GS500E zakt langzaam terug in toeren + rare klik bij gasschuif?

Shoarmaboer

MF'er
27 nov 2014
31
10
Delft
Beste MF'ers,

Na een aantal benzinelekprobleempjes gehad te hebben van mijn gs'je, had ik besloten de carburateurs te reinigen en gelijk te reviseren, (het vermoeden was dat de rubbertip van de vlotternaaldjes versleten zou zijn/vuil in de carburateur waardoor hij zou lekken). Zo gezegd, zo gedaan. na twee middagen bij moeders aan de keukentafel de carburateurs uit elkaar, schoongemaakt en weer in elkaar. Brandstofslangen zagen er ook niet meer al te goed uit, dus al het slangenwerk ook meteen vervangen.

Enfin, carburateurs er weer op, KapiteinKoek's kekke carb-synchronisatietool alvast klaargezet. Daarvoor moet hij iets meer toeren draaien dan stationair, dus ik wilde hem eerst even laten draaien zodat ik het beoogde toerental in kon stellen via de stationairschroef.
Hij sprong vrij enthousiast aan de praat, echter liep hij onregelmatig rond 1800 toeren. Zodra er aan de gashendel getrokken werd, zakte hij tergend langzaam weer terug naar zijn stationair toerental. Nu heb ik vaker met brommertjes/carburateurmotoren gesleuteld, dus mijn eerste ingeving was: valse lucht. Na nog een keer het ding uit elkaar en in elkaar gezet te hebben, om er zeker van te zijn dat alle pakkingen en rubbers netjes zaten, heb ik ook de deo-proef gedaan rondom de inlaatrubbers en carburateur, maar dit had geen effect op het toerental. Kortom: geen valse lucht (iig niet daar).
Elders op het internet en dit forum las ik dat dit ook te maken zou kunnen hebben met een veel te arm mengsel, dus heb ik de pilot screws 1 slag verder naar buiten gedraaid (staan nu allebei op 3,25 slagen uit) maar dit leek ook geen verbeterend effect te hebben. Met de carb-synchronisatietool heb ik vastgesteld dat de carburateurs (op dit moment iig) redelijk in balans staan, dus ook dat is niet het grote probleem.
Daarnaast vertoont hij sinds de laatste aanpassing nog een raar fenomeen: Als hij stationair draait, hoor je af en toe een 'klik'-geluid. Deze klik is ook voelbaar als je vinger op de stationairschroef ligt, en daarna verspringt het toerental even. Alsof iets mechanisch de gasschuif iets verder opent/sluit. Maar naar mijn weten zit er niks bewegends in de buurt van de carburateur. (Dit gebeurt dus zonder dat ik aan gashendels/chokehendels of wat dan ook zit!).


Samenvattend:
Betreft een Suzuki GS500E uit 1994.
Toerental loopt tergend langzaam terug naar stationair.
Rare klik met effect op toerental, voelbaar bij stationairschroef.
Hij trekt geen valse lucht bij inlaatrubbers/langs de carbpakkingen. (inlaatrubbers zitten ook mooi glad, verstoppen geen kanaaltjes)
Pilot screws staan al 1 slag verder naar buiten gedraaid voor rijker mengsel.
Gaskabel hangt ook niet vast/zit niet klem.

Iemand een idee wat ik verder nog kan checken? Naar mijn weten heb ik alle doorsnee dingen wel nagelopen namelijk.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
 
Kijk is of de gashendel op de carberateur snel en, soepel terug schuift.
Door vuil wil die wel is wat stroever gaan.
Kijk ook of de veer van de gashendel nog goed zit.

Heb je de gaskleppen los gehad?
Ook die kunnen aanlopen bij fouten montage.
 
Kijk is of de gashendel op de carberateur snel en, soepel terug schuift.
Door vuil wil die wel is wat stroever gaan.
Kijk ook of de veer van de gashendel nog goed zit.
Heb je de gaskleppen los gehad?
Gaskleppen zelf zijn niet losgweest, dus die zouden niet aan kunnen lopen. De gashendel slaat snel en soepel weer terug.
Die veer heb ik schoongemaakt en slaat ook soepel terug (de synchronisatieschroef zit op die veer, dus dan wil je hem nog wel eens indrukken, dan slaat hij altijd netjes terug).

Carbs nog een keer schoon maken maar nu goed en alles goed monteren
Dat het goed in elkaar zit weet ik vrij zeker. Geen onderdeeltjes over/ alles sluit netjes en goed op elkaar aan (ook geen onderdelen van carb 1 in 2 gezet of andersom, alles zit waar het begon). Zou natuurlijk wel kunnen dat er bij de montage weer wat vuil in is komen te zitten (al heb ik volgens mij best netjes gewerkt), maar zou vuil deze gevolgen kunnen hebben?

Stationair schroef te ver uitgeschroeft waardoor je vacuümschuiven verder open blijven?
Omdat hij eerst zo hoogtoerig liep heb ik hem uitgedraaid om het te verlagen. Toen ben ik wel dusdanig ver gegaan dat de schroef niet meer tegen die veer aan drukte (feitelijk zou hij op dat moment dus niet meer moeten lopen, gezien er geen stationair flow meer is) toen liep hij nog steeds hoogtoerig. Dat was wel voor de tweede poging, ik vermoed dat er toen wel sprake was van valse lucht. Het inlaatrubber zat toen ook niet netjes glad. Desondanks, hoe zou het te ver naar buiten draaien van die stelschroef de vacuümschuiven (gasschuiven?) open houden? Naar mijn weten drukt de stationairschroef de gasklep iets open alsof je je hendel iets open zou hebben. Te ver naar buiten zou dan niet meer aan willen slaan tot gevolg hebben, toch?
 
Gaskleppen zelf zijn niet losgweest, dus die zouden niet aan kunnen lopen. De gashendel slaat snel en soepel weer terug.
Die veer heb ik schoongemaakt en slaat ook soepel terug (de synchronisatieschroef zit op die veer, dus dan wil je hem nog wel eens indrukken, dan slaat hij altijd netjes terug).


Dat het goed in elkaar zit weet ik vrij zeker. Geen onderdeeltjes over/ alles sluit netjes en goed op elkaar aan (ook geen onderdelen van carb 1 in 2 gezet of andersom, alles zit waar het begon). Zou natuurlijk wel kunnen dat er bij de montage weer wat vuil in is komen te zitten (al heb ik volgens mij best netjes gewerkt), maar zou vuil deze gevolgen kunnen hebben?


Omdat hij eerst zo hoogtoerig liep heb ik hem uitgedraaid om het te verlagen. Toen ben ik wel dusdanig ver gegaan dat de schroef niet meer tegen die veer aan drukte (feitelijk zou hij op dat moment dus niet meer moeten lopen, gezien er geen stationair flow meer is) toen liep hij nog steeds hoogtoerig. Dat was wel voor de tweede poging, ik vermoed dat er toen wel sprake was van valse lucht. Het inlaatrubber zat toen ook niet netjes glad. Desondanks, hoe zou het te ver naar buiten draaien van die stelschroef de vacuümschuiven (gasschuiven?) open houden? Naar mijn weten drukt de stationairschroef de gasklep iets open alsof je je hendel iets open zou hebben. Te ver naar buiten zou dan niet meer aan willen slaan tot gevolg hebben, toch?

Ligt de gashendel van je carb op de aanslag als je de stationiarschroef uitdraait?

Er zitten ook rubbere o ringen op de pilot schroeven, misschien zijn die kapot of eruit gevallen tijdens demontage?
 
Je bent correct. Maar er is wel degelijk een verband tussen stationair schroef en synchroon afstelling. Immers wanneer je de stationair schroef geheel uitdraait, valt er nog maar weinig aan toerental te regelen. Daarom, stationair schroef iets in draaien tot hij bij warme motor het gewenste toerental heeft. Dan synchroniseren. Mijn carb motor geeft namelijk dezelfde klachten wanneer ik deze niet goed match.
 
Terug
Bovenaan Onderaan