GS750 achterwiel in een GS550 -> dikkere steeka

motojack

Rookie
23 mei 2004
2
0
eindhoven
Om m'n oude 550 een beetje "op te leuken" heb ik een spaken-achterwiel van een GS750 staan. Ik heb nu gegoten alu, met schijf, en helaas is er nooit een 550 met spaken/schijf achterwiel geweest; wel op de 750.

Het lijkt allemaal goed te passen, plaats en diameter schijf, plaats tandwiel. Alleen is de steekas 20mm ipv 17mm. Nu wou ik niet gelijk aan de achtervork gaan slijpen, en zat denken aan een huls om de oude steekas heen om van 17 20mm te maken.

Iemand al eens zoiets gedaan? Ervaringen met het laten maken van een dergelijke bus? Wat kan er fout gaan? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt, Jaap

Tussenbusjes laten draaien. Ben er ook mee bezig voor mijn motor. Gebruik wel nauwkeurige passingen. Voor de binnendiameters H7 en voor de buitendiameters g6. Als je dit tegen de draaier zegt, weet hij wat er moet gebeuren.

Onderaan deze en de volgende pagina staan wat tekeningen, kun je een beetje zien wat de bedoeling is.

Succes.

je kan misschien beter proberen of de lagers van een 550 in het lagerhuis van de 750 wielen passen
succes, Jos

:^

Kijk eens bij een (goede)lagerboer in de catalogus of je geen lagers voor het 750 wiel kunt vinden met een kleinere asdiameter. Dat is een stuk veiliger dan dat gepruts met allerlei dunwandige (1.5 mmm) opvulbussen of ringen.

Is zeker beter. In mijn geval was dat niet mogelijk omdat er op die buitendiameter van het lager geen kleinere asmaat voorhanden is.
Bij een grotere diameter van het lager op de bestaande asmaat worden ze meestal wel wat breder.

Ik heb www.lagers.nl er op na geslagen. Lagers met zelfde dikte/buitendiameter
en 17mm binnen diameter zijn gelukkig standaard verkrijgbaar. Afstandbussen
haal ik uit het oude wiel, als het een beetje meezit zijn die de goeie lengte.
Kettingwiel lager is trouwens gelijk, net iets andere bus erin.

Nou nog de bandjes erom laten leggen, en klaar is japie

greetz,
Jaap
GS550 '79

Terug
Bovenaan Onderaan