GS500E houdt in na aantal honderde meters 120+ km/uur..

Lamentable

Die hard MF'er
10 feb 2008
735
0
Hallo mensen,

Zit met het probleem dat ik na enkele meters tot maximaal 2km mijn GS inhoudt.
Zo erg zelfs dat ik even 1min tot 5min langs de kant sta, en met mijn choke hem langzaam aan terug aan de gang moet krijgen...
Ik dacht te weinig of te veel lucht, maar dat heb ik getest en het blijft?
Ik heb voor de zekerheid even foto genomen van de bougies (die me eigenlijk iets te droog lijken, dit terwijl ik de luchtschroef al een halve slag dichter heb gedaan en hij met die halve slag meer vroeger, altijd perfect heeft gereden...).
2m2hp29.jpg


Ook slag ik dit aan me kleppen deksel?
2wclmjk.jpg


Tevens met dit topic te plaatsen, kan het ook dit probleem zijn dat ik ondervind:
GS500E Schokt soms na aantal km's op snelweg. ??

Ik heb vroeger al eens goed 10km volgas gereden, direct op 140-150 en toen langzaam die hele 10km opgereden tot en met 195 op de teller. Zelfs een keer 180 met de vriendin achterop, ook op die weg en nooit problemen gehad met dat inhouden...
Ik heb het eigenlijk sinds ik de cards eens heb los gehad van het blok en uiterlijk zuiver heb gemaakt (niet uit elkaar gehaald...)...

Iemand tips of hulp?
 
Van het uitzetten van de opwarmende brandstof als je het ding stil zet?
Nee door dat ie vacuum begon te trekken :+

Niks te maken met lineaire uitzettingscoëfficiënten ofzo
Zaten die belletjes dan aan de binnenkant van de dop ... ?

Ik denk dat de hoofdtaak van de tankventilatie beluchting is maar dat er sporadisch ook overdruk mee wordt afgelaten, bij parkeren in volle zon enzo en mogelijk ook door de warmte van het blok vlak onder de tank, bij doorgewarmd stilzetten en/of stationair draaien.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de tankdop nog eens open gehad (vroeger ook eens zuiver gemaakt) en niks van vuil te zien. Enkel rondom het kogeltje/veertje maar dat kwam door mijn vet van de vorige keer :).
Heb de gaatjes onderaan de dop (2 stuks) opgeboord van 3mm naar 4mm, en het kleine gaatje in het ding zelf, opgeboord van 1,5mm naar 3mm.
Toen goed doorgeblazen en zuiver gespoeld. Kan er perfect doorblazen, al is het restrictief (nog kleine gaatjes imo...).

Ik ga misschien vandaag even testen, anders morgen 90km testbaan ;).
 
Oké, het is niet gelukt.

Vandaag reed ik fijn 100-105. Ik dacht, trek hem open. Plat op de tank, volgas en nog geen 1 (max 2) kilomter verder weg benzine (zo lijkt het toch)... Laten uitrollen op pechstrook, kraan op reserve, en starten... Uiteindelijk draaide hij toch weer voor ik stop stond...
 
Raar; ik begin nu toch meer te denken aan "zwerfvuil" in de tank, vooral bladders/stolsels op (het zeefje van) de kraan aan de binnenkant van de tank en/of troep in een brandstoffiltertje tussen kraan en carb.

Die brandstoffiltertjes bestaan in meerdere typen en met verschillend binnenwerkje; min of meer berucht is een categorie met op het huisje een pijltje afgedrukt dat de bedoelde doorstroomrichting aangeeft, moet naar de carburateur(s) wijzen want als het naar de tank wijst drukt bij die typen de vloeistofstroom vrij snel het filtermateriaal tamelijk ver dicht .... en krijg je te weinig brandstof in de carbs. Tref je zo'n filtertje in verkeerd-om-stand aan, dan NIET OMDRAAIEN maar vervangen (in de juiste richting) door een nieuw exemplaar anders krijg je geheid oud vuil in de carbs.

Tank inwendig controleren lukt meestal tamelijk goed als je door de geopende tankdop naar binnen kijkt, eventueel met een zaklantaarn bij MAAR SCHAKEL DIE LANTAARN OP AFSTAND want zelfs dat kleine batterij-spul produceert, vooral bij uitschakelen (of: haperen, twijfelcontact) een vonkje in het schakelaartje ....
 
Laatst bewerkt:
Raar; ik begin nu toch meer te denken aan "zwerfvuil" in de tank, vooral bladders/stolsels op (het zeefje van) de kraan aan de binnenkant van de tank en/of troep in een brandstoffiltertje tussen kraan en carb.

Die brandstoffiltertjes bestaan in meerdere typen en met verschillend binnenwerkje; min of meer berucht is een categorie met op het huisje een pijltje afgedrukt dat de bedoelde doorstroomrichting aangeeft, moet naar de carburateur(s) wijzen want als het naar de tank wijst drukt bij die typen de vloeistofstroom vrij snel het filtermateriaal tamelijk ver dicht .... en krijg je te weinig brandstof in de carbs. Tref je zo'n filtertje in verkeerd-om-stand aan, dan NIET OMDRAAIEN maar vervangen (in de juiste richting) door een nieuw exemplaar anders krijg je geheid oud vuil in de carbs.

Tank inwendig controleren lukt meestal tamelijk goed als je door de geopende tankdop naar binnen kijkt, eventueel met een zaklantaarn bij MAAR SCHAKEL DIE LANTAARN OP AFSTAND want zelfs dat kleine batterij-spul produceert, vooral bij uitschakelen (of: haperen, twijfelcontact) een vonkje in het schakelaartje ....

Aan iemand in mijn groep gevraagd (mede student) en hij kwam ook al met dicht argument. Vuil in de tank, zeefje verstopt.

Echter, zou hij dan netgenoeg benzine doorlaten om 120 te kunnen, en niet meer?
Lijkt me raar toch?
Maar het is de enige mogelijkheid nog. Aangezien ik vroeger wel stukken van 10km @ 180-190 deed moet het zoiets zijn...
 
Oké, het is niet gelukt.

Vandaag reed ik fijn 100-105. Ik dacht, trek hem open. Plat op de tank, volgas en nog geen 1 (max 2) kilomter verder weg benzine (zo lijkt het toch)... Laten uitrollen op pechstrook, kraan op reserve, en starten... Uiteindelijk draaide hij toch weer voor ik stop stond...

Ik zou twee dingen controleren:

1- werkt de vacuumbesturing van de kraan? Als hij geen benzine meer krijgt, zet je rijdendeweg de kraan op "pri". Hiermee schakel je de vacuumbesturing uit en loopt de benzine rechtstreeks de carbs in.
2- is het een gevalletje krappe klepspeling? Als de klepspeling te krap is, blijft de klep bij hogere temperaturen open staan. Even laten afkoelen (een paar minuten op de vluchtstrook) en hij start weer alsof er echt helemaal niets aan de hand is. Als je in de regen rijdt, is het alsof je last hebt van de ontsteking zoals in slechte bougiekabels.
 
Aan iemand in mijn groep gevraagd (mede student) en hij kwam ook al met dicht argument. Vuil in de tank, zeefje verstopt.

Echter, zou hij dan netgenoeg benzine doorlaten om 120 te kunnen, en niet meer?
Lijkt me raar toch?
Maar het is de enige mogelijkheid nog. Aangezien ik vroeger wel stukken van 10km @ 180-190 deed moet het zoiets zijn...
Ja, ALLEBEI de dingen die ik noemde kunnen heel goed met zulk symptoom uitpakken en "onschuldig" is het niet want door plotseling verarmend mengsel kun je motorschade oplopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou twee dingen controleren:

1- werkt de vacuumbesturing van de kraan? Als hij geen benzine meer krijgt, zet je rijdendeweg de kraan op "pri". Hiermee schakel je de vacuumbesturing uit en loopt de benzine rechtstreeks de carbs in.
2- is het een gevalletje krappe klepspeling? Als de klepspeling te krap is, blijft de klep bij hogere temperaturen open staan. Even laten afkoelen (een paar minuten op de vluchtstrook) en hij start weer alsof er echt helemaal niets aan de hand is. Als je in de regen rijdt, is het alsof je last hebt van de ontsteking zoals in slechte bougiekabels.

Ik zal dat van dat kraantje eens proberen :). Kan ik niet dan gewoon als ik, voor ik ga hard rijden, de kraan al daarop zetten. Doet hij het dan niet, dan is het dat :) ?
Geval 2 komt me wel iets bekend voor! Ik heb een tijd geleden last gehad dat ie raar deed in de regen... Ik moet zoiezo mijn kleppen eens stellen, heb het ding gekocht bij 42248km dacht ik, en sta nu al op 52356 en heb enkel eens de olie en bougies vervangen (en banden maar dat ter zijde).
Ja, ALLEBEI de dingen die ik noemde kunnen heel goed met zulk symptoom uitpakken en "onschuldig" is het niet want door plotseling verarmend mengsel kun je motorschade oplopen.

Oké, op jou reactie. Ik heb de tank juist eraf gehad, leeg gelaten. Ik heb het filtertje eruit gehaald en die zag eruit alsof ie nieuw was. Ik heb dan dat kraantje onder de tank (dat eigenlijk vast zit aan het filtertje) eens goed doorgespoten met lucht. Nadat ik hem los heb gehad wel...
De tank bekeken, en die ziet er ook gewoon goed uit. Nergens geen vuil te bespeuren. Geen enkele korreltje zand en/of roest of iets anders te vinden, nergens...

Denk dat ik maar eens ga rondvragen voor mijn kleppen te stellen :). Kan het ook wel zelf doen, maar eerlijk gezegd geen zin in! Zeker niet als ik op zoek moet naar die shims...
 
Begrijp ik nu goed dat je je vacuumslangetje van je benzinekraan nog niet gechekt hebt? Bij de GS zijn er 2 benzinekranen: eentje onder de tank, te bedienen met een schroevendraaier; en eentje die je normaal bedient. Die normale heeft een vacuummembraam, en die gaat alleen open als het kraantje van achteren met een slangetje verbonden is met de carbs. Aangezien je de carbs eraf hebt gehad heb je wellicht dat slangetje ook eraf gehad, en niet meer terug geplaatst. Dan kun je even rijden, maar zeker niet lang bij volgas. Wellicht dat je kraantje nog wel genoeg doorlaat bij rustig 120, maar niet meer bij 180. Check dit slangetje dus nog maar even.

En anders: gewoon altijd de reserve aan hebben staan en op tijd tanken. Dat loste mijn soortgelijk probleem op. Lekker low-budget oplossing! *O*

Ik zal dat van dat kraantje eens proberen :). Kan ik niet dan gewoon als ik, voor ik ga hard rijden, de kraan al daarop zetten. Doet hij het dan niet, dan is het dat :) ?
Geval 2 komt me wel iets bekend voor! Ik heb een tijd geleden last gehad dat ie raar deed in de regen... Ik moet zoiezo mijn kleppen eens stellen, heb het ding gekocht bij 42248km dacht ik, en sta nu al op 52356 en heb enkel eens de olie en bougies vervangen (en banden maar dat ter zijde).Oké, op jou reactie. Ik heb de tank juist eraf gehad, leeg gelaten. Ik heb het filtertje eruit gehaald en die zag eruit alsof ie nieuw was. Ik heb dan dat kraantje onder de tank (dat eigenlijk vast zit aan het filtertje) eens goed doorgespoten met lucht. Nadat ik hem los heb gehad wel...
De tank bekeken, en die ziet er ook gewoon goed uit. Nergens geen vuil te bespeuren. Geen enkele korreltje zand en/of roest of iets anders te vinden, nergens...

Denk dat ik maar eens ga rondvragen voor mijn kleppen te stellen :). Kan het ook wel zelf doen, maar eerlijk gezegd geen zin in! Zeker niet als ik op zoek moet naar die shims...
 
Begrijp ik nu goed dat je je vacuumslangetje van je benzinekraan nog niet gechekt hebt? Bij de GS zijn er 2 benzinekranen: eentje onder de tank, te bedienen met een schroevendraaier; en eentje die je normaal bedient. Die normale heeft een vacuummembraam, en die gaat alleen open als het kraantje van achteren met een slangetje verbonden is met de carbs. Aangezien je de carbs eraf hebt gehad heb je wellicht dat slangetje ook eraf gehad, en niet meer terug geplaatst. Dan kun je even rijden, maar zeker niet lang bij volgas. Wellicht dat je kraantje nog wel genoeg doorlaat bij rustig 120, maar niet meer bij 180. Check dit slangetje dus nog maar even.

En anders: gewoon altijd de reserve aan hebben staan en op tijd tanken. Dat loste mijn soortgelijk probleem op. Lekker low-budget oplossing! *O*
Dat kraantje laat niets door als de vacuumslang niet aangesloten zit EN een van beide cilinders krijgt dan een heel arm mengsel. Wat wel kan, is dat het motorvacuum bij volgas niet (meer) voldoende is om de kraan goed open te zetten (vervuiling in de slang en de kraan). Dan rijdt hij met weinig gas gewoon goed en volgas kom je motorvacuum te kort.

Maar ik zou ook eens de klepspeling bekijken. Opmeten kan zonder shimmetjes en als het te krap staat kan je altijd nog beslissen wat je doet. Ik koop de shims bij de motorboer en daar betaal ik 10 euro per stuk voor. De shims die je er uit haalt, kan je bewaren voor een andere keer, dat doe ik ook.
 
Maar ik zou ook eens de klepspeling bekijken. Opmeten kan zonder shimmetjes en als het te krap staat kan je altijd nog beslissen wat je doet. Ik koop de shims bij de motorboer en daar betaal ik 10 euro per stuk voor. De shims die je er uit haalt, kan je bewaren voor een andere keer, dat doe ik ook.
En soms kun je de oude shims ook gewoon ruilen voor de nieuwe. Met een bijbetaling van een paar euro, dus duur hoeft het zeker niet te zijn.
 
Begrijp ik nu goed dat je je vacuumslangetje van je benzinekraan nog niet gechekt hebt? Bij de GS zijn er 2 benzinekranen: eentje onder de tank, te bedienen met een schroevendraaier; en eentje die je normaal bedient. Die normale heeft een vacuummembraam, en die gaat alleen open als het kraantje van achteren met een slangetje verbonden is met de carbs. Aangezien je de carbs eraf hebt gehad heb je wellicht dat slangetje ook eraf gehad, en niet meer terug geplaatst. Dan kun je even rijden, maar zeker niet lang bij volgas. Wellicht dat je kraantje nog wel genoeg doorlaat bij rustig 120, maar niet meer bij 180. Check dit slangetje dus nog maar even.

En anders: gewoon altijd de reserve aan hebben staan en op tijd tanken. Dat loste mijn soortgelijk probleem op. Lekker low-budget oplossing! *O*

Ik heb alles gechecked :). Ik heb weet van de 2 kranen hoor ;).
En ik weet zeker dat ik alles heb aangesloten terug zoals het was... Kan dadelijk voor de zekerheid ff kijken nog...
 
Hoi Joey,

zelf heb ik jaren geleden iets soortgelijks ondervonden met mijn XS750, nadat ik het vlotterniveau van de carbs volgens het WP boek afgesteld had. Naar later bleek, toch te laag. Immers, als de motor moet presteren en veel brandstof vraagt, en het vlotterniveau is te laag, wordt op dat moment onvoldoende benzine opgezogen en het mengsel daardoor veel te arm. Resultaat: inhouden. Doe je het rustig aan dan lijkt alles OK.
Ik ben het in de rij tot dusver zeer nuttige tips nog niet tegengekomen, maar je zou er minstens ook even naar kunnen kijken. Niet geschoten is altijd mis.

Groetjes,
Panridder
 
Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik zelf ook al aan gedacht, lag ook het meest voor de hand, echter kan ik het niet uitsluiten aangezien mijn kleppen ook op het punt staan van onderhoud.
Ik denk dat ik dat eerst ga doen, en dan verder troubleshooten. Als er meerdere factoren zijn is het nogal moeilijk oplossen.
 
als de kleppen te nauw staat i het puur prestatie gebonden zegmaar. staan ze te ver open dan kan dat hele slechte gevolgen hebben voor het blok.
toch heb ik laatst ook mijn kleppen laten stellen dit loste verder niks op..

ik heb nu een grotere sproeiers ( te groot 130 ) erin zitten en ik kan nu gewoon 130 vlammen zonder probleem. enige nadeel nu is dat hij gaat inhouden als je volgas door trekt.. dus ben nu druk aan het afstellen.

als je een standaart sproeier hebt zou je je gasnaald een stand hoger kunnen zetten. dit scheelt enorm op het midden gebied.. is een stand niet genoeg dan uiteraard nog een stand hoger. tot je niet hoger kan, als hij et dan no heeft. een grotere sproeier tot hij goed rijd..

mijn afstelling is/wordt

laser deeptone
K&N luchtfilter
sproeier 127 en dan beetje stoeien met de gasnaald stand.
 
Laatst bewerkt:
als de kleppen te nauw staat i het puur prestatie gebonden zegmaar. staan ze te ver open dan kan dat hele slechte gevolgen hebben voor het blok.
toch heb ik laatst ook mijn kleppen laten stellen dit loste verder niks op..

ik heb nu een grotere sproeiers ( te groot 130 ) erin zitten en ik kan nu gewoon 130 vlammen zonder probleem. enige nadeel nu is dat hij gaat inhouden als je volgas door trekt.. dus ben nu druk aan het afstellen.

als je een standaart sproeier hebt zou je je gasnaald een stand hoger kunnen zetten. dit scheelt enorm op het midden gebied.. is een stand niet genoeg dan uiteraard nog een stand hoger. tot je niet hoger kan, als hij et dan no heeft. een grotere sproeier tot hij goed rijd..

mijn afstelling is/wordt

laser deeptone
K&N luchtfilter
sproeier 127 en dan beetje stoeien met de gasnaald stand.

Ik zit dus met:
- standaard uitlaat
- standaard luchtfilter
- sproeier 120 (dacht ik stock?)

En mijn midden gebied is perfect, alles tot en met 120-130 gaat als een trein vooruit dus de afstelling is goed...
Kan het misschien ook mijn overwinterde bougies zijn?
 
oke alles gelezen en kan maar aan eending denken. e ris verder namelijk niets veranderd. ben bang dat er een knik in de benzine leiding zit. laag in toeren net genoeg benzine aanvoer om lekekr te lopen. hoger in toeren zuigt hij langzaamaan de vlotter kamer leeg. gevolg.. na 2 km droog. stil staan langzaam vollopen en weer rijden.

en ik moet bekennen dat ik soortgelijk probleem ook had op mijn GTR. tot 110 eigenlijk weinig loos daarboven begon hij in te houden. zoeken en zoeken en maar niets vinden tot ik een met lampje keek wat er gebeurde akls ik d etank terug zette. bleek er een knikje tekomen die niet geheel afsloot, maar wel de doorstroon verminderde.
 
oke alles gelezen en kan maar aan eending denken. e ris verder namelijk niets veranderd. ben bang dat er een knik in de benzine leiding zit. laag in toeren net genoeg benzine aanvoer om lekekr te lopen. hoger in toeren zuigt hij langzaamaan de vlotter kamer leeg. gevolg.. na 2 km droog. stil staan langzaam vollopen en weer rijden.

en ik moet bekennen dat ik soortgelijk probleem ook had op mijn GTR. tot 110 eigenlijk weinig loos daarboven begon hij in te houden. zoeken en zoeken en maar niets vinden tot ik een met lampje keek wat er gebeurde akls ik d etank terug zette. bleek er een knikje tekomen die niet geheel afsloot, maar wel de doorstroon verminderde.

Ik ga het zeker eens bekijken. Het is zoals ik zei, het zijn velen factoren op dit moment die het een raadsel laten blijven. Maar ik ga wel alles af ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan