GS550 inlaat rubbers los!?

AB-M900

Die hard MF'er
24 feb 2007
300
0
Zoetermeer
Vandaag de carbarateurs verwijderd van m,n Suzuki GS550E uit 1983(model 1982).
Er stroomde benzine uit het luchtfilterhuis en het bleek inderdaad dat er een flotter geheel vast zat.(deze motor heb ik in perfecte staat gehad alleen had wel 6 jaar stilgestaan,dus kapotte accu,lege banden en wat stof)
Nu bleek dat de inlaatrubbers tussen de carbarateurs en cilinders gewoon geheel los zitten!?(Carbarateurzijde zit uiteraard wel met een slangenklem vast)
Klopt dat?
Ik zag verder geen enkele sporen van lijm oid.
Voordat ik de carbarateurs weer ga monteren zou ik graag willen weten of dit normaal is?
Door de beperkte ruimte worden de rubbers dan wel tegen de cilinders aangedrukt in een soort afgeronde zitting maar ik heb dan toch het idee dat er valse lucht aangezogen kan worden.(Randje siliconen doet wonderen maar toch...)

Wie weet of dit hoort of niet?
 
Dan zijn de rubbers gewoon kapot en moet je andere halen.
Ze zitten origineel vast 'gesmolten' op een metalen plaat, na een xx aantal jaren is het rubber gewoon verrot en valt het zaakje uit elkaar.

Siliconen is een heel handig lapmiddel om m snel te verkopen, met een beetje geluk blijft het net lang genoeg zitten om even normaal te lopen (voor zover dat mogelijk is na 6 jaar stilstaan, want ik kan me helemaal voorstellen die motor zodadelijk loopt).
 
Als de rubbers overigens nog gaaf zijn, niet poreus of gescheurd maar schijnbaar een procentje te groot om glad aan te sluiten, lossig/stug, wil het wel eens helpen ze een poosje in heet (niet: kokend) water te leggen en warm opnieuw te monteren. Na afkoeling zitten ze dan hopelijk weer perfect.
 
Bedankt voor jullie reactie,s.


Nog even een aanvulling op de reactie van 4x2,de motor heeft idd 6 jaar stil gestaan maar liep vrijwel direct nadat ik er een nieuwe accu in had gezet.(carbs afgetapt en schone benzine uiteraard)
Nog redelijk mooi stationair ook,alleen na een minuutje liep er benzine uit het luchtfilterhuis.
Als je hem eenmaal hebt horen lopen dan wil je meer natuurlijk.

Ik probeer de manier van willem1940,de rubbers zijn opzich heel ,alleen wat stug maar blijven wel mooi na licht drukken op de afgeronde zittingen klemmen en met dun laagje industriële zwarte siliconen (van m,n werk na uitharden net rubber!) weet ik zeker dat evt. kleine lekken gedicht worden.Uiteraard eerst een aantal dagen laten drogen alsvorens te starten.
 
Ik werk regelmatig met dat "plakspul" op m,n werk,het is zeker bestand tegen benzine en lichte druk/vacuüm.
Als het secuur wordt aangebracht in beperkte mate heb ik er alle vertrouwen in.
Er is ook geen enkel risico dat het in de carbarateurs beland aangezien de flow richting cilinders loopt.
Maar inderdaad gelijk nieuw kopen is misschien het beste maar soms is het juist de kunst en het leukst om oude onderdelen te herstellen en/of te reviseren.
Zeker als men een beetje technisch inzicht heeft en de juiste middelen voorhanden heeft.
Maar er is uiteraard een grens,als ik ergens aan twijfel koop ik ook gewoon nieuw en ga ik niet zitten prutsen omdat het goedkoper is of tijdelijk voor de verkoop!
 
Meestal krimpen warm/soepel-gemaakte rubbers spontaan precies genoeg tijdens het afkoelen om op het koude schone metaal ineens goed aan te sluiten.

2x een carburateur vastgehad waar het rubber met zoiets kit-achtigs was bijgewerkt en toch valse lucht trok; kit heel voorzichtig weggepeuterd, heet-water-truc, echt glad gemonteerd en nooit meer last gehad.

Wel een maatje kleiner natuurlijk dan waar het hier over gaat maar in principe vergelijkbaar denk ik.

Maarja, de ene kit zal ook de andere niet zijn en ik weet niet wat voor troep het precies was, leek veel op bisonkit en met wrijven tussen vinger en duim in warm water kreeg ik het in rolletjes er af.
 
Sommige gaan inderdaad erg gemakkelijk om met lijm/kit en dergelijke,als het maar weer effen werkt.Ben dat soort dingen(prutswerk) ook wel eens tegengekomen meestal inderdaad vroeger bij de brommers.
Zelf los ik iets in principe nooit met lijm,kit,plakband en dergelijke op.
Het liefst monteer ik het ook mooi schoon zonder wat dan ook.
Alleen bij 1 rubber moet ik wel iets doen omdat er op de plaats van de zitting een stukje uit is.

Maar ik zat net te kijken of ik ze ergens voor een normale prijs nieuw kan kopen(hierboven staat 65 euro p/set of 35 p/st!!)

Aangezien de GS niet mijn dagelijkse motor is,gratis gehad,is het eigenlijk meer een sport om hem geheel goed en duurzaam lopend te krijgen zonder al te makkelijk van alles nieuw te kopen.
Maar wat moet dat moet uiteraard.

Ik had hem ook zo door kunnen verkopen dan was alles wat ik ervoor kreeg pure winst geweest maar de motor ziet er nog zo goed uit en is geheel origineel.
Hij liep ook direct vrij mooi nadat ik er een nieuwe accu in had gezet,en dat is ongeloofelijk als ik vandaag zag hoe dicht gekoekt de sproeiers waren plus een vast zittende vlotternaald.
Dit gaat dan wel niet meer over de rubbers maar misschien toch leuk om erbij te melden.

Als de motor uiteindelijk goed loopt (met nieuwe of bijgewerkte rubbers)dan worden de banden op spanning gebracht,remmen gecheckt en remvloeistof vervangen,niveau blokolie gecontroleerd,rijd de motor goed en is het blok warm dan vervang ik de olie en het oliefilter.
Daarna laat ik er een nieuwe voorband opzetten,die is redelijk versleten.
De achterband was net vervangen voordat de vorige eigenaar stopte met motorrijden dus die ziet er nog perfect uit zonder haarscheurtjes.Racen zal ik er nooit mee doen,en vervangen kan altijd nog.
Daarna was ik het stof van de motor en krijgt die een goede poetsbeurt.
Hierna lijkt het mij leuk om een foto van de GS op het forum te plaatsen.

Bedankt voor al jullie reactie,s.
 
Zodra m,n GS klaar is zal ik hier een foto plaatsen.

Het kenteken van mijn GS is afgegeven in 1983 maar het model is volgens mij max. uit 1982.
Klopt dat?
Ook zie ik op jou zijdeksel duidelijk een E staan,bij mijn GS lijkt (is) dat volgens mij een L :?
Toch is het model echt een E en geen chopper model,weet jij daar iets vanaf?
full
 
Ja, dat zou best kunnen dat de zijkappen van een L model is. Die kappen hebben zwakke bevestigingspunten. Weet ik uit ervaring...Of ze hebben de emblemen vervangen, die willen wel eens lostrillen of geklauwd worden. Ik heb nog twee, minder mooie emblemen over. Dus als je belang hebt...
 
De kleur en stijl van beide deksels is exact gelijk aan de tank en het achterkantje.
Ook zijn de deksels in goede staat.
Dus ik vind het op dit moment geen probleem.

Zijn de deksels van een L model dan gelijk als die van een E model en bestond deze kleur ook voor een L model?
Anders hebben ze de deksels ooit keurig laten spuiten maar nagelaten er E emblemen op te zetten en er maar voor het gemak L emblemen op gezet?
Het kan allemaal natuurlijk.
 
De zijdeksels die jij hebt zijn echt van een E. De emblemen zijn dus anders, in ieder geval de L.
Zit die er soms los gemonteerd, achter de GS550? Het hoort nl een geheel te zijn.
Aan de achterzijde vd deksel kun je wel zien of er mee gerommeld is.
 
Ik ga morgen direct checken.
M,n motor staat helaas 1,5 km verder gestald. :(
Had niet verwacht me hier druk om te maken toen ik het oude beestje kreeg maar het GS virus heeft me waarschijnlijk toch te pakken gekregen!! _O-
 
De emblemen zijn inderdaad ooit vervangen,aan de achterzijde zitten ze vast met niet originele
bevestiging.
Mijn eerste prioriteit is het technische gedeelte van de motor in orde maken.
Die emblemen van jou (HAPO) zijn minder mooi of eigenlijk slecht?
Kan je evt. een fotootje maken en hier plaatsen of naar me toe mailen?
 
Hier de foto,s van de GS550 die ik een aantal maanden geleden heb gehad.
Nu alleen in gepoetste versie,opgepompte banden,blokolie/filter vervangen en remvloeistof vervangen.(en met schone carbarateurs *D )
Stuurt en remt verrassend goed,nog stug geveerd ook!
Hij loopt nog niet optimaal,alles gechecked en in orde,dus eerst maar eens regelmatig rijden met wynns cleaner in de benzine en daarna kijken we wel verder.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan