GS500F: Klinkt mijn motorblok zoals het hoort?

7 apr 2010
115
0

Ik heb al eerder geuit op dit forum mijn motorfietsje niet helemaal meer te vertrouwen. Ik hoor tijdens het rijden een hoog 'sssssssssssssssjjjjjjjjjjjjjjjjjj' geluid, zeg maar het geluid wat je hoort uit een deodorantbus als je deze heel zachtjes induwt.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of het geluid 'abnormaal' is: ik hoor het 'nu pas', maar voor hetzelfde geld maakte het blok al een jaar dit geluid :'). Wel zijn de volgende zaken me opgevallen:

- Ik hoor het niet als de motor in neutraal draait (stilstaand)
- Ik hoor het niet als ik met de motor 50km/h rijd en de koppeling in knijp
- Ik hoor het niet als ik de motor met 50km/h uitzet met de killswitch

Het 'sssssssssssjjjjjjjjj' geluid klinkt op zich niet hard, ik kan me gewoon niet heugen 'dat het er al was'. Dat zou dus wel kunnen!

Anyway, op basis van dit filmpje, en ja ik begrijp dat dat geen al te goed oordeel is: klinkt dit blok 'enorm kut', of valt het wel mee, of klinkt het zelfs goed? En, op basis van bovenstaande omschrijving, hebben jullie enig idee óf er een probleem is en wáár dat in zou kunnen zitten?

Geen motorzaak in Rotterdam en omstreken heeft tijd om te kijken namelijk de komende twee weken (niet Van Kekem, niet Motoport, niet Motostore, et cetera). Misschien heeft iemand nog een andere zaak in gedachten waar ik langs zou kunnen gaan, wanneer jullie dit nodig achten?

O, en nog iets heel raars: al een jaar lang rijd ik 1 op 17 met de motor. Ik rijd de afgelopen 3 tankbeurten echter ineens 1 op 25 a 1 op 27 :? :? :? Ik tank altijd echt tot het maximale. Nu 8,5 liter op 224 kilometer. Hiervoor 10 liter op 250 kilometer. Daarvoor zelfs 287 kilometer op 11 liter! Snap er geen snars van, maar dit is op zich niet klagenswaardig *D
 
Laatst bewerkt:
IK zou zeggen de nokkenasketting te strak ( maar dat gebeurt niet zomaar )
Dat concludeer je op basis van het geluid of op basis van mijn verhaal?

Ik heb overigens nooit de nokkenasketting gesteld op strakheid: wel de ketting die naar de achterband loopt. Even voor de duidelijkheid (paranoid much?): dat is níét dezelfde toch? :+

Edit: de nokkenas stelt zichzelf toch van de GS500, meen ik me te herinneren? Dan zou de sensor dus kapot zijn?
 
Laatst bewerkt:
Geluid, maar het kan ( buiten dat je zelf aan de nokkenasketting hebt zitten prutsen ) NIET gebeuren dat deze te strak staat, enkel te slap.

Het ZOU kunnen dat 'ie te slap staat, maar dat is meestal meer een ratelend geluid. Zelfstellende nokkenaskettingspanner werkt mechanisch, niet met een sensor.
Het KAN dus zijn dat de ketting aan z'n eind is, of de spanner een "tandje geholpen" moet worden.
 
Nee, de nokkenasketting is iets heel anders.

Als je de koppeling inknijpt zou je zowel de ketting als de nokkenasketting (als daar het geluid vandaan komt) nog steeds moeten horen.
Toch vermoed ik dat het aan het spannen van je ketting ligt. Controleer eens of die op de juiste speling staat? Je moet de kettingspeling afstellen op het strakste deel. Als hij te krap staat kan het de lagering van je uitgaande as zijn die geluid maakt. Dat is niet goed....

Een...sensor die de NAKS verstelt? Neuh.
 
Nee, de nokkenasketting is iets heel anders.

Als je de koppeling inknijpt zou je zowel de ketting als de nokkenasketting (als daar het geluid vandaan komt) nog steeds moeten horen.
Toch vermoed ik dat het aan het spannen van je ketting ligt. Controleer eens of die op de juiste speling staat? Je moet de kettingspeling afstellen op het strakste deel. Als hij te krap staat kan het de lagering van je uitgaande as zijn die geluid maakt. Dat is niet goed....

Een...sensor die de NAKS verstelt? Neuh.

Maar, dat filmpje is toch gemaakt met een stilstaande motor?
 
Je moet je pas zorgen maken als het Sssssssjjjjjj geluid samen gaat met pokketie pokketie pokketie geluid. Dan kan er meer aan de hand zijn.
Soms hoor je ook nog wel een brbrbrbrbrbrbr geluid tussendoor dat varieert met het toerental van je motor. En als je een bocht neemt en je richtingaanwijzer gebruikt kun je klik-klak-klik-klak-klik-klak horen. Ook dat is normaal.

En bij geluiden als, trrr tik pok tchie, trrr tik pok tchie, trrr tik pok tchie, trrr tik pok tchie, moet je even achter je kijken of je door een stoomtrein achtervolgt wordt.......
 
Sorry, ik kan je niet helpen _O-

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan