GS500E doet vreemd :-(

ruben GS500E

MF'er
21 sep 2004
52
0
Santpoort
week terug rijd ik op snelweg 140 km/8000 toeren in zijn 5de versnelling.
lijkt het alsof de bezine op is maar dat was niet zo. toeren werden minder vermogen was weg. maar na een seconde schoot ie weer fijn door. daarna gebeurde het weer... toch maar ff gestopt en niets vreemds.. geen zwarte rook oid. Kom thuis en komt tot de conclusie dat olie op was.. nog net minimum..

vraag 1 wat is dit?
vraag 2 waarom is er nog 2000 km 1 liter olie op.. (heeft 1,5 jaar stilgestaan)

mvg ruben
 
Viel de motor bijna helemaal stil, of was het alleen een stuk minder vermogen? Als je een stuk minder vermogen had dan had je wellicht een vuiltje in een sproeier van 1 van je carbs. Als hij helemaal stil viel dan had je misschien problemen met de brandstoftoevoer naar je carbs toe, net of je benzine op was. Dan kun je het beste even je benzinefilter in je tank controlleren. Wat ook zou kunnen is dat je vacuumklep bij je benzinekraantje niet goed aangesloten is op het vacuum in je carb. Controlleer dat slangetje eens even, misschien zit er wel een klein scheurtje in.

Ik denk dus dat het niets met je olieverbruik te maken heeft. Dat hij een liter per 2000 km verbruikt is nog niet echt erg. Gewoon steeds optijd bij vullen. Misschien dat hij ergens olie lekt? Keerring van de uitgaande as of van het koppelingsstaafje?

Maar zo'n leuke motor als een GS laat je toch geen anderhalf jaar staan?????? :X
 
lekken doet ie niet. dat had ik gemerkt.. olie zit er al lang in namelijk..
brandstoffilter denken meer mensen aan..
ga ieg naar dealer donderdag hoop dag zij meer kunnen..

maar als een motor vastloopt omdat ie te weinig olie heeft.. naar mijn mening niet het geval want het was nog net minimum. wat gebeurt er dan loopt ie meteen in 1 keer vast of niet? want hier dacht ik eerst aan.
 
Misschien lekt er alleen iets tijdens het rijden, daar vind je bij stilstand niet veel van terug want drupt warm erg makkelijk weg. Ligt er een uurtje na warm wegzetten geen druppeltje op de grond?
 
Welkom trouwens op mf! *D

Heb zelf ook een GS en dat olie verbruik is vrij normaal voor een GS mijn olie verbruik is ook zo iets of soms nog erger licht er net aan hoelang ik achter elkaar rij en hoe hoog in zijn toeren.
Dat probleem van even aan uit minder vermogen heb ik ook wel eens gehad maar daarna niet meer, volgens mij kwam dat door een windvlaag dat de gs even wat meer lucht pakt of gewoon even een dipje heeft kan volgens mij geen kwaad.

Voor meer vragen kan je ook hier terecht www.motor-forum.nl/forum/topic.php/74404/1

Zie je nog wel eens verschijnen denk ik.
Veel plezier met je motor :] , (rijd wel lekker he die gs)
 
ligt geen olie op de grond na een lange rit..

tnx voor het welkom (ANOUCK)

windvlaag kan ik me niet herinneren..

het was de eerste keer 2 keer met 2 minuten tussen tijd ongeveer..
daarna (volgende dag 1 keer) en laats ook nog 1 keer.

ben bang dat het nog een keer gebeurt wil dat niet want straks gaat het goed fout. dus probeer hem niet al te veel door te trekken want als ik rustig doe is het niet

GS ROCKS idd!

tja die 5e versnelling heb je ook gelijk in.. trekt ie door tot 160 op 25 kw
 
1,5 stil gestaan zeg je. Met volle tank? Hoop van wel ander kan je tank gaan roesten en kunnen er roestdeeltjes bepaalde onderdelen verstoppen (verklaart ook het inhouden, de doorstroming wordt belemmerd zodat ie bij hogere toerentallen niet voldoende krijgt). En je benzine kan verouderd zijn.
Tank aftappen, carbs aftappen en kijken of er geen rotzooi uit komt.
Heb je je banden ook weer op spanning gebracht? Niet gek kijken als er minder dan 1,5 bar in zit. Levensgevaarlijk zoiets.
Dat je olie onder peil is kan komen omdat ie ff goed warm geworden is, olie is hygroscopisch (trekt water aan) en heef tin die 1,5 jaar vocht opgenomen. Dat vocht is dus in die kilometers die je gemaakt hebt verdampt waardoor je opeens een veel lager peil hebt. Olie verversen, incl. filter.
 
ja gelukkig wel met volle tank.. benzine is niet verouderd heb al 2500 km gereden oude bezine is er nu echt wel uit...

bandne heb ik naar gekeken maar die waren nog goed BT 45 he ;-)

olie heb ik ook al ververst dus wat ik bedoel dat er 1 liter nieuwe olie weg is...
 
Je carbs zullen wel vuil zijn. Heeft nix met de olie te maken. In z`n 5 140km/u rijden, dan gaat het op een GS allemaal wat harder met de olie. Luchtfilter verstopt ook niet 'opeens' zomaar. Het kan ook zijn dat je benzinekraantje langzaam naar de filestijnen gaat. Deze gaan namelijk regelmatig kapot op GS`en. Ik zou even de benzineleidingen (meteen benzinefilter plaatsen) schoonmaken en de carbs even schoonmaken. Loopt ie weer als een trein. (ik heb hetzelfde probleem namelijk ook gehad, bleek dat de carbs vies waren en in het kraantje zat ook allemaal drab). Succes!
 
Het kan ook zijn dat vanaf een bepaald toerental je koppeling begint te slippen. Misschien is je koppeling versleten.

Een kennis van me had dit eens met zijn Ducati Monster 620s ie. Na +/- 7000km op de teller te zetten, begon plots aan 7000rpm de koppeling te slippen. Blijkbaar was het een designfoutje en waren de veren niet sterk genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan