GS500E, bout motorblok afgebroken

Marve

MF veteraan
21 aug 2007
2.782
2
Bergen op Zoom
Goed, ik ben dus een GS500 aan het opknappen en helemaal aan het strippen. Ik krijg alle bouten van het motorblok vanzelf los op eentje na, deze zat echt muur -en muurvast.

Ik heb er 2 sleutels aan kapot gedraaid, en toen ik uiteindelijk een dopsleutel met verlengbuis pakte brak de kop van de bout eraf (kun je nagaan).

Nu heb ik dus een nieuwe nodig, en heb mezelf al helemaal rot zitten zoeken op google maar dusver zonder resultaat. Het gaat dus om de bout in het rood gemarkeerde vak.

stuk.JPG


Het is dus een lange bout (zeg as) die door 2 cylindertjes gaat van de rechterkant van het frame naar het linker.

Weet iemand of deze:

A) los te koop zijn, en evt. waar?

of

B) heeft iemand er nog eentje liggen? :)

Thx alvast!!
 
En,

hoe wonderlijk,

je kan zo'n boutje gewoon bij de motorboer bestellen. Ik heb beide bouten van de Savage ook vervangen toen ik vond dat ze er wel heel erg roestig waren. Dik 10 euro per bout en ik had originele bouten, moeren en ringen.

Een tapeind op maat maken kan natuurlijk ook, dat is de low-budget oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Een tapeind op maat maken kan natuurlijk ook, dat is de low-budget oplossing.
:^
En ongetwijfeld zal er wel een techneut langskomen die zegt dat dit niet kan, want treksterkte buiging diameter schroefdraad bla bla. Ik heb het echter al heel vaak gedaan en het is geen enkel probleem, tenminste, laat ik het zo zeggen: Ik heb er nog nimmer een probleem mee gehad.
 
En,

Een tapeind op maat maken kan natuurlijk ook, dat is de low-budget oplossing.

Dat kan niet, daar hoort een topic aan vooraf te gaan van "hoe kort ik een tapeind in", "welke snijolie gebruik ik voor het inkorten van een tapeind", "Welk gereedschap is het beste voor het inkorten en draadsnijden", "Ik heb kopervet en waar moet ik het smeren".

Pas als daar overeenstemming over is, kan het tapeind gemaakt worden.

De opmerking is dus wel erg kort door de bocht.

Dit alles om gewoon tot een onmogelijkheidsverklaring te komen.
Het kan dus niet. (Ook al doe ik het zelf ook).
 
Thanks guys! Langs de Suzuki dealer gaan was nog niet eens bij me opgekomen lol

Zelf maken kan natuurlijk maar ik heb liever allemaal origineel spul.

Thanks!!

Erg handige site trouwens mrcycles, ook dank daarvoor! :)
 
Laatst bewerkt:
Die bout rot altijd vast ;( Heb je hem er al wel uit? Hij rot altijd vast in het stuk wat door het carter heen loopt. Nieuwe bout flink in de kopervet zetten!!

Nee ik heb hem er nog niet uit, maar doordat de kop van de bout afgebroken is kan ik wel het blok eruit halen, hoe ik de bout zelf eruit ga krijgen wordt nog een uitdaging '(

Heb drie opties, rammen, boren of stoken denk ik, hoe zouden jullie dat doen?
 
Die bout rot altijd vast ;( Heb je hem er al wel uit? Hij rot altijd vast in het stuk wat door het carter heen loopt. Nieuwe bout flink in de kopervet zetten!!

Ook effe een berichtje van mij dan :)

Ik heb samen met Martijn geprobeert die as eruit te krijgen en we hebben er niet 1 millimeter beweging in gekregen!! De kop brak gewoon af van die as toen we de 2e sleutel (eerste al gemold) verder hadden verlengt in de hoop hem 1mm te kunnen verdraaien!! (en later ook de 2e sleutel gemold)

Deze zit dus echt MUURVAST.... -O-
 
Laatst bewerkt:
Ook effe een berichtje van mij dan :)

Ik heb samen met Martijn geprobeert die as eruit te krijgen en we hebben er niet 1 millimeter beweging in gekregen!! De kop brak gewoon af van die as toen we de 2e sleutel (eerste al gemold) verder hadden verlengt in de hoop hem 1mm te kunnen verdraaien!! (en later ook de 2e sleutel gemold)

Deze zit dus echt MUURVAST.... -O-

Heb het zelfde gehad. Ook afgebroken kop. Na wat ram werk (kijk uit je blok is alu. en breekt zo af) geprobeerd uit te boren. Zelfs dat ging niet. Dit zou bijna alleen maar kunnen lukken als je de boel onder de kolomboor zou kunnen gooien. Probleem is namelijk dat de bout van staal is en je blok van alluminium. Dus je moet wel heel goed kunnen boren.
Moraal van het verhaal: blok hing nog maar in 3 van de 4 punten........
 
Heb het zelfde gehad. Ook afgebroken kop. Na wat ram werk (kijk uit je blok is alu. en breekt zo af) geprobeerd uit te boren. Zelfs dat ging niet. Dit zou bijna alleen maar kunnen lukken als je de boel onder de kolomboor zou kunnen gooien. Probleem is namelijk dat de bout van staal is en je blok van alluminium. Dus je moet wel heel goed kunnen boren.
Moraal van het verhaal: blok hing nog maar in 3 van de 4 punten........


Hmmm tja om hem nou aan 3 punten op te hangen, bovendien is het toch wel een heel belangrijke bout die veel draagt. Vanmiddag hebben we nog geprobeerd hem los te krijgen maar het is niet te doen. één spacer ging er zo af, maar aan de andere zijde zit zelfs de spacer muurvast. Je kunt rammen wat je wilt maar de bout zit gewoon muurvast geroest. Er moet toch wel een mogelijkheid zijn om dit los te krijgen? Is warm stoken een oplossing? En kan dat zo bij aluminum?

Hier trouwens een foto van de betreffende bout (slechte kwaliteit helaas). Je ziet al bij die rechtse spacer waar de kop van de bout is afgebroken puur door de roest.

26042008104.jpg


26042008103.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat kan niet, daar hoort een topic aan vooraf te gaan van "hoe kort ik een tapeind in", "welke snijolie gebruik ik voor het inkorten van een tapeind", "Welk gereedschap is het beste voor het inkorten en draadsnijden", "Ik heb kopervet en waar moet ik het smeren".

Pas als daar overeenstemming over is, kan het tapeind gemaakt worden.

De opmerking is dus wel erg kort door de bocht.

Dit alles om gewoon tot een onmogelijkheidsverklaring te komen.
Het kan dus niet. (Ook al doe ik het zelf ook).
Een tap-eind waarop reeds de juiste draad zit kun je toch gewoon op maat zagen, als je maar van tevoren ergens in het midden ofzo er een moer opzet; afgezaagde kant van het draadeind een beetje fatsoeneren met een vijltje en/of schuurpapier, een beetje vet of olie er aan en dan langzaam de moer over het "nieuwe einde" er af draaien, steeds 1 stapje losser en een half slagje terug vast, tot-ie er af is. Diezelfde moer weer een paar keer er op en er af draaien om de draad soepel te laten sporen.

Heel soms is daarna die moer verpest maar meestal gewoon bruikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Wow triest zeg... wat een roestbak.

Ik heb het ook eens gehad met een alu achterwielas blokje voor de verstelling.

Ik heb er op lopen rammen als een malle, wel erachter gekomen dat de achterbrug ook moest worden vervangen gezien de helft via de binnenkant op straat kwam te liggen door verroesting van binnen.

De as eruit gehaald door een gasbrander op het alu blokje te zetten en vervolgens lopen rammen. Verschil is dat dit een as is die er recht uit te slaan was.

Jij hebt een bout welke je moet draaien terwijl die bij het blok af is afgebroken! Hoe ga je die draaien als je hem warm hebt gestookt? Er pas geen griptang op en er een sleuf in dremelen lijkt me niet optimaal voor de kracht.

Maar goed: verwarmen moet geen probleem zijn tenzij je het zo lang doet dat je hele blok zo heet wordt dat je keerringen smelten :)

Alu heeft een grotere uitzetting dan staal. Daarom werkt dit.

Toelichting: krappe lagers breng je aan door het lager in de vriezer te leggen (staal krimpt) en de boring te verhitten (materiaal x zet uit).
 
Wow triest zeg... wat een roestbak.

Ik heb het ook eens gehad met een alu achterwielas blokje voor de verstelling.

Ik heb er op lopen rammen als een malle, wel erachter gekomen dat de achterbrug ook moest worden vervangen gezien de helft via de binnenkant op straat kwam te liggen door verroesting van binnen.

De as eruit gehaald door een gasbrander op het alu blokje te zetten en vervolgens lopen rammen. Verschil is dat dit een as is die er recht uit te slaan was.

Jij hebt een bout welke je moet draaien terwijl die bij het blok af is afgebroken! Hoe ga je die draaien als je hem warm hebt gestookt? Er pas geen griptang op en er een sleuf in dremelen lijkt me niet optimaal voor de kracht.

Maar goed: verwarmen moet geen probleem zijn tenzij je het zo lang doet dat je hele blok zo heet wordt dat je keerringen smelten :)

Alu heeft een grotere uitzetting dan staal. Daarom werkt dit.

Toelichting: krappe lagers breng je aan door het lager in de vriezer te leggen (staal krimpt) en de boring te verhitten (materiaal x zet uit).

Thanks voor je reactie :) Het is idd een roestbak maarja dat is het leuke ;) Hij moet namelijk weer helemaal nieuw worden (zie: My first brik! Suzuki GS500E '91).

Ik zat te denken, omdat ik hem idd niet kan draaien, om gewoon aan de schroefdraadkant een aantal moeren erop te draaien, vervolgens verhitten en draaien maar. Als alu idd meer uitzet dan staal zal hij op die manier los moeten komen.

Moet ik wel ergens een gasbrander vandaan zien te toveren maar die kan ik altijd wel ergens huren.
 
Nee ik heb hem er nog niet uit, maar doordat de kop van de bout afgebroken is kan ik wel het blok eruit halen, hoe ik de bout zelf eruit ga krijgen wordt nog een uitdaging '(

Heb drie opties, rammen, boren of stoken denk ik, hoe zouden jullie dat doen?

Holle ruimte onderin waar de bout doorloopt goed schoonmaken. FF met een klein staalborsteltje op de dremel ofzo. Dan de hele bende goed laten weken in de kruipolie. Heb zelf een dwarsstuk aan de bout gelast waarmee ik hem rond kon draaien (op tikken met een mokertje). Wrikken, slaan, wrikken, draaien, slaan, kruipolie, wrikken etc etc ;) Dan moet er vanzelf een keer beweging in komen. Warmstoken heeft niet veel nut, en bovendien smelt je het carter weg als je niet weet wat je doet (alu gaat niet gloeien zoals staal, je merk er niks aan dat het tegen het smeltpunt zit tot het ineens wegvloeit ;) ).
 
Holle ruimte onderin waar de bout doorloopt goed schoonmaken. FF met een klein staalborsteltje op de dremel ofzo. Dan de hele bende goed laten weken in de kruipolie. Heb zelf een dwarsstuk aan de bout gelast waarmee ik hem rond kon draaien (op tikken met een mokertje). Wrikken, slaan, wrikken, draaien, slaan, kruipolie, wrikken etc etc ;) Dan moet er vanzelf een keer beweging in komen. Warmstoken heeft niet veel nut, en bovendien smelt je het carter weg als je niet weet wat je doet (alu gaat niet gloeien zoals staal, je merk er niks aan dat het tegen het smeltpunt zit tot het ineens wegvloeit ;) ).

Nou heb gisteren nog een uur lang staan proberen. Alles schoongemaakt met een staalborstel, alles in de kruipolie gezet. Heb de losse afstandbus op de schroefdraad gezet zodat ik kon meppen. Heb zeker een half uur op volle kracht staan meppen, maar je raad het al, geen micromilimeter beweging.

Toen heb ik een moer op de schroefdraad gedraaid en die aangedraaid totdat deze bij het stuk zonder draad kwam. Maar als ik daar volle kracht aan draai werkt deze gewoon als snijmoer en maakt ie een nieuwe draad aan op het gladde gedeelte :(

Misschien dat een stuk staal eraan lassen inderdaad wel een goed idee is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan