GSF1200 wordt erg heet

Fishy

Rookie
19 jul 2006
6
0
IJmuiden
Ik best pas een aantal weken in het bezit van een GSF1200 uit 2001. Dit is een olie/luchtgekoelde motor. Het valt mij al vanaf het begin op dat de warmte van het blok door mijn kleding heen komt. Ik begrijp dat een motorblok warm wordt, maar dat het frame, de zijkant van de tank e.d. bijna niet meer vast te pakken is ben ik niet bekend mee. Mijn Gsf heeft wel een volle kuip, waardoor natuurlijk de warmte minder makkelijk weg kan.

Vorige week heb ik de demper opengemaakt omdat ik een rammeld geluid hoorde, tot mijn verbazig zaten (amateuristische) platen vastgeschroefd voor de 3 kleinere gaten van de uitlaat. Het leek mij om de afvoer van uitlaatgassen volledig door de grote middelste gat (welke direct doorloopt tot achteraan) te laten gaan. Ik weet niet of dit problemen geeft, want ik heb wel eens gelezen dat als een andere uitlaat wordt gemonteerd de afstelling van de motor wel eens te arm kan zijn, waardoor deze te warm wordt.

Wie ziet een relatie tussen bovenstaande en het probleem met de warmte?

Groeten,
Patrick
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook eens een GSX 1100 F Olie/lucht gekoeld. Ook die werd met dit weer verziekend heet. Olie temp. liep op tot ca 120 tot 130 graden.
Voor het stoplicht zette ik em uit. Niet te harden die temp.

Let op met file rijden in dit weer. Als de olie over de 160 graden gaat en dat kan, verbrand de olie en wordt ie zwart. En dan moet je em verversen.

Verband met de uitlaat zie ik niet. Grote of kleine gaten in de uitlaat heeft op de temp. bijna geen invloed.
 
Ik best pas een aantal weken in het bezit van een GSF1200 uit 2001. Dit is een olie/luchtgekoelde motor. Het valt mij al vanaf het begin op dat de warmte van het blok door mijn kleding heen komt. Ik begrijp dat een motorblok warm wordt, maar dat het frame, de zijkant van de tank e.d. bijna niet meer vast te pakken is ben ik niet bekend mee. Mijn Gsf heeft wel een volle kuip, waardoor natuurlijk de warmte minder makkelijk weg kan.

Vorige week heb ik de demper opengemaakt omdat ik een rammeld geluid hoorde, tot mijn verbazig zaten (amateuristische) platen vastgeschroefd voor de 3 kleinere gaten van de uitlaat. Het leek mij om de afvoer van uitlaatgassen volledig door de grote middelste gat (welke direct doorloopt tot achteraan) te laten gaan. Ik weet niet of dit problemen geeft, want ik heb wel eens gelezen dat als een andere uitlaat wordt gemonteerd de afstelling van de motor wel eens te arm kan zijn, waardoor deze te warm wordt.

Wie ziet een relatie tussen bovenstaande en het probleem met de warmte?

Groeten,
Patrick

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/392427/6aa0734ad2bd0154fc5dc99edc42bfd6 (uitlaat.JPG)​
 
Ik best pas een aantal weken in het bezit van een GSF1200 uit 2001. Dit is een olie/luchtgekoelde motor. Het valt mij al vanaf het begin op dat de warmte van het blok door mijn kleding heen komt. Ik begrijp dat een motorblok warm wordt, maar dat het frame, de zijkant van de tank e.d. bijna niet meer vast te pakken is ben ik niet bekend mee. Mijn Gsf heeft wel een volle kuip, waardoor natuurlijk de warmte minder makkelijk weg kan.

Vorige week heb ik de demper opengemaakt omdat ik een rammeld geluid hoorde, tot mijn verbazig zaten (amateuristische) platen vastgeschroefd voor de 3 kleinere gaten van de uitlaat (zie attechment). Het leek mij om de afvoer van uitlaatgassen volledig door de grote middelste gat (welke direct doorloopt tot achteraan) te laten gaan. Ik weet niet of dit problemen geeft, want ik heb wel eens gelezen dat als een andere uitlaat wordt gemonteerd de afstelling van de motor wel eens te arm kan zijn, waardoor deze te warm wordt.

Wie ziet een relatie tussen bovenstaande en het probleem met de warmte?

Groeten,
Patrick
 
andere demper hoef je vaak niet de instelling van je motor te veranderen, zet je er een complete uitlaat onder bv een race uitvoering dan is het wel aan te bevelen. Dat je motor warm tot heet word komt natuurlijk door het exstreme hete weer, misschien beter file/stad vermijden, kan dit niet anders de fiets/openbaar vervoer/auto pakken tot de exstreme hitte is verdwenen.
 
Ik rij zelf een B12 uit 1998, dus "oud" model. Op het oliekanaal naar de oliepomp heb ik een sensor gemonteerd voor een digitale temperatuur meter.

Met heet weer in de bebouwde kom wordt de olie tot 140 graden Celcius, kom ik daarna weer buiten de bebouwde kom, dan zakt dit weer tot rond de 100/110 C.
Idem dito op de snelweg; bij 100km. rond de 115 Celcius, bij 130 kmh. 110 Celcius.

Dit is verder geen probleem, ook de olie van m'n auto wordt soms 140 Celcius (Duitse snelweg, heet weer). In het boekje van de auto staat dat het niet heter mag worden dan 145 Celcius.

Volgens site's van olie producenten mag het zelfs tot 160 graden gaan.
 
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Het stelt mij gerust dat de warmte normaal lijkt te zijn (ik heb nog geen temp. meter, dus kan het niet controleren of de temp. stijgt en weer zakt naar normalere waarden.

Groeten,
Patrick
 
Terug
Bovenaan Onderaan