GS500E wordt niet warm

12 jul 2003
144
44
Utrecht
Hi.

Aan het begin van deze zomer heb ik een Suzuki GS500E uit 1990 gekocht. Een luchtgekoelde 2 cylinder. De hele zomer reed hij prima. Ben er dagelijks mee op en neer gereden naar mijn werk.

Maar nu het 's ochtends wat kouder is (10 / 13 graden) valt de motor na een snelwegritje uit (stoplicht na de afrit). Met de choke erbij blijft hij draaien.

Zou de motor na 15 km snelweg NOG niet warm genoeg zijn om zonder choke te blijven draaien? Bij warmer weer heb ik dit probleem niet.

Hoe zit het met jullie luchtgekoelde motoren? Wellicht kan ik hier iets aan doen?

Ik ben benieuwd.

Jeroen.
 
Ik kan me niet voorstellen dat het komt omdat je motor nog koud is. Een kilometer of 5 is vaak genoeg om het blok op bedrijfstemperatuur te brengen.
Het lijkt mij eerder dat je blok niet genoeg benzine krijgt als de choke dicht is. Of dat je stationair toerental te laag staat.
Als je een beetje gas blijft geven als je voor het stoplicht staat, slaat hij dan ook af denk je??
Probeer het eens.
Het lijkt mij in ieder geval een kwestie van afstelling. Niets dat een beurtje niet kan oplossen.

Groeten Peter
 
Ik had ook een GS, maar reed daar het hele jaar mee door (ook een aantal keer met temperaturen onder 0 graden) en had daar geen problemen mee. De motor liep stationair ook wat hoger dus misschien dat dat een idee is. Ik moet wel zeggen dat ik de choke er bij elk weer type wel redelijk lang op moest houden, maar na een aantal kilometer rijden zonder stoppen bleef hij gewoon lopen...
 
Stationairschroef hoger opdraaien: altijd doen met UITGEZETTE, WARME motor en GAS OPEN.

Daarna controleren dat-ie in VRIJ staat, starten en de nu als het goed is veel te hard stationair lopende motor langzaam terug-regelen naar niet verkeerd-zuinig, prettig/pittig toerental.

Draai je een stationairschroef vaster zonder de gasschuif op te tillen dan heb je bij meer dan 50% van de carburateurs die ik ooit zag een dikke kans dat je de schroefdraad in het lichtmetaal molt.
 
Controleer wel (met vergrootglas) de sluit-puntjes van je vlotterpennetjes. Als die met kleine tipjes van plastic zijn, kunnen ze vervormd raken en gaan
"kleven", gevoelig voor temperatuur en trillingen. Máár het kan, soms afwisselend, ook andersom uitvallen: verzuip-neiging door onvoldoende sluiten.
 
Jeroen: met doorgewarmde motor, uitschakelen, GAS OPENTREKKEN en terwijl de stationairschroef tot zowat de bodem vastdraaien.

Controleer hierna dat de versnelling goed VRIJ staat en start de motor.
Die loopt nu véél te hard.
Beetje bij beetje die schroef losser draaien, steeds even wachten voor het na-ijl-effect, totdat een rustig maar niet verkeerd-zuinig toerental is bereikt.
Klaar.

NB: "vaster" draaien alléén met opengetrokken gas, dwz opgetilde gasschuif, want bij meer dan 5 op de 10 carburateur-typen draai je anders de schroefdraad in het lichtmetaal in puin en valt er daarna niets meer te regelen.
 
Probeer het knopje ZOMERSTAND + WINTERSTAND :?

Sommige extreem oude koekblikken :r hebben het ook!!

Ik zou i.d.d. zoals al eerder gezegd is het stationair toerental
even opdraaien (linksom) volgens mij met een platte schroevendraaier.


(!!!!!Snelste oplossing!!!!!)
Als je het op een echte aso manier wil doen (ik zeg; met klompen op de fiets en pijp in je mond) Dan kun je altijd de spanning op je gaskabel verhogen zodat je gas geeft!! Heb je niet eens gereedschap voor nodig!! O-) :X

((Bovenstaand was een grapje en heb het zelf nooit gedaan))

Vriendelijke groet,

Onno

PS is je GS nog steeds vochtbestendig (condens, draadjes, aansluitingen, bougiekabels) kan geen kwaad om dit te behandelen voor de winter!!!!
 
Het stationair-toerental op de GS regel je gewoon af door met warme motor aan het wieltje onderaan je carbs te draaien. Je ziet vanzelf wel of het toerental omhoog of omlaag gaat en aan de hand daarvan draai je de goeie kant uit. En de Mikuni carbs van de GS zijn niet zo gammel dat je als je aan het wieltje draait zonder het gas te openen, de schroefdraad van het dingetje doldraait. Het is geen brommer! :? (noujah, een hele grote dan O-) )
 
... En de Mikuni carbs van de GS zijn niet zo gammel ...

Kijk, dat kon ik natuurlijk nooit weten; er bestaan zo veel merken en typen. Ook in "king size" uitvoeringen zijn er carburateurs met net zo'n gevaarlijk schuif-optil-schroefje onder een cilindrische gasschuif als vaak bij brommers; zelf gezien.

In ieder geval is mijn "gebruiksaanwijzing" veilig: baat het niet dan schaadt het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan