GS550 vacuumkraan vervangen door gewone kraan?

WijnandKok

MF'er
27 aug 2009
83
21
Nijmegen
Heb met de vacuumkraan van mijn GS550 (1978) al een paar keer problemen gehad. De kraan sluit soms niet goed af, heb het idee dat dat vooral bij een geheel volle tank is. Kraan eraf gehaald en het veertje strakker gezet heeft geholpen, maar ben er niet gerust op. De kraan wijkt af van andere gs-modellen, althans ik kan er geen revisie setje voor vinden. Zijn er mensen die wel een revisie setje hebben gevonden of die ervaring hebben met het monteren van een gewone kraan (en welke zou dan passen)?
Groet,
Wijnand
 
Vroeg of laat gaan vacuumgestuurde kranen lekken, dat is bijna niet voorkombaar.
En er zijn hierdoor al veel motorblokken vroegtijdig aan hun eind gekomen (gasoil).
Ombouw naar manueel is aan te raden, soms kan de kraan zelf verbouwd worden soms is een nieuwe kraan nodig.
Vergeet dan ook niet de aansluitingen op inlaatkanaal af te doppen!
Er zijn meerdere Suzuki modellen met een manuele kraan, gewoon even de steek controleren (Hoh van bevestigingsgaten).
 
pingel benzinekraan gebruiken.
duur maar dan heb je dat probleem niet.

te krijgen bij oa suzukiperformanceparts in de uk...
 
Gewoon een tweedehands kraan kopen van een andere GS. Revisie set erin en de kraan gaat weer minstens 10jaar mee.

Pingel kraan is leuk, maar de kans dat je vergeet dicht te draaien in 10 jaar is groter dan de revisieset weer defect is in 10 jaar.
 
Gewoon een tweedehands kraan kopen van een andere GS. Revisie set erin en de kraan gaat weer minstens 10jaar mee.

Pingel kraan is leuk, maar de kans dat je vergeet dicht te draaien in 10 jaar is groter dan de revisieset weer defect is in 10 jaar.

Dat ben ik niet met je eens, is gewoon ff wennen in het begin, mij is het in ieder geval nog nooit gebeurd.
 
Dat ben ik niet met je eens, is gewoon ff wennen in het begin, mij is het in ieder geval nog nooit gebeurd.

Daarom mijn woord keus: 'kans'

Het meeste handelingen op de motor is een kwestie van wennen. Net als knipperlichten, maar toch kom ik geregeld motorrijders tegen die zoiets simpel als een knipperlicht vergeten aan en/of uit te doen. Als je denkt dat vergeten NIET menselijk is, zal je je zelf nog een keer verbazen.
 
Laatst bewerkt:
Suzuki heeft motoren geleverd zonder een vacuüm systeem. Volgens mij op de meeste SP en DR. Ik heb deze ook op mijn SP gehad . Waarschijnlijk passen deze één-op-één. Deze zou ook wel voorzien van een revisieset.

Alle bewegende en rubbere onderdelen die in contact komen met benzine zullen slijten
 
Dank voor alle antwoorden. Ben inderdaad bang dat het blok een keer vol loopt met benzine. Revisiesetje geef ik maar op. Ga nog eens bij de dealer informeren of er nog een OEM kraan te krijgen is en wat dat kost. Rij zelf ook nog op een DRZ met een normale kraan. Kwestie van discipline om hem altijd dicht te zetten.
Wijnand
 
Het is beter om gewoon weer een vacuüm kraan te monteren in een systeem wat daar op gemaakt is,anders is de kans groot dat je carbs gaan overlopen als je een keer vergeet een
gewone kraan dicht te zetten.En dan loopt het blok inderdaad vol met benzine,met een beetje pech flinke motorschade tot gevolg.Dan is een oem kraan heel wat goedkoper dan een blokrevisie.
Kraan,prijs is excl btw en is de zelfde prijs als bij de dealer,want daar haalt cmsnl ze ook vandaan.
Maintenance
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan