GS650 GL loopt op 2 cylinders. Help

karpax

Rookie
5 apr 2005
21
0
Roosendaal
Onderstaande had ik eerder bij het grote gs topic geplaatst, maar ik ben er nog steeds niet uit.
Dus mede brik rijders. Denkt u even mee?

Hulp gevraagd voor mijn GS 650 GL "82. ze loopt op 2 cylinders

Afgelopen weekend mijn Suzuki uit de garage gehaald na een winterstop. Ze liep niet echt lekker. Sterker nog na een paar minuten werd mij al duidelijk dat ze niet boven de 90 km/uur uit ging komen. Vast een pit minder. Even voortzichtig voelen bij de uitlaatbochten doet mijn vermoeden versterken. Buitenste pijpen lauw warm, binnenste heet.

Snel weer geparkeerd en vandaag maar eens gezellig, samen met mijn zwager, een grondigere analyse gedaan. En nu heb ik jullie hulp nodig want ik ben door mijn opties heen.

Wat heb ik gedaan.
stap 1. bougie check.
Bougie 1 (buiten links) ontkoppeld, losgedraaid en weer aangekoppeld. Geaard op blok. starten maar en... geen vonk.
bougie 2 (binnen links) ontkoppeld. etc.. wel vonk.
bougie 3 (binnen rechts) zelfde verhaal, wel vonk.
Bougie 4 (buiten rechts) zelfde verhaal, geen vonk.

Hee ik zie een patroon, 2 buitenste bougies vonken niet. Komt overeen met koude buitenste pijpen.
nog even gedacht aan de bougiekappen, maar twee bougies tegelijkertijd die ook nog eens aan dezelfde bobine gekoppeld zijn is verdacht.

stap 2. Bobines checken.
Tank eraf, 2 bobines gespot.
Buitenste bougies (1 en 4) zijn verbonden met de linker bobine.
Binnenste (2 en 3) met rechter bobine

oke dan zou de linker stuk kunnen zijn.

aansluitingen van de linker en rechter bobine (witte draad en zwart/gele draad) verwisseld. En nogmaals bougiecheck gedaan.
en wat blijkt. Nu vonken alleen de buitenste bougies.

Beide bobines zijn in staat de bougies te laten vonken dus werken ze lijkt mij.
Aansluitingen voor de netheid weer terug naar originele staat.

+ zowel links als rechts = oranje wit
- linker bobine = wit
- rechter bobine = zwart geel

Stap 3. mogelijk een draadbreuk
oranje/wit doorgemeten, geen draadbreuk

witte draad.
op basis van redenatie bovenstaand moet de witte draad het probleem zijn.
multimeter aangesloten op witte draad bij bobine, draad gevolg tot stekkerblok onder zadel.
doormeten. Geen draadbreuk.

zwart/geel
doorgemeten tot stekkerblok, geen draadbreuk.

stap 4. Vloeken

stap 5. Spoel doormeten
ohmmeter aangesloten tussen de blauwe en groene draad aan de linkerkant van mijn fiets.
volgens WPH moet deze tussen de 250-360 ohms aangeven.
CHECK. 295 keiharde ohmpjes !
spoel is orde.

stap 6. Ignitor Unit test
Eerst alle aansluitingen van de kabelboom schoongemaakt en weer aangesloten.
Zou niet weten hoe te testen dus een tweedehands gekocht bij roukema. "32900 34210".
Vandaag aangesloten. Starten en...... Nog steeds maar twee cylinders.
Blijkbaar was de originele toch nog goed.

Herhaling van stap 4.

Stap 7. Gebeld met echte monteur die mij adviseerde om de pickupspoel door te meten. Deze schijnt ook iets te doen met cylinders 1/4 en 2/3.

Nu mijn vraag.
Hoe meet ik die pickup spoel door (blijkbaar anders dan stap 5)
En hoe vind ik daaruit het probleem!
 
er zijn 2 van die pickup spoeltjes met dezelfde verdeling/aansluiting als de bobines.
meestal zit er een breuk in de spoel en als je die meet dan meet je dus niets.
exacte waarde is niet altijd belangrijk.
ook als je beide spoeltjes meet en het ligt aan de spoeltjes, dan moet je een duidelijk verschil in je meetwaarden zien.
 
Hoe meet ik de losse spoeltjes door? Draadjes uit de spoel zijn in een stuk gesealed. Ik kan de draad volgen tot de stekker maar kom dan ook weer uit bij de blauwe en de groene draad. En dan meet ik dus de weerstand tussen de spoelen.

Hoe test ik elk spoeltje afzonderlijk?

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden volgen zo wat fotos

De spoeltjes. Maar hoe meet ik die nou door?
IMG_6096.JPG


En de stekkeraansluiting
IMG_6097.JPG


Update: toch even gemeten tussen de blauwe en de groene draad. Komt nu uit op 311 ohms. is wel wat anders dan eerdere meting. maar of dit nu ernstig is?


er zijn 2 van die pickup spoeltjes met dezelfde verdeling/aansluiting als de bobines.
meestal zit er een breuk in de spoel en als je die meet dan meet je dus niets.
exacte waarde is niet altijd belangrijk.
ook als je beide spoeltjes meet en het ligt aan de spoeltjes, dan moet je een duidelijk verschil in je meetwaarden zien.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meet ik de losse spoeltjes door? Draadjes uit de spoel zijn in een stuk gesealed. Ik kan de draad volgen tot de stekker maar kom dan ook weer uit bij de blauwe en de groene draad. En dan meet ik dus de weerstand tussen de spoelen.

Hoe test ik elk spoeltje afzonderlijk?

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden volgen zo wat fotos

De spoeltjes. Maar hoe meet ik die nou door?
[afbeelding]

En de stekkeraansluiting
[afbeelding]

Update: toch even gemeten tussen de blauwe en de groene draad. Komt nu uit op 311 ohms. is wel wat anders dan eerdere meting. maar of dit nu ernstig is?

Inductiesensoren kan je met een multimeter maar op een manier meten, en dat is weerstand. Meten vanaf de stekkeraansluiting uiteraard. Oneindig of iets van er dicht in de buurt ligt = stuk.

Je kan ook met een oscilloscoop het signaal zichtbaar maken en zodoende controleren, maar een oscilloscoop is meestal een duur stukje gereedschap voorbehouden aan profs...
 
Laatst bewerkt:
Wat bananeman zegt: 1 meetstekker op de massa en 1 op een pick-up spoel. Kan me alleen niet herinneren dat er een ohmse waarde voor in het boek stond.
Balen dat het niet de CDI was. We waren er toch zeker van '(
Die draden bij je pick-up spoel moeten nog ergens verdeeld worden(zal wel weer op een rotplaats zijn). Haal anders een stukje draad kaal(minder fraai)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil doorgaande kabels nog wel eens meten door er een speld doorheen te steken. Weinig schade aan de kabel en toch een goede meting.
Achteraf de gaatjes vullen met een spatje lijm.
 
Met die oude dingen zit toch alles met gammele stekkertjes vast, wissel de pickup spoel en bobines even om, als dan de middelste niet meelopen en de buitenste niet dan heb je het probleem al gevonden.
Is leuk om te meten, maar je moet dan wel weten wat je meet en wilt meten anders is het nogal zinloos.
Vervang om te beginnen de bewuste bobine en gebruik in hemelsnaam geen 2e hands maar een nieuwe, de bobines van jouw motor zijn volgens mij niet meer leverbaar maar van de nieuwere GSXen passen er gewoon op.
Pickup spoeltjes zijn ook gewoon universele dingetjes, maar ik verdenk toch eerst de bobine.
En zo,n oscilloscoop heb ik staan en is grappig om er mee te werken kan je heel veel mee doen, maar gewoon botweg vervangen is echt het goedkoopste
 
Ik wil doorgaande kabels nog wel eens meten door er een speld doorheen te steken. Weinig schade aan de kabel en toch een goede meting.
Achteraf de gaatjes vullen met een spatje lijm.

Ik kom wel eens kabelbomen tegen waar dit bij gedaan is. dan heb je een draad die aan beide uiteinden prima koperkleurige adertjes heeft, maar ergens halverwege zit er dan ineens een 'zacht stuk' met groen poeder....

bij de stekkers meten is toch echt beter.
 
Ik zie rood + groen bij de spoelen en blauw + groen bij de connector, ben ik kleurenblind?

Klopt, maar de rode verbindt de twee spoelen. Uitgaand is blauw en groen.
Weerstand over beide spoelen is goed dus een kapotte pick-up spoel zou niet kunnen.
Ik verdenk toch een slechte draad van CDI naar bobine of toch een slechte bobine. Wat wel raar blijft is dat als je de draden op de bobine omwisselt allebei(apart dus) de bobines een vonk bewerkstelligen.
 
Laatst bewerkt:
was die CDI unit van roukema getest ?
aangezien die 2e hands is..

wat je zowieso kunt proberen is het volgende:

- bobine aansluitingen losmaken en bij ieder een 12V testlampje in plaats van de bobine aansluiten op de draden vanuit de CDI
- bougies eruit en starten, de motor gaat vrij snel rond als het goed is.
- check of beide lampjes knipperen

ZOJA: bobine(s) vervangen

zonee, controleer eerst of beide plus draden van de bobines 12V t.o.v. het frame krijgen (het testlampje zit al bijna goed!)

GEEN 12V: check de bedrading vanaf contactslot/zekeringkast. Er moet een punt zijn waar de stroom naar de 2 bobines gesplitst wordt. tussen dat punt en de bobines zelf zit het probleem.

WEL 12V: probeer of je de draden tussen de CDI stekker en de bobines kunt doormeten.
geven deze een onderbreking of een (veel) te hoge weerstand, probleem gevonden.
geven deze netjes 0,5 ohm oid.. ga ik toch die 2e hands CDI van roukema ook verdenken....
 
Thanks. Ik ga onderstaande tips op die manier proberen. en hou je op de hoogte.

was die CDI unit van roukema getest ?
aangezien die 2e hands is..

wat je zowieso kunt proberen is het volgende:

- bobine aansluitingen losmaken en bij ieder een 12V testlampje in plaats van de bobine aansluiten op de draden vanuit de CDI
- bougies eruit en starten, de motor gaat vrij snel rond als het goed is.
- check of beide lampjes knipperen

ZOJA: bobine(s) vervangen

zonee, controleer eerst of beide plus draden van de bobines 12V t.o.v. het frame krijgen (het testlampje zit al bijna goed!)

GEEN 12V: check de bedrading vanaf contactslot/zekeringkast. Er moet een punt zijn waar de stroom naar de 2 bobines gesplitst wordt. tussen dat punt en de bobines zelf zit het probleem.

WEL 12V: probeer of je de draden tussen de CDI stekker en de bobines kunt doormeten.
geven deze een onderbreking of een (veel) te hoge weerstand, probleem gevonden.
geven deze netjes 0,5 ohm oid.. ga ik toch die 2e hands CDI van roukema ook verdenken....
 
@Sodeknetters. Dank voor de tips.
Hiermee gisteren samen met zwager Emway aan de slag gegaan.

Het lastige probleem wordt nog gekker. Leest u even mee.
Ik ga er even van uit dat de CDI unit NIET getest was overigens.

We zijn begonnen met de stappen nog een keer na te lopen en vervolgens de 12V lampen aan te sluiten. Test gestart met de inmiddels gemonteerde aangeschafte CDI van Roukema. op de fotos te herkennen aan het rood/witte stekkerblok.

Als ik het contact aanzet licht meteen de linker lamp op.
CDI_NEW_1.JPG


Maar als ik de startknop indruk, gaat de startmotor netjes ronddraaien, en de linker lamp gaat zwak "knipperen". De rechter doet NIETS.
CDI_NEW_2.JPG


hmmm. klopt wel met de symptomen maar maakt het niet leuker.
Contact uit,
Extra draad getrokken rechtstreeks van CDI naar Bobine die geen teken van leven vertoonde. om uit te sluiten dat er een draadbreuk zit.
Test herhaald.
Maar resultaat blijft hetzelfde.

Extra draad weer verwijderd.
Stiekem toch de oude CDI maar weer aangesloten. (op de foto te herkennen aan het rood/rood stekkerblok)
Wat gebeurt er?

Bij contact aan, is de LINKER lamp uit.
CDI_OLD_1.JPG

Tja dat die stuk was wist ik eigenlijk al.
Maar als ik nu de startknop indruk,
gaat de rechterlamp plots branden
CDI_OLD_2.JPG


Kortom ik heb de indruk dat ik nu met 2 kapotte CDI's zit.

Is er een iemand met een GS650 (of /750/1000 deze hebben volgens mij allemaal dezelfde CDI) in de buurt van Roosendaal met een werkende motor waar ik mijn CDI (s) kan aansluiten om zo uit te sluiten dat de CDI units stuk zijn?
 
Ik heb een nieuwe held in mijn leven. @Vampiremax jouw CDI bleek wel correct.
Vanmorgen wederom de knutselspulletjes weer tevoorschijn gehaald. CDI van Roukema losgekoppeld, jouw CDI erop gezet. Voor de zekerheid eerst de lampentest van sodeknetters herhaald. En waarempel... beide lampen gaan aan zoals verwacht!!!. Het zal toch niet.. Probleem lijkt opgelost.

Hele zwik weer aangesloten. Carbs vol met benzine. Choke vol open. contact aan....
en.....

Vroemmmmmmmm.
4 cilinders brullen de mussen uit de heg.

Nu eens even kijken hoe klantvriendelijk Roukema is. Mij een beetje met een kapotte CDI verkopen. tsssk..
 
Update: Klantenservice Roukama is prima!
Na een beknopte uitleg van het probleem kwamen ze zelf met het voorstel alternatieve spulletjes te leveren ter waarde van het aankoopbedrag. Wat mij betreft een prima oplossing en mooie afsluiting van een zeer leerzaam #$#$% probleem.

@Sodeknetters. ik zal je binnenkort PB sturen om mijn eigen oude CDI uit elkaar te peuteren en met de soldeerbout aan de slag te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan