gs500e 2003

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste allen,

Vandaag heb ik de carbs van gs500e schoongemaakt, echter ben ik zo dom genoeg geweest om buizen niet te markeren. |( Nu zijn er een aantal buizen waarvan ik niet meer weet waar ze aangesloten moeten worden. Graag jullie kennis hierover om het toch op te kunnen lossen

mvg
full
 
Foto 1: Gaat nergens heen, das de overloop. Slang heeft een open uiteinde en loopt officieel over de luchtfilterbox heen en dan achter de filterbox naar beneden ergens onder de motor.

Foto 2: Vacuum slang tussen benzinekraan en carburateur. Waarschijnlijk moet deze ergens op een T-stuk aangesloten worden want daar heeft jouw model er een hele rits van hangen. Ik gok op slang nr 59 in de tweede afbeelding.

Foto 3: Komt denk ik bij een pair valve vandaan? Ik gok ook op een T stukje aansluiten ofwel slang nr 73

Foto 4: Vacuum kamer/vacuum demper nummertje 74, moet dus ook op een T stuk.


Oftewel ik zie 3 losse slangen dus ik gok dat er een T stukje ontbreekt waar alle drie de slangen op aangesloten kunnen worden misschien heb je niet op elk T stukje de juiste slangen aangesloten? Misschien heb je nog wat open T stukken hangen die je over het hoofd hebt gezien? Zou het niet met zekerheid durven zeggen want deze modellen hebben echt een tyfuszooi aan slangen en spul eraan hangen.

carb2.png


carb1.png
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb alles nu goed aangesloten en geen buis over nu, heb schema nog eens nagelopen of alles op de juiste plek zit. Echter, wil de motor niet starten nu. Het volgende gebeurt:
- motor draait wel, maar slaat niet aan
- wat kettingreiniger in luchtfilter gesprayed --> sloeg aan
- vervolgens slaat ie af --> geen benzine toevoer?
Ik heb de fuel hosing als volgt aangesloten (zie afbeelding).
- A gaat naar de korte nip onder de tank
- B gaat naar de lange nip onder de tank
- C gaat naar de carb (onderse T-stuk)
- D gaat naar nummertje 73 op de schematische weergave
- tank ontluchter nog op een andere nip

Volgens mij is het zo goed aangesloten neem ik aan.
full
 
De slangetje uit afbeelding 3 komt hier vandaan. Relatief kort slangetje eigenlijk. Waar zou die heen moeten? [afbeelding]

Standaard zit daar idd een dicht dopje op (nr 39). Mensen hangen daar wel eens een dicht gestopte slang aan omdat je er bijna niet bij komt en je moet die nippel hebben om de carbs te synchroniseren.

ABC heb je zo volgens mij correct, D zou inderdaad op nr 73 kunnen horen maar als ik kijk naar hoe nr 59 is getekend lijkt het mij logischer dat hij daar op moet. Bij nader inzien denk ik ook dat hij op 73 moet omdat 59 naar de andere carb gaat.

Tank ontluchting zit overigens in de tankdop, de extra slang die onder uit de tank komt is voor regenwater afvoer en hoort open onder de motor uit te komen.

Trouwens niet vergeten het kraantje onder de tank open te zetten?
 
Laatst bewerkt:
Tank ontluchting zit overigens in de tankdop, de extra slang die onder uit de tank komt is voor regenwater afvoer en hoort open onder de motor uit te komen.

Trouwens niet vergeten het kraantje onder de tank open te zetten?

Die ben ik niet vergeten nee. Sterker nog, ik heb een tijdelijke tank gebruikt om de carbs te syncen alleen wil de motor niet aanslaan. Ik heb de tijdelijke tank zowel op A als B geprobeerd, maar zonder succes. Als het goed is, zuigt de carb ook gewoon benzine aan want uit de vlotterbakken komt benzine uit bij drainage. Bedankt voor uw betrokkenheid.
 
De slangetje uit afbeelding 3 komt hier vandaan. Relatief kort slangetje eigenlijk. Waar zou die heen moeten? [afbeelding]

Vacuumaansluiting van je benzinekraan. Volgens de afbeelding zit er nog een T-stuk op met een derde slang, die gaat ook ergens heen en mag niet los hangen anders heb je geen vacuum.

De ontluchtingsslang van de tank hangt los onder de motor en mag je niet op een vacuumaansluiting aansluiten, anders zuig je de tank bij het starten al vacuum.
 
Laatst bewerkt:
Vacuumaansluiting van je benzinekraan. Volgens de afbeelding zit er nog een T-stuk op met een derde slang, die gaat ook ergens heen en mag niet los hangen anders heb je geen vacuum.

De ontluchtingsslang van de tank hangt los onder de motor en mag je niet op een vacuumaansluiting aansluiten, anders zuig je de tank bij het starten al vacuum.

T-stuk nr 62 (linksonder) is goed aangesloten bij controle.
T-stuk nr 45 ook, waarbij slangetje 73 de vacuum slang is vanaf de benzinekraantje.
T-stuk nr 62 (onder slangetje 73) is ook goed aangesloten, waarbij 63 op de ene carb aangesloten is (zn wit dingetje waar ie op past), en slangetje 59 op de andere carb
Ontluchtingslang van de tank hangt los onder de motor.

In de afbeelding zie je wat ik waar heb aangesloten, en klopt ook volgens het schema. Bovendien is de blauwe pijl waarbij ik een buisje heb gebruikt, de andere uiteinde heeft nl geen opening.
full
 
Pijlen in het plaatje dat je hebt gepost zijn correct, het klopt dat er dummy nippels op zitten. De vacuum nippel van de linker carb aansluiten op een dichte nippel is een prima alternatief voor het dopje en erg handig bij synchroniseren.

Bedoel je met dat 'witte dingetje' nr 46? Dit is een éénwegklep en als die per ongeluk verkeerd om tussen de slangen wordt gezet gaat de boel niet goed werken. Heb je die los gehad?


Die ben ik niet vergeten nee. Sterker nog, ik heb een tijdelijke tank gebruikt om de carbs te syncen alleen wil de motor niet aanslaan. Ik heb de tijdelijke tank zowel op A als B geprobeerd, maar zonder succes. Als het goed is, zuigt de carb ook gewoon benzine aan want uit de vlotterbakken komt benzine uit bij drainage. Bedankt voor uw betrokkenheid.

Tank aan de kraan gehangen of direct aan de carb inlaat? Vlotterhoogte nog steeds ok? Zeker weten dat je alles van de carb weer goed in elkaar hebt gezet? Een O-ring is snel over het hoofd gezien of kwijt geraakt, bijv die onder de gasschuif geleider of de mini ring boven de mengselschroef.
 
Laatst bewerkt:
Pijlen in het plaatje dat je hebt gepost zijn correct, het klopt dat er dummy nippels op zitten. De vacuum nippel van de linker carb aansluiten op een dichte nippel is een prima alternatief voor het dopje en erg handig bij synchroniseren.

Bedoel je met dat 'witte dingetje' nr 46? Dit is een éénwegklep en als die per ongeluk verkeerd om tussen de slangen wordt gezet gaat de boel niet goed werken. Heb je die los gehad?Tank aan de kraan gehangen of direct aan de carb inlaat? Vlotterhoogte nog steeds ok? Zeker weten dat je alles van de carb weer goed in elkaar hebt gezet? Een O-ring is snel over het hoofd gezien of kwijt geraakt, bijv die onder de gasschuif geleider of de mini ring boven de mengselschroef.


Ik keek verkeerd, ik heb 46 niet losgehaald maar slangetje 44 losgekoppeld (46 moet dus 44 zijn op mijn foto). Met dat witte dingetje bedoel ik waar 63 en 59 op aansluit.
De noodtank heb ik aan het kraantje gehangen en meerdere standen geprobeerd --> geen van alle lukte. Vervolgens nog de gewone tank aangesloten --> geen succes.
Wat betreft de vlotterhoogte: ik heb niet aan de vlotters gezeten --> vlotterhoogte is goed. Zo ver ik heb nagekeken ben ik geen O-ring armer. Ik ben 3 O-ringen tegengekomen per carb: eentje op de main jet, eentje op de floatneedle seat, en eentje bij de 'bovendeksel' (waar de diafragma zit).
 
Terug
Bovenaan Onderaan