GS500E uit 1989 zuipt olie

Rossici

MF'er
20 okt 2006
35
0
Drachten
Goedendag,

Ik heb een GS500E uit 1989, deze motor neemt de laatste tijd ontzetten veel olie.
Na elke rit kan ik er wel minstens een ahlve liter bijgooien.
Weet iemand een aantal oorzaken waar dit door kan komen, en is dit eventueel te verhelpen.

Alvast bedankt.
 
hey zo'n ding heb ik ook gehad , beetje olie verbruik bij die dingen is normaal maar dit loopt de spuigaten uit lol,

als ie nergens lekt of zweet dan heb je nog 2 mogelijkheden, of de klepseals zijn heel erg aan gort of je ringen op de zuiger(s) zijn gebroken, op zich is alles te verhelpen, maar neem van mij dit aan:
LAAT DAT DING STAAN totdat je de probleem verholpen hebt, rij je verder heb je kans dat je een keer te weinig olie overhoudt met als gevolg een mogelijke grotere probleem zoals een balans as die uit de lagers loopt door onvoldoende oliedruk, mij is het gebeurt...
 
oja hij rookt verder niet en verder ook geen problemen. Maar is het verstandig eerst de koppaking te vervangen en daarna verder kijken? En als dit niet werkt zijn de eerder genoemde opties duur?
 
Laatst bewerkt:
zuigers kosten 50 euro ps. zuigerveer set ook 50 euro ps. pakkingset ~100 euro boren honen ~80 euro totaal onderdelen 380 euro. Bij een los aangeleverd blok zit er ongeveer 6 uur tijd in de revisie. totale kosten 540 euro
 
Laatst bewerkt:
oja hij rookt verder niet en verder ook geen problemen. Maar is het verstandig eerst de koppaking te vervangen en daarna verder kijken? En als dit niet werkt zijn de eerder genoemde opties duur?

de koppakking zweet toch alleen een beetje? bij alleen vervangen daarvan zal je olieverbruik slechts verminderen met dat kleine beetje dat dan niet meer wegzweet. Een beetje als de bekende Urbanus-grap met z'n gestroomlijnde fietshelm: 'nu ben ik overal een half uur min 10 seconden te laat vanwege deze verbetering..."
Gewoon lekker schroeven...'t wordt toch winter
 
hey zo'n ding heb ik ook gehad , beetje olie verbruik bij die dingen is normaal maar dit loopt de spuigaten uit lol,

als ie nergens lekt of zweet dan heb je nog 2 mogelijkheden, of de klepseals zijn heel erg aan gort of je ringen op de zuiger(s) zijn gebroken, op zich is alles te verhelpen, maar neem van mij dit aan:
LAAT DAT DING STAAN totdat je de probleem verholpen hebt, rij je verder heb je kans dat je een keer te weinig olie overhoudt met als gevolg een mogelijke grotere probleem zoals een balans as die uit de lagers loopt door onvoldoende oliedruk, mij is het gebeurt...


:^


idem hier....
 
ik weet niet hoe lang jou ritten zijn, maar als je er elke keer een halve liter bij moet schudden dan kan het haast niet anders dat hij rookt. misschien zie je het zelf niet maar je moer er maar eens achter rijden.

als er smorgens geen plas olie onder ligt heeft koppaking vervangen weinig zin en zal je moet reviseren.
 
Welke olie gooi je erin ?
Niet dat die met andere olie opeens moet gaan zuipen maar voll synth ios niet goed voor de GS. Hier zouden bepaalde lager/pakkingen niet goed tegen kunnen heb ik horen vertellen.

Gewoon half synth. Maar als die daadwerkelijk zoveel olie misbruikt :P gaat het dit enkel niet wezen en zullen je klepseals etc ook wel ver versleten zijn.
Maar het is het proberen waard toch :)
 
ik was nog vergeten dat hij bij het versnelling ook een beetje lekt.
op het eind van het versnellingsstukje ligt altijd wat zwart spul, wat ik raar vind is dat dit vloeibare spul pikzwart is terwijl ik redelijk vaak nieuwe olie bijvul. Dit spul likt tevens ook plakkiger dan de normale olie.

groet
 
Olie wordt meestal heel snel zwart, die zooi bij je asje zal ook wel wat kettingvet bevatten. Geloof me alle oplossingen in de zin van koppakkingen vervangen en andere olie etc. zullen best iets uitmaken maar je echte probleem is dat je een halve liter per rit verbruikt. Da's gewoon te wijten aan versleten mechanische delen: Er is geen oplossing van buitenaf! Openmaken of weggooien da's de keuze. Mocht je, bij dergelijk verbruik, tot sleutelen besluiten wacht daar dan niet te lang mee. Je zou eens te laat komen met je halve litertje. Bovendien zijn GS'en naar mijn weten vreselijk gevoelig op balansassen, bigends e.d. dus pas op!.. voordat er niets meer te redden valt.
 
ik was nog vergeten dat hij bij het versnelling ook een beetje lekt.
op het eind van het versnellingsstukje ligt altijd wat zwart spul, wat ik raar vind is dat dit vloeibare spul pikzwart is terwijl ik redelijk vaak nieuwe olie bijvul. Dit spul likt tevens ook plakkiger dan de normale olie.

groet
Dat is kettingvet wat bij voortandwiel weggeslingerd is en wegloopt door motorwarmte. Of een versleten keerring op het asje.
Hoe peil je je olie? Hoe vul je bij? Is je blok nat van de olie? Haal je vinger eens door je uitlaattuit, hoe dikke vette laag zit er dan aan je vinger?
 
Laatst bewerkt:
Dat is kettingvet wat bij voortandwiel weggeslingerd is en wegloopt door motorwarmte. Of een versleten keerring op het asje.
Hoe peil je je olie? Hoe vul je bij? Is je blok nat van de olie? Haal je vinger eens door je uitlaattuit, hoe dikke vette laag zit er dan aan je vinger?

olie pijlen: ik zet hem op de bok, of zit zelf op de motor. Ik zorg er teminste voor dat de motor recht staat. Dan haal ik peilstok eruit maak de peilstok schoon en leg de peilstok eropnieuw in en dan kijken of het olie tussen de twee streepjes staat.

Olie bijvullen: ik vul de olie bij in het gat waar ik ook peil gooi er steeds een beetje bij tot het het juiste peil. Blok is niet nat van de olie
 
Terug
Bovenaan Onderaan