Shoarmaboer
MF'er
Beste MF'ers,
Na een aantal benzinelekprobleempjes gehad te hebben van mijn gs'je, had ik besloten de carburateurs te reinigen en gelijk te reviseren, (het vermoeden was dat de rubbertip van de vlotternaaldjes versleten zou zijn/vuil in de carburateur waardoor hij zou lekken). Zo gezegd, zo gedaan. na twee middagen bij moeders aan de keukentafel de carburateurs uit elkaar, schoongemaakt en weer in elkaar. Brandstofslangen zagen er ook niet meer al te goed uit, dus al het slangenwerk ook meteen vervangen.
Enfin, carburateurs er weer op, KapiteinKoek's kekke carb-synchronisatietool alvast klaargezet. Daarvoor moet hij iets meer toeren draaien dan stationair, dus ik wilde hem eerst even laten draaien zodat ik het beoogde toerental in kon stellen via de stationairschroef.
Hij sprong vrij enthousiast aan de praat, echter liep hij onregelmatig rond 1800 toeren. Zodra er aan de gashendel getrokken werd, zakte hij tergend langzaam weer terug naar zijn stationair toerental. Nu heb ik vaker met brommertjes/carburateurmotoren gesleuteld, dus mijn eerste ingeving was: valse lucht. Na nog een keer het ding uit elkaar en in elkaar gezet te hebben, om er zeker van te zijn dat alle pakkingen en rubbers netjes zaten, heb ik ook de deo-proef gedaan rondom de inlaatrubbers en carburateur, maar dit had geen effect op het toerental. Kortom: geen valse lucht (iig niet daar).
Elders op het internet en dit forum las ik dat dit ook te maken zou kunnen hebben met een veel te arm mengsel, dus heb ik de pilot screws 1 slag verder naar buiten gedraaid (staan nu allebei op 3,25 slagen uit) maar dit leek ook geen verbeterend effect te hebben. Met de carb-synchronisatietool heb ik vastgesteld dat de carburateurs (op dit moment iig) redelijk in balans staan, dus ook dat is niet het grote probleem.
Daarnaast vertoont hij sinds de laatste aanpassing nog een raar fenomeen: Als hij stationair draait, hoor je af en toe een 'klik'-geluid. Deze klik is ook voelbaar als je vinger op de stationairschroef ligt, en daarna verspringt het toerental even. Alsof iets mechanisch de gasschuif iets verder opent/sluit. Maar naar mijn weten zit er niks bewegends in de buurt van de carburateur. (Dit gebeurt dus zonder dat ik aan gashendels/chokehendels of wat dan ook zit!).
Samenvattend:
Betreft een Suzuki GS500E uit 1994.
Toerental loopt tergend langzaam terug naar stationair.
Rare klik met effect op toerental, voelbaar bij stationairschroef.
Hij trekt geen valse lucht bij inlaatrubbers/langs de carbpakkingen. (inlaatrubbers zitten ook mooi glad, verstoppen geen kanaaltjes)
Pilot screws staan al 1 slag verder naar buiten gedraaid voor rijker mengsel.
Gaskabel hangt ook niet vast/zit niet klem.
Iemand een idee wat ik verder nog kan checken? Naar mijn weten heb ik alle doorsnee dingen wel nagelopen namelijk.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Na een aantal benzinelekprobleempjes gehad te hebben van mijn gs'je, had ik besloten de carburateurs te reinigen en gelijk te reviseren, (het vermoeden was dat de rubbertip van de vlotternaaldjes versleten zou zijn/vuil in de carburateur waardoor hij zou lekken). Zo gezegd, zo gedaan. na twee middagen bij moeders aan de keukentafel de carburateurs uit elkaar, schoongemaakt en weer in elkaar. Brandstofslangen zagen er ook niet meer al te goed uit, dus al het slangenwerk ook meteen vervangen.
Enfin, carburateurs er weer op, KapiteinKoek's kekke carb-synchronisatietool alvast klaargezet. Daarvoor moet hij iets meer toeren draaien dan stationair, dus ik wilde hem eerst even laten draaien zodat ik het beoogde toerental in kon stellen via de stationairschroef.
Hij sprong vrij enthousiast aan de praat, echter liep hij onregelmatig rond 1800 toeren. Zodra er aan de gashendel getrokken werd, zakte hij tergend langzaam weer terug naar zijn stationair toerental. Nu heb ik vaker met brommertjes/carburateurmotoren gesleuteld, dus mijn eerste ingeving was: valse lucht. Na nog een keer het ding uit elkaar en in elkaar gezet te hebben, om er zeker van te zijn dat alle pakkingen en rubbers netjes zaten, heb ik ook de deo-proef gedaan rondom de inlaatrubbers en carburateur, maar dit had geen effect op het toerental. Kortom: geen valse lucht (iig niet daar).
Elders op het internet en dit forum las ik dat dit ook te maken zou kunnen hebben met een veel te arm mengsel, dus heb ik de pilot screws 1 slag verder naar buiten gedraaid (staan nu allebei op 3,25 slagen uit) maar dit leek ook geen verbeterend effect te hebben. Met de carb-synchronisatietool heb ik vastgesteld dat de carburateurs (op dit moment iig) redelijk in balans staan, dus ook dat is niet het grote probleem.
Daarnaast vertoont hij sinds de laatste aanpassing nog een raar fenomeen: Als hij stationair draait, hoor je af en toe een 'klik'-geluid. Deze klik is ook voelbaar als je vinger op de stationairschroef ligt, en daarna verspringt het toerental even. Alsof iets mechanisch de gasschuif iets verder opent/sluit. Maar naar mijn weten zit er niks bewegends in de buurt van de carburateur. (Dit gebeurt dus zonder dat ik aan gashendels/chokehendels of wat dan ook zit!).
Samenvattend:
Betreft een Suzuki GS500E uit 1994.
Toerental loopt tergend langzaam terug naar stationair.
Rare klik met effect op toerental, voelbaar bij stationairschroef.
Hij trekt geen valse lucht bij inlaatrubbers/langs de carbpakkingen. (inlaatrubbers zitten ook mooi glad, verstoppen geen kanaaltjes)
Pilot screws staan al 1 slag verder naar buiten gedraaid voor rijker mengsel.
Gaskabel hangt ook niet vast/zit niet klem.
Iemand een idee wat ik verder nog kan checken? Naar mijn weten heb ik alle doorsnee dingen wel nagelopen namelijk.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!