GS500F klaarzetten, vraag bandenspanning

GTRoth

Rookie
1 feb 2011
18
16
Goedenavond mensen, Rene hier met een paar vragen over de Suzuki GS500F uit 2004.

Mijn schoonzoon heeft een mooie blauw/witte Suzuki gekocht waar ik hem bij heb geholpen, keurig ding om mee te starten(A2)

Nieuwe achterremblokjes waren nodig, nieuwe olie is standaard bij aflevering, wel twee nieuwe Bridgestone BT45 bij gekocht en nu is de vraag welke spanning rijden jullie het liefst mee.

En welke vrije slag moet de ketting hebben als hij opgebokt staat zonder persoon erop, ik heb het op 20-30mm gehouden maar vind het aan de strakke kant als hij plaats neemt.

De vraag van hem was ook welke benzine te tanken en of die schrale E10 er wel in mag, hij heeft nu E5 getankt.

Alle tips zijn verder welkom over deze leuke motoren trouwens, alvast bedankt voor de moeite!
IMG_20200529_153538684_HDR.jpg
IMG_20200529_153550535_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een charmante GS500!

Kettingspeling is volgens het onderhoudsboekje voor dit model 20-30mm in het midden van de ketting terwijl de motor op de zijstandaard staat. In situatie staat de ketting al iets strakker dan wanneer hij op de middenbok staat. Dat kan verklaren waarom je op de middenbok met 20-30mm speling eigenlijk wat te strak uit komt. Zie pagina 28 van bovengenoemd boek.

Wat het boek ook zegt, de ketting mag nooit snaar-strak staan! Er komt dan teveel spanning op de uitgaande as van het motorblok (waar het kleine tandwiel op zit) en dit kan ernstige schade veroorzaken. Als je schoonzoon op de motor zit, en als je zelf nog even extra op de achterkant drukt, dan kan je controleren of de ketting in deze extreme situatie ook nog steeds wat speling heeft.

E5 is altijd aan te raden. Het is wat duurder, maar reparatie doordat rubbers oplossen of juist hard worden is veel vervelender en duurder.

De BT45 doen het goed op 2.5 voor en 2.7 achter. De banden hebben een wat ouderwetse opbouw, het zijn "diagonaal" banden. Dit heeft met de koordlagen binnen in de band te maken. De details zal ik je besparen. Wat belangrijk is, is dat ze bij heel sportief gebruik (rijden op het randje van de band met de stepjes aan de grond...) meer warmte genereren dan een moderne "radiaal" band. Als ik met mijn Kawasaki GPZ500 met dezelfde banden heel sportief rijd, dan zet ik de voorband op 2,1 en de achterband op 2,0 bar. Wanneer ze warm worden, dan loopt de druk nog een paar tienden bar op en rijden ze op temperatuur goed. In koude omstandigheden kan die lage druk wat zoekerig aanvoelen.
 
Bedankt voor de heldere antwoorden mannen! Ik zal er straks even mee aan de slag gaan voor hem. "RAMMELENDE BAK'' zeer mooie link, wordt erg gewaardeerd!

Het is inderdaad een hele nette met gelukkig een fraaie originele demper en een keurige km stand van 38000km.

De onderhoudshistorie heb ik grotendeels ook boven water(voor koop) met dank aan Hens motoren uit Maasbree, en de laatste bonnen hebben we mogen inzien voor aankoop dichterbij huis.

Al met al kan hij goed op pad☺ Fijn weekend!
 
Houd wel de olie stand in de gaten. Deze blokjes zijn enorm duurzaam (ik heb er 160k mee gereden) maar gebruiken wel altijd olie. (lucht gekoeld immers)
Te lage oliestand heeft directe gevolgen voor de balans as! Dus houd het in de gaten! Voor de rest echt probleemloze, zuinige fietsjes. Wel E5 want met E10 gaan binnen de kortste keren de plastic gasschuiven naar de kl*te (ervaringsdeskundige). Dat is wel op te lossen, maar kost echt pegels!
 
Bedankt voor de tips, gaan we zeker meenemen, olie is nu netjes op peil, heb hem voorgehouden en laten zien dat hij dat wekelijks doet. Super dat je meedenkt!
 
Hoe is jullie ervaring met kleppen stellen, in het onderhoudsoverzicht staat inspectie om de 12000km, doet iedereen dit ook want het is best een klussie. Verloopt het wel degelijk of kan het wel een tijd, motor loopt erg mooi, olie blijft schoon net als de bougies, achterremblokjes heb ik even voor hem bijgewerkt, de glijpennen gepolijst, remvet waar nodig en ingebouwd, wiel sleepte en piepte bij afremmen, snap niet dat de motorzaak ze zo strak erin heeft gekregen, hebben met 5min blokjes vervangen schat ik, beetje prutswerk wel, nu heeft het iets ruimte en wiel loopt mooi los. Nu het klepstelverhaal nog, gs-je heeft nu 39000km gereden.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond mensen, Rene hier met een paar vragen over de Suzuki GS500F uit 2004.

Mijn schoonzoon heeft een mooie blauw/witte Suzuki gekocht waar ik hem bij heb geholpen, keurig ding om mee te starten(A2)

Nieuwe achterremblokjes waren nodig, nieuwe olie is standaard bij aflevering, wel twee nieuwe Bridgestone BT45 bij gekocht en nu is de vraag welke spanning rijden jullie het liefst mee.

En welke vrije slag moet de ketting hebben als hij opgebokt staat zonder persoon erop, ik heb het op 20-30mm gehouden maar vind het aan de strakke kant als hij plaats neemt.

De vraag van hem was ook welke benzine te tanken en of die schrale E10 er wel in mag, hij heeft nu E5 getankt.

Alle tips zijn verder welkom over deze leuke motoren trouwens, alvast bedankt voor de moeite!
Nooit E10 in gooien. Dat gaat vroeg of laat fout bij deze motoren.

Bandenspanning zet ik altijd gelijk met de haynes. Kan het vanavond wel even opzoeken wat hun suggereren.

Ketting meet ik zelf altijd door er iemand op te zetten. Dan weet je het zeker.

Hoe is jullie ervaring met kleppen stellen, in het onderhoudsoverzicht staat inspectie om de 12000km, doet iedereen dit ook want het is best een klussie. Verloopt het wel degelijk of kan het wel een tijd?
Kleppen stellen is bij deze blokjes wel echt noodzakelijk. Vaak genoeg gedaan. Ook met de motoren van vrienden en het verloopt altijd wel een beetje bij minimaal 1 klep. Uiteindelijk lopen dit soort blokjes er wel echt beter door.
Zo'n enorme klus is het niet. Tank eraf, kleppendeksel eraf en je kunt er al bij om te meten. Ik weet alleen niet of de kappen er ook af moeten.
Zorg wel dat je het juiste tooltje in huis hebt om de buckets van de nokkenas af te duwen. Zonder gaat het je niet lukken.


Overigens het olie verhaal is echt een ding. Hou dat secuur in de gaten. Liever een beetje te veel (ik vul vaak aan tot halverwege de F van de peilstok) dan een beetje te weinig. Dit gebeurt dan met je balansas:
1594126220389.png

Dit is van een motor die ik gekocht had waar ik van wist dat hij even met iets te weinig heeft gelopen. Daar was het binnen no-time gedaan met het blok.

Ik heb mezelf aangeleerd om te tanken op de bok. Als ik dan binnen betaald heb kan ik meteen even olie peilen.


Verder zijn het wel echt super motoren. Ik ben er een paar jaar geleden nog zelfs mee naar de Noordkaap gereden.
 
Dankjewel! Het verhaal van oliepeilen heb ik hem al flink ingepeperd, gelukkig vind hij het leuk om samen te onderhouden en mee te kijken, heeft wel een half uur de ketting zitten reinigen op zn gemakje met een spuitbus en doeken, netjes weer gevet en toen moest hij echt een uur blijven staan*D klepstellen moeten we ons eerst in verdiepen of uitbesteden, dat moet dan eventueel maar. groeten!
 
Misch nog stuurgewichten kopen voor de mooiheid en om eventuele trillingen in het stuur tegen te gaan. Kijk wel even welke type aansluiting. Volgens mij zit er op deze gs500 een sbk stuur en daar gaan andere type stuurgewichten in.
 
Dankjewel! Het verhaal van oliepeilen heb ik hem al flink ingepeperd, gelukkig vind hij het leuk om samen te onderhouden en mee te kijken, heeft wel een half uur de ketting zitten reinigen op zn gemakje met een spuitbus en doeken, netjes weer gevet en toen moest hij echt een uur blijven staan*D klepstellen moeten we ons eerst in verdiepen of uitbesteden, dat moet dan eventueel maar. groeten!
ketting alleen afdoen met een droge doek. Niet schoonmaken verder.

Welke regio komen jullie ongeveer uit? Eventueel kan ik wel meekijken met kleppen stellen. Zo moeilijk is het niet.

Heb je de haynes al gekocht?
 
We zitten rond Utrecht, meekijken zou heel mooi zijn, alleen na berekenen moeten we snel aan originele shims komen. Haynes hebben we nog niet.

Stuurgewichten heeft hij besteld, zijn onderweg, die mistten we inderdaad ook al.
 
We zitten rond Utrecht, meekijken zou heel mooi zijn, alleen na berekenen moeten we snel aan originele shims komen. Haynes hebben we nog niet.

Stuurgewichten heeft hij besteld, zijn onderweg, die mistten we inderdaad ook al.
Utrecht is iets te ver uit de richting voor mij jammer genoeg. Misschien even in het GS500 topic de vraag gooien of iemand mee wilt kijken.

Shims heeft iedere motorzaak liggen. Zo'n beetje alle suzuki's die beginnen met GS hebben dezelfde shims zover ik weet.

Haynes zou ik zeker kopen als je dit soort dingen gaat doen.
 
Nou, ik denk erover om het te demonteren zover nodig is, klepdekselpakking etc vooraf te bestellen en naar motorzaak te brengen, jij mag het ook uitvoeren tegen vergoeding, brengen we de fiets mee op een aanhanger. Kunnen we de kunst afkijken.
 
Na het kopen van een nieuwe motor vorig jaar, wilde ik mijn oude GS500 opknappen en sleutel ervaring opdoen. Met vrijwel geen sleutel ervaring, geduld, wat nieuw gereedschap, en het haynes werkplaats handboek heb ik vrijwel het volledige blok uit elkaar gehad (en rijd nu weer perfect). Het is allemaal echt heel goed zelf te doen.
 
Nou, ik denk erover om het te demonteren zover nodig is, klepdekselpakking etc vooraf te bestellen en naar motorzaak te brengen, jij mag het ook uitvoeren tegen vergoeding, brengen we de fiets mee op een aanhanger. Kunnen we de kunst afkijken.
Ik doe geen werk voor mensen tegen vergoeding. Als er dan iets mis is komen ze bij mij ook klagen :Y en ik ben geen motor monteur.

Als je naar Helmond toe rijden met een aanhanger geen probleem vind, mag je wel hier een bak (oplos) koffie mee doen, mag je ook gebruik maken van mijn gereedschap en garage. Dan kijk ik op je vingers mee of ik het ook zo zou doen.
 
Ah ok, nou een aardigheidje dan dat mag toch wel? Wel leuk dat je dit wilt doen, ik zal het met hem overleggen, bedankt vast voor de antwoorden, groeten!
 
Hij heeft zojuist gebeld en bij Korteland Motoren boven water gekregen dat de kleppen bij 33500km zijn gesteld, de stand is nu 38500 dus we kunnen nog even vooruit.
Bij onze plaatselijke motorgigant vertelden ze mij dat het om de 24000km moest worden uitgevoerd maar boekje zegt 12000km inspectie, wat is jullie ervaring?
 
Hij heeft zojuist gebeld en bij Korteland Motoren boven water gekregen dat de kleppen bij 33500km zijn gesteld, de stand is nu 38500 dus we kunnen nog even vooruit.
Bij onze plaatselijke motorgigant vertelden ze mij dat het om de 24000km moest worden uitgevoerd maar boekje zegt 12000km inspectie, wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is volgens mij zelfs 6000km. Ik hou altijd de haynes aan.

12000km zou het ook kunnen zijn. 24000km is in elk geval veel te veel voor dit soort motortjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan