GS500E start slecht tot niet

Marve

MF veteraan
21 aug 2007
2.782
2
Bergen op Zoom
Ik heb problemen met m'n GS500 pekelfiets tijdens de koude start, vooral met dit weer dus.
Ik wou ermee wegrijden op een ochtend, shoke vol open en starten, de startmotor hoorde ik 30 sec lang en toen niks meer.

Dat werd dus niks, 5 uur later probeerde ik het nog eens en broem, in 1x starten zonder problemen. Toen even flink wat kilometers gemaakt om de accu terug op te laden.

Weer 3 uur stilgestaan en startte weer prima na die tijd.

Dag erop ik dus vol goede moed weer starten (ik doe dan shoke vol open en gas erop tijdens de start, verlichting uit) en ja hoor weer voor 30 sec helemaal niks. 5 uur later nog een keer geprobeerd en weer niks.

Startmotor werkt dus wel gewoon, enneh brandstof heb ik gecontroleerd en kraantje staat ook gewoon open O-)

Iemand enig idee?

Het is een GS500 '90 met 50K op de teller.

Thx.
 
Dag erop ik dus vol goede moed weer starten (ik doe dan shoke vol open en gas erop tijdens de start, verlichting uit) en ja hoor weer voor 30 sec helemaal niks. 5 uur later nog een keer geprobeerd en weer niks.

Startmotor werkt dus wel gewoon, enneh brandstof heb ik gecontroleerd en kraantje staat ook gewoon open O-)

Iemand enig idee?

Het is een GS500 '90 met 50K op de teller.

Thx.

Probeer eens te beginnen om die gashendel niet aan te raken bij een koude start. Shoke erop en starten maar....
 
ik wilde hier geen nieuw draadje voor aanmaken, maar mijn GS doet ook moeilijk -O-

gister begin het smiddags bij m'n werk, starten starten, niet aanslaan, na een tijdje starten ineens een grote knal :o daarna startte hij :?
wel veel rook :X maar dat trok weg na een kilomeer of anderhalf...

vanmorgen zelfde probleem, starten, starten, niet aanslaan, weer grote klap, alleen nu nog steeds niet starten -O-
suggesties :?
 
ik wilde hier geen nieuw draadje voor aanmaken, maar mijn GS doet ook moeilijk -O-

gister begin het smiddags bij m'n werk, starten starten, niet aanslaan, na een tijdje starten ineens een grote knal :o daarna startte hij :?
wel veel rook :X maar dat trok weg na een kilomeer of anderhalf...

vanmorgen zelfde probleem, starten, starten, niet aanslaan, weer grote klap, alleen nu nog steeds niet starten -O-
suggesties :?
carbs of de ignitietijd (ignition timing)
 
Laatst bewerkt:
....veel zwakke accu's nu met't koude weer.....

pak een multimeter....zet'm op 20 volt-meting en controleer de accuspanning...
( moet meer dan 12.4/12.6 volt zijn..)
zet dan het contact aan en druk de startknop in....
...als de waarde onder de 10 volt zakt, dan kun je het vergeten!.....de startmotor vreet de stroom weg en er blijft niets over voor een krachtige vonkenregen vanaf de bougie's....
 
Laatst bewerkt:
zaterdagmiddag in een vlaag van verbijstering toch nog eens geprobeerd, de startmotor had maar 2 omwentelingen nodig...
vanmorgen echter, leek het alsof de accu leeg was :?
zal dus indd wel het koude weer zijn, hij staat immers buiten, niet dicht bij een huis oid...
stond vanmorgen dan ook ijs op :P

de rook was vorige week btw wit ;)
 
Inderdaad, zelfs als de startmotor vlot rond lijkt te gaan, kan het toch zijn dat de accuspanning te ver daalt voor de ontsteking. Soms slaan ze aan op het moment dat je de startknop loslaat; dan stijgt de spanning weer, maar het blok is nog in beweging.

Als je accu al slecht is, wordt het probleem veel erger naarmate het kouder wordt. Een koude accu kan veel minder stroom leveren, en het blok gaat ook nog eens moeilijker rond omdat de olie koud en dik is.

Een klein beetje gas tijdens het starten met de choke wil wel eens helpen, maar niet meer dan een heel klein beetje! Als je voelt / hoort dat ie pakt, even snel wat gas geven wil wel eens helpen. Bij mijn suzuki moest ik de choke er ook niet helemaal op zetten, dan kreeg ik em echt niet aan de gang. Een klein beetje was genoeg. Je moet zelf leren hoe je jouw motor moet starten, want dat is voor elke motor anders.
 
Inderdaad, zelfs als de startmotor vlot rond lijkt te gaan, kan het toch zijn dat de accuspanning te ver daalt voor de ontsteking. Soms slaan ze aan op het moment dat je de startknop loslaat; dan stijgt de spanning weer, maar het blok is nog in beweging.

Als je accu al slecht is, wordt het probleem veel erger naarmate het kouder wordt. Een koude accu kan veel minder stroom leveren, en het blok gaat ook nog eens moeilijker rond omdat de olie koud en dik is.

Een klein beetje gas tijdens het starten met de choke wil wel eens helpen, maar niet meer dan een heel klein beetje! Als je voelt / hoort dat ie pakt, even snel wat gas geven wil wel eens helpen. Bij mijn suzuki moest ik de choke er ook niet helemaal op zetten, dan kreeg ik em echt niet aan de gang. Een klein beetje was genoeg. Je moet zelf leren hoe je jouw motor moet starten, want dat is voor elke motor anders.
het beste werkt choke vol open, zodra je em hoort een mm gas erbij...
maargoed, dan moet ie wel aanslaan :P

ach, eerst morgen maar eens verhuizen, dan de motor nog maar eens overdag proberen alstie int zonnetje heeft gestaan...
in m'n nieuwe huis kan hij lekker in de schuur staan :P
 
hij loopt sationair inderdaad wel wat laag...
maar afgelopen weekend startte hij in 1 keer :?

denk dat het toch een combinatie van lang stilstaan, kou en lage accuspanning is/was :)

hij mag dan ook lekker aan de optimate :Y
(werk is nu op fiets afstand)
 
Heb ook een gs500. Heb nooit problemen om dat ding te starten, zelfs met de kou van de laatste tijd start ie direct. Misschien nog wel sneller dan mijn blade. Wat de rest al zegt, gewoon zonder gas en met de choke erop starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan