GS500e ketting en tandwielen vervangen

Berrie

Rookie
12 nov 2004
2
0
Amsterdam
Hoi,

Ben van mijn GS500E uit 1994 de ketting en tandwielen aan het vervangen. Vervangingsonderdelen van Louis Duitsland: D.I.D. 520VM X-ring.

Bij het pakket zat beknopte uitleg op de doos. Is voor nij eerste keer, en ik zit met volgende vragen. Ik heb een werkplaatshandboek.

- hebben de tandwielen een "goede kant"? Zowel voor- als achtertandwiel hebben aan één kant merktekens en één kant zonder. Bij het voortandwiel zat aan buitenkant een circlip ter afsluiting, aan binnenkant twee ringentjes (ter opvulling ?). Het vervangende voortandwiel van DID had aan één kant een verdikking. Deze kant heb ik maar als vervanging gezien van de opvulringentjes die loskwamen aan de binnenkant van het origineel. De dikke kant van het nieuwe DID voortandwiel zit nu dus aan de binnenkant. Met als gevolg dat bij deze montage ook de merktekens aan de binnenkant zitten.

- nieuwe voortandwiel heeft twee extra gaten. Nu zag ik op een plaatje van een andere motorfiets (een bmw f650?) dat hier bouten doorheen zaten? Zou dat bij mij niet moeten? Het oude tandwiel had deze gaten niet. Maar dat zegt volgens mij niet alles, de fiets is zoveeldehands gekocht.

- nieuwe achtertandwiel heb ik gemonteerd met merktekens aan buitenkant. Correct?

- ketting is als één, ononderbroken, geheel bij mij aangekomen. Mijn conclusie is dat ik maar beter de achterbrug kan demonteren om de ketting te monteren. Correct? Hiermee voorkom ik dat ik kettingschakels moet demonteren, iets dat hier op het forum beschreven staat, maar waarmee ik geen ervaring heb.

Afijn, heel verhaal. Mocht dit al vele malen besproken zijn, dan gewoon negeren aub. Dan heb ik er bij het zoeken naastgekeken.

Groet, Mark
 
gewoon even kijken hoe het uitkomt met die vulringetjes. maar die verdikking zal er inderdaad wel zitten zodat je de ringen niet meer nodig hebt.

om de nieuwe ketting te plaatsen zal je inderdaad de achterbrug los moeten halen. zelf heb ik de zelfde DID ketting als jou op mijn GS liggen.

succes ermee!
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik zit op de goede weg.

Nog een vraag. Het voortandwiel past met de eigen gekartelde opening precies op dat asje met de gekartelde buitenkant. Wat mij opvalt is dat, hoewel het allemaal precies past, het niet muurvast zit, je kan het tandwiel een beetje bewegen. Terwijl het achtertandwiel met minstens 5 bouten aan het achterwiel vast zit. Bij andere verhalen over het vervangen van tandwielen bij andere motoren meen ik dat er sprake is van een bout die van het voortandwiel losgedraaid dient de worden, met enige kracht. Bij de GS500 zie ik - ook in werkplaatshandboek - alleen dat circlipje dat voorkomt dat het tandwiel erafschuift. Is dat echt alles?
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik zit op de goede weg.

Nog een vraag. Het voortandwiel past met de eigen gekartelde opening precies op dat asje met de gekartelde buitenkant. Wat mij opvalt is dat, hoewel het allemaal precies past, het niet muurvast zit, je kan het tandwiel een beetje bewegen. Terwijl het achtertandwiel met minstens 5 bouten aan het achterwiel vast zit. Bij andere verhalen over het vervangen van tandwielen bij andere motoren meen ik dat er sprake is van een bout die van het voortandwiel losgedraaid dient de worden, met enige kracht. Bij de GS500 zie ik - ook in werkplaatshandboek - alleen dat circlipje dat voorkomt dat het tandwiel erafschuift. Is dat echt alles?


:Y dat is echt alles.
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan