GS500F 2004 Tikkend geluid bij teruglopen toeren

Runecheap

Rookie
18 jun 2020
8
0
Woerden
Hoi Allemaal,

Ik heb recentelijk als eerste motor een mooie GS500F uit 2004 gekocht met maar 21.000km.

Het is mij alleen tijdens het rijden opgevallen, dat als de motor terugloopt uit hogere toeren er een tikkend geluid is. Het lukt mij niet te plaatsen waar het geluid vandaan komt en het gebeurd alleen voor zover ik weet als je aan het rijden bent. Zelf kan ik me vaak redden qua sleutelen aan motoren, alleen dit geval heb ik nog niet eerder meegemaakt. Op internet heb ik ook nog niet veel handige dingen kunnen vinden.

Kan dit misschien liggen aan kleppen die gesteld moeten worden?

Alvast bedankt!
Teun
 
Een GS500F is per definitie niet mooi. Het blok is weinig verfijnd, maar wel oerbetrouwbaar, en zuinig.
Geratel/getik kan van de ketting komen. (Versleten, of te strak/te slap gespannen)
Geratel getik kan ook van de nokkenasketting komen. Kan geen kwaad om de spanner (NAKS) op werking te controleren.
Meestal zijn het niet de kleppen, dus bewaar dat als laatste.
Soms helpt verse motorolie.
 
Teun,

Er is inderdaad vrij weinig over te vinden.
Ik heb de meeste van jouw links gelezen en ze lijken niet op wat ik ervaar helaas.

Ketting op de juiste spanning?
Ik heb de spanning sinds aankoop een week geleden nog niet gecheckt (stom). Dit ga ik vanavond als eerste doen, hopelijk is het zo simpel als even wat strakker zetten. De tandwielen en ketting zijn niet versleten daar heb ik wel goed naar gekeken.
 
Check je oliepeil ook voor de zekerheid, je bent niet de eerste die zn gs500 aan gort rijdt door met te weinig olie rond te tuffen (ervaring)
 
Laatst bewerkt:
Check je oliepijl ook voor de zekerheid, je bent niet de eerste die zn gs500 aan gort rijdt door met te weinig olie rond te tuffen (ervaring)
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb inderdaad al eerder op het forum gelezen dat je de olie goed in de gaten moet houden van deze motoren. Deze heb ik voordat ik begon te rijden gecheckt en staat netjes op pijl.
 
als het aan de frekwentie van richtingaanwijzers is, zal het niet van het blok komen.
Ketting op de juiste spanning?
De ketting was aardig slap en heb hem dus wat strakker gezet (voorgeschreven is 20-30mm op de zijstandaard). Na het spannen is de tik niet weg, maar lijkt die wel veranderd te zijn qua frequentie. De tik lijkt een beetje alsof je tegen metaal aan tikt met een sleutel of zoiets. Het klinkt voor mij nu nog steeds als een constante tik die je hoort vanaf 7000 toeren tot aan ongeveer 3000.
 
En is de frequentie gekoppeld aan het toerental of snelheid? (maw, klinkt het in elke versnelling het zelfde?)
Ik vermoed gekoppeld aan het toerental, en het gaat na 3 / 4 seconde weer weg.

Ik heb ondertussen behoorlijk wat van die dingen gereden, en heel veel doen het. Het is ook alleen maar soms en ik ken niemand die tot nog toe een oplossing heeft gevonden.
Ik ben wel benieuwd naar een eventuele oplossing. Bij deze dus ook op volgen geklikt.
 
Ik denk dat ik weet wat het is. Als ik hem op de midden bok zet dan hoor ik het ook niet echt. Wat ik wel zag is dat de ketting tegen de bovenkant van de achterbrug kwam. Waarschijnlijk op het moment dat je je gas dicht draait ontspant de ketting genoeg om hier tegenaan te tikken.
 
Dan staat hij toch wel veel losser als die 20-30mm? Of de kettingwielen zijn geen originele maten?

Edit raakt aan de bovenkant... Zit de kunstofgeleider er nog wel op?
 
Een filmpje is toch een beter medium om uit te leggen wat voor tik erin zit dan een stuk tekst. Klinkt als een richtingaanwijzer zegt ook niet zoveel. Dat kan een subtiel tikje zijn maar ook bijvoorbeeld een knakenrelais dat klinkt als een oude Russische tank die ze net uit het moeras hebben getrokken. Heb er zelf ook een, zo'n relais dan.
 
Ik denk dat ik weet wat het is. Als ik hem op de midden bok zet dan hoor ik het ook niet echt. Wat ik wel zag is dat de ketting tegen de bovenkant van de achterbrug kwam. Waarschijnlijk op het moment dat je je gas dicht draait ontspant de ketting genoeg om hier tegenaan te tikken.
Klinkt nog niet overtuigend!

Er werden extra vragen gesteld, als je geholpen wilt worden zou je er over na kunnen denken om die eens te beantwoorden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan