maar weet maar nooit).
- controleren of de choke niet vast zit (denk het niet, reageert nog wel namelijk)
- carbs schoonmaken
- moet ik met de pilots proberen te modderen of er vooral van af blijven? Iemand een link naar een goeie handleiding voor die dingen?

Nog andere ideeen? Tips voor een beginnende sleutelaar? Truukjes om aan het einde niet een schroefje over te houden, of erger, eentje kwijt te raken in de krochten van de motor?
 
Gewoon teruggaan naar de zaak waar je die beurt hebt laten uitvoeren, het probleem aangeven, zeggen dat het voor de beurt nog niet zo was, 9 van de 10 willen het meteen verhelpen, want ze willen hun klanten houden. Als het voor de beurt nog een goed startende motor was, en nu opeens kut, weet ik wel waardoor het komt
 
Oftewel, er is iets fout gegaan bij de beurt, ik mag hopen dat ie voor de beurt nog geen 1800 toeren stationair draaide. Wat downsider zegt, ik heb ook een gs 500, die draait iets meer dan 1000 toeren stationair
 
Ok, zal de toeren naar beneden afstellen dan.. maar ik betwijfel of dat het probleem verhelpt. De motor loopt volgens mij nu al veel te arm??

Beurt is gedaan door een vriend bij die zaak waar ik donderdag mag gaan spelen ;) Voor de kosten van de onderdelen, ik kan dus moeilijk teruggaan en klagen. De eigenaar van de zaak vindt het echter wel prima dat ik zn gereedschap kom gebruiken om zelf het probleem te zoeken, eventueel met wat advies hier en daar.

Bovengenoemde vriend is helaas weg op vakantie, maar het is mooi weer en ik wil motorrijden!! Zelf oplossen dus. Hopelijk.
 
Tsja, het kan vanalles zijn, degene die de beurt heeft uitgevoerd weet precies wat er gebeurd is. Als je het zonder zijn hulp op moet/wil lossen moet je bijna alle werkzaamheden nagaan die hij heeft gedaan. Kijken of de juiste bougie's er in zitten, kijken of ze naar behoren werken, carbs weer uit elkaar, schoonmaken, sync'en, afstellen (daar hoort pilot jet ook bij, maar ik snap niet waarom die vervangen is). Vervolgens controleren op vuil/roest in de tank (vooral roest is een bekend probleem bij deze motoren). Als het dan nog niet is opgelost, kom dan nog maar eens op het forum.

Edit: als je toch bezig bent, kijk dan even naar de kleur van de bougie's, daar kun je al wat aan aflezen
 
Laatst bewerkt:
Bleek dat er flink wat water in de carbs zat.

Heeft iemand een idee hoe dat water erin kan komen? En vooral: hoe kan ik het voorkomen? Vrij lullig als ik iedere keer bij regen de carbs uit elkaar moet halen.. hoewel, motor heeft wel vaker in de regen gestaan zonder problemen.. :?
Heb de tank nog gecontroleerd, maar daar kon ik geen water in ontdekken (ook geen roest! hoera!). Beetje benzine direct afgetapt in een glas, maar zag er prima uit.
 
Als je veel in de regen rijdt, zuigt de motor hoogvochtige lucht aan, de lucht komt door het luchtfilter de carbs binnen en vermengt zich met de benzine.
Het SG (soortelijk gewicht)van water is zwaarder dan benzine,zo een deel word meegzogen naar de verbrandingskamer (cilinder), de rest blijft achter in de vlotterkamer en hoopt zich op den duur op.
Eens per jaar de carbs af laten lopen voorkomt het zoeken naar problemen als starten en onregelmatig lopen van het blok.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je de choke? Mijn GS wil namelijk ook niet stationair lopen als ie nog ijskoud is en als ik het gas ver genoeg opendraai dan kapt hij er ook gewoon mee, pas na een minuut oid kan ik probleemloos de gashendel opendraaien. Choke zet ik weer uit als ik de straat uit ben en dan houd ik hem met de hand op het gas draaiend totdat het na 1 of 2 km zonder gas blijft werken.

Troep in de tank met het blote oog bekijken heeft geen zin, mijn tank zag er perfect schoon uit maar de ontroester kwam er ondoorzichtig bruin uit. Carbs schoonmaken zou wel eens kunnen helpen, ik heb ooit vergelijkbare klachten gehad en na een ultrasoon badje geen last meer van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Hij loopt in ieder geval weer super, van het weekend lekker getourd! :)

Eens per jaar de carbs af laten lopen voorkomt het zoeken naar problemen als starten en onregelmatig lopen van het blok.

Daar had ik zelf ook aan gedacht als oplossing, mocht het weer gebeuren. Aangezien het water onderop komt te liggen, zou je het er zo makkelijker uit moeten krijgen dan alles weer uit elkaar halen.. Goed om te horen dat het blijkbaar geen onzin-idee is ;)

Gebruik je de choke? Mijn GS wil namelijk ook niet stationair lopen als ie nog ijskoud is en als ik het gas ver genoeg opendraai dan kapt hij er ook gewoon mee, pas na een minuut oid kan ik probleemloos de gashendel opendraaien.

Starten lukt nu op zich weer zonder de choke, moet alleen idd de eerste minuut het gas een beetje openhouden om te zorgen dat ie niet uitvalt.
 
Laatst bewerkt:
gvd...
het heeft gister flink geregend en het is weer raak.. start moeilijk, hakkelt na een minuutje en valt dan uit. Carbs gedrained, dat hielp een beetje maar hij wil nog steeds niet soepel draaien nu.

Ik kan toch niet iedere keer als het regent alles uit elkaar halen om de carbs schoon te spuiten?? Hoe komt dat water erin en, belangrijker, hoe voorkom ik het? Het wordt duidelijk niet door de luchtfilters aangezogen, want de motor stond stil. Dus ergens lekt iets blijkbaar.

Iemand ooit een dergelijk probleem gehad?
 
water wat in de vlotterbakken zit komt normaal uit de tank.
en de tank kan het op verschillende maniren inkomen. zo kan het zijn dat de tankdop niet goed afsluit en er regen langs lekt. ook kan het gewoon codens zijn die van lucht die de tank wordt ingezogen en dan kan bij het afkoelen vocht nerslaan op de wand van de tank en dit loopt dan vanzelf naar beneden waar het zich verzamelt onder de benzine. het kan ook zijn dat het dainage gaatje in de tankopening verstopt zit zodat er regen blijft staan die dan de tank instroomt als je gaat tanken.
oplossingen zijn even divers. versopte drainage gaatjes moeten natuurlijk onstopt worden en dan moet het water uit de tank. bij een niet goed sluitende tankdop moet er waarschijnlijk een o-ring vervangen worden en bij condens moet alleen de tank leeg.
bij tank leeg bedoel ik ook leeg dat houd dus in niet alleen alles door het kraantje er uit laten lopen maar daarna ook even de tank er af en omkeren. er zit onder de onderste aanzuigopening altijd nog wat ruimte omom vuil,roest en water op te slaan. die ruimte moet ook leeg anders heb je binnen de kortste keren weer het zelfde probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan