gs550e brik gekocht => doel woonwerkcaferacer

_gijs_

MF veteraan
7 jan 2004
4.128
5
noord limburg
zo vandaag dan eindelijk een brikje gekocht!
een gs550e uit 1980.
zo ver ik weet origineel, op een bsm 4 in 1 uitlaat na!

best goede staat, nieuwe banden, goede accu, goede remblokken, geen speling op wielen achterbrug e.d. dichte vorkkeeringen, blok volledig lekvrij.
enigste puntje is dat hij een beetje inhoud, en dus niet goed doortrekt.
lijkt mij punt van carbs goed reinigen en ontsteking goed afstellen.

doel is om er eerst vooral mee te rijden woon werk verkeer (zo'n 14km per dag)
en m langzamerhand wat sportiever te gaan maken.
dus er moeten clip ons op, ik ga een race zitje maken. andere luchtfiltertjes, rearcontrolsetje zelf maken.

het mag allemaal natuurlijk volgnes de echte brikkenspirit niets kosten, en er moet zo veel mogelijk zelf gemaakt worden.

maar eerst eens nieuwe olie, filters, en eens goed afstellen.

zie hier wat foto's!

full
 
keurig woon-werk brik, nog jaren plezier toegewenst *O*

dat kleurenschema heb ik nog nooit gezien, origineel :?
 
keurig woon-werk brik, nog jaren plezier toegewenst *O*

dat kleurenschema heb ik nog nooit gezien, origineel :?

of dat origineel is weet ik niet, wel dat het er al jaaaaren op zit,
het is zwart metalic, en het grijs is volgens mij sticker werk(overigens bedekt met een laag blanke lak)
 
Dat beestje ziet er nog vrij goed uit!

als je m van dichtbij ziet valt dat wel mee, heeft de laatste jaren buiten geslapen, veel boutjes flink geroest, en de veren en wat chroomwerk oop oppervlakkig geroest!

goed poets/polijstbeurt zou m goed doen!

maar ja je kunt ook niet alles verwachten van een brik uit 1980 voor 300 euries
 
ben er achter dat hij waarschijnlijk ooit blauw is geweest. maar is al echt lang geleden gespoten dan, te zien aan de huidige staat. overigens destijds zeer netjes gebeurd.

eerste aanpak is eerst goed aan het lopen krijgen!
daarna optisch t een en ander veranderen.

heb het nogal druk met ons huis wat we flink aan het verbouwen zijn (de beneden verdieping is bijna klaar, dan de complete boven verdieping nog!)
daarbij wil mijn vriendin ook nog wat aanpassingen aan haar schadow, en heb ik nog meer dan genoeg plannen voor de harley!

toch kan ik het niet laten om af en toe eens een uurtje aan de gs te sleutelen!
 
Toch een lelijk detail, dat stukje tussen zadel en (hoe heet het eigenlijk) wat open is........
Heb ik ook op mijn GS750......ik dacht dat het aan een te kort zadel lag :)

Dat is om ervoor te zorgen dat het altijd goed past. Je weet toch metaal in de zomer uitzet, en als het kouder wordt weer een beetje krimpt. Nou, dan kun je je natuurlijk ook wel voorstellen dat als de motor weer krimpt het zadel niet meer zou passen. :+
 
Dat is om ervoor te zorgen dat het altijd goed past. Je weet toch metaal in de zomer uitzet, en als het kouder wordt weer een beetje krimpt. Nou, dan kun je je natuurlijk ook wel voorstellen dat als de motor weer krimpt het zadel niet meer zou passen. :+
**zucht**

Kan niemand er even serieus op reageren ofzo :?















:P :9
 
**zucht**

Kan niemand er even serieus op reageren ofzo :?
k.

Die ruimte komt niet door het uitzetten en krimpen van het metaal tgv. temperatuurverschil (dit zijn slechts enkele mm). Bij het afleveren vanaf de fabriek zit er al enige speling tussen en door het snel optrekken zal het zadel in zijn speling naar achter verplaatst worden. door de kracht die vrijkomt zal het frame als het ware uitgetrokken worden vandaar dat die speling bij oudere motoren groter is (langdurig herhaald hamer effect)
Een en ander hangt natuurlijk ook af van motorvermogen en bestuurdersarmspierkracht.

:+

:W
 
k.

Die ruimte komt niet door het uitzetten en krimpen van het metaal tgv. temperatuurverschil (dit zijn slechts enkele mm). Bij het afleveren vanaf de fabriek zit er al enige speling tussen en door het snel optrekken zal het zadel in zijn speling naar achter verplaatst worden. door de kracht die vrijkomt zal het frame als het ware uitgetrokken worden vandaar dat die speling bij oudere motoren groter is (langdurig herhaald hamer effect)
Een en ander hangt natuurlijk ook af van motorvermogen en bestuurdersarmspierkracht.

:+

:W
Dat zijn tenminste antwoorden :Y




:+ :W
 
k.

Die ruimte komt niet door het uitzetten en krimpen van het metaal tgv. temperatuurverschil (dit zijn slechts enkele mm). Bij het afleveren vanaf de fabriek zit er al enige speling tussen en door het snel optrekken zal het zadel in zijn speling naar achter verplaatst worden. door de kracht die vrijkomt zal het frame als het ware uitgetrokken worden vandaar dat die speling bij oudere motoren groter is (langdurig herhaald hamer effect)
Een en ander hangt natuurlijk ook af van motorvermogen en bestuurdersarmspierkracht.

:+

:W

Ah, zit dat zo. Maar klopt dat wel helemaal ? Ik bedoel als je hard optrekt, dan duwt het achterwiel toch de hele handel naar voren, zou de wielbasis dan niet korter moeten worden met de jaren ?
 
Ah, zit dat zo. Maar klopt dat wel helemaal ? Ik bedoel als je hard optrekt, dan duwt het achterwiel toch de hele handel naar voren, zou de wielbasis dan niet korter moeten worden met de jaren ?
Dat verklaart dan denk ik mijn verslappende/versterkende ketting......
 
Je ziet de resultaten van het vele gasgeven duidelijk op de motor van -gijs-, de voorvork staat helemaal naar rechts. de vorige eigenaar heeft namelijk alleen maar met de rechterhand het stuur vastgehouden terwijl hij naar achteren schoof met het zitje en al, terwijl het achterwiel bezig was de wielbasis in te korten.

Toch ? :+
 
Daarbij is het zadel aan de ene kant meer naar binnen verschoven, wat dan weer verklaard dat er aan de ene kant een grotere opening zit als aan de andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan