GSR750 vs Z750 vs Shiver

Rudi91

Die hard MF'er
27 mei 2010
728
0
Deurne
Nog een weekje en dan gaat mijn grote mensen rijbewijs in :+.
Ik rij nu op een Husqvarna TE610 maar omdat ik ook wat langere ritten wil gaan rijden wil ik overgaan naar een andere motor.
Ik zou de Husky graag houden maar geld voor 3 motoren zit er helaas niet in.

Ik heb familie in Engeland, Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Roemenië, Servië en natuurlijk Nederland en daar wil ik allemaal heen kunnen rijden met de motor.
Ben er al verschillende keren met de auto heen gereden maar dat is natuurlijk niet zo leuk als met de motor ;).

Nu is mijn oog gevallen op de volgende drie motoren: GSR750, Z750 en de Shiver.
Qua uiterlijk heb ik geen voorkeur, ik vind ze allemaal mooi en ze hebben allemaal wat dingen die ik aan zou passen.

Het grootste verschil tussen de drie is natuurlijk dat de GSR en Z750 vier cilinders hebben i.t.t. de twee cilinders van de Aprilia.

Wat ik tot nu heb gevonden is dat het verschil tussen de GSR en Z750 minimaal is (correct me if I'm wrong). Qua specs liggen ze niet ver uit elkaar.

Ik heb het liefst een rauwe motor, die wat "moeilijker" te berijden is. Dat houdt de funfactor hoog.

Omdat ik niet van plan ben om er een week over te doen om ergens heen te rijden en ik toch wel minstens 1300 km op een dag wil maken ligt de voorkeur bij de twee 4-cilinders.
Daar kun je toch wat langer/makkelijker op hoge snelheid blijven rijden (autobahn etc.).
De voornaamste reden dat de Shiver er tussen zit is het koppel van de 2 cilinder motor. Dat zal toch het gene zijn wat ik meest ga missen aan mijn Husky.

Ik heb vrij weinig/niks kunnen vinden over de verschillen tussen de bouwjaren. Wat is er bijvoorbeeld veranderd vanaf de eerste GSR tot de laatste GSR? Heeft het wel zin om voor een nieuwer model te gaan of kan ik beter voor een iets oudere gaan?
Een nieuwe zit er niet in qua budget dus het wordt sowieso een tweedehands motor. Ik zat zelf te denken aan bouwjaar 2009-2011.

PS: Als iemand de verschillen tussen de bouwjaren weet dan update ik deze post met die informatie
 
Waarschijnlijk ga je hieronder nog 5 keer te horen krijgen dat proefrijden de enige optie is :+

De GSR750 is nog niet veranderd, deze is vanaf 2011 onveranderd. De Z750 heeft vier modellen; de 2004-2006 Z750, de 2005-2006(/7) Z750S met kuip, de 2007-2012 kale Z750 en de 2011-2013 Z750R. Kwalitatief zijn ze goed, maar qua looks heeft de 2007-2012 Z750 (en met name de Z750R) de voorkeur.

Je vraag om een rauwe motor en je voorkeur voor een motor waar je 1300km mee kan rijden klinken moeilijk verenigbaar, maar daar kunnen de Shiver rijders je zelf het meeste over vertellen.

My 2 cents; mijn voorkeur zou uitgaan naar de Z750, omdat er daar veel van zijn en onderdelen dus eenvoudiger en in grotere aantallen voorhanden zijn. Het 2007-2012 model is mooi om te zien, betaalbaar te krijgen en rijdt erg fijn. De GSR750 wijkt daar nauwelijks van af, maar daar zijn er minder van in omloop.

Er is nog een vierde optie: de Triumph Street Triple 675. Drie cilinders, dus hij loopt wat rauwer, betaalbaar en sportief.
 
Laatst bewerkt:
Die fietsen zijn niet geschikt om zulke afstanden te rijden naar je familie.

Het wordt gewoon tijd voor een BMW met open uitlaat.

Betrouwbaar met sound.

Denk zal het maar gewoon ronduit zeggen.

Je zal toch ergens concessies moeten doen.
 
Siver is sinds 2010 een stuk geupdate. GSR heeft een hoog honda gevoel (zoals ik lees in diverse motorbladen), je springt erop en je bent eraan gewent. De Shiver is wat meer uitdaging volgens mij. De Z750 is ja,, een Z750 en half Nederland rijdt een Z750.

Ik zou eens proefrijden op alle 3.
 
Proefrijden was ik sowieso ook al van plan. Het gaat me ook meer om de verschillen tussen de verschillende jaren, aangezien ik geen tijd heb om op 20 verschillende motoren te gaan proefrijden.

De street triple heb ik ook naar gekeken maar die koplamp :N . En van wat ik er van gelezen heb ligt het verbruik ook aan de hoge kant.

Jammer dat er nog geen MT-09 tweedehandsjes te koop zijn :P.

Wat jullie zeggen over een rauwe motor en lange afstanden klopt ook wel maar ik houdt het ook vol op mijn Husky van 10 uur 's ochtends tot een uur of 5 's avonds en die is niet bepaald comfortabel ;).

De rit naar Roemenië is trouwens de langste, 2300km, die doe ik met de auto in 24 uur. Kia cee'd sw 1.4l dus dat is niet bepaald de snelste wagen.

Oh ja wat ik in de eerste post nog vergeten ben, ik ga de motor ook gebruiken voor het woon-werk verkeer, iedere dag ±55km.

In ieder geval bedankt voor het commentaar! :}
 
Verbruik van een Shiver ligt zo rond de 1 op 15 met een beetje doorrijden en dan sta je na zo'n 200 km wel weer bij de pomp. Het rijden met een tweecilinder is wel chill, lekker veel koppel :)
 
Waarom splits je het niet in een woon-werk motor en een fun motor? Koop gewoon een Honda NTV650 voor je woon-werk, deze is goedkoop in aanschaf, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en verbruik;
Aanschaf: € 750,- tot € 1500,-
Onderhoud: eens per jaar vloeistoffen en filters, remblokken, geen ketting
Wegenb.&verz: ik betaal nog geen € 150,- per jaar
Verbruik: tussen 1:18 en 1:24

Hij heeft 'maar' 650cc, maar het is een twin met cardan en goede stuureigenschappen, hij rijdt een stuk rauwer dan bijv. een Z750.

Dat laat voldoende financiële ruimte om er een sportieve naked zoals een Z750/GSR750/Shiver naast te hebben, en qua stalling zal het weinig problemen opleveren aangezien de NTV gewoon buiten kan staan.
 
De reden waarom ik niet splits tussen een woon-werk motor en een fun motor is dat ik nog thuis woon en ik dan problemen krijg met ons mam :+. Ik heb ook nog een Honda CB350F en die blijf ik sowieso houden (al 40 jaar in de familie), met die en de Husky zit de garage vol. In de tuin is in principe wel plaats maar ja dat mag/kan dus niet.

"Maar" 650cc maak ik me niet zo druk om, de Husky heeft 576cc en daar vermaak ik me ook prima mee. De reden dat ik 3 modellen van 750cc heb gekozen is omdat me dat toch iets fijner lijkt rijden voor de lange afstanden.
 
De reden waarom ik niet splits tussen een woon-werk motor en een fun motor is dat ik nog thuis woon en ik dan problemen krijg met ons mam :+. Ik heb ook nog een Honda CB350F en die blijf ik sowieso houden (al 40 jaar in de familie), met die en de Husky zit de garage vol. In de tuin is in principe wel plaats maar ja dat mag/kan dus niet.

"Maar" 650cc maak ik me niet zo druk om, de Husky heeft 576cc en daar vermaak ik me ook prima mee. De reden dat ik 3 modellen van 750cc heb gekozen is omdat me dat toch iets fijner lijkt rijden voor de lange afstanden.

Fair enough :+ en aan de voorkant van het huis op straat? ;)

Het is zo zonde om een mooie zomermotor te kiezen en deze dan ook als pekelbrik te gebruiken, een pekelhok dat ergens op straat staat scheelt dan al veel, dan houd je je andere motor mooi.

Erg cool, een CB350F die al zo lang in de familie is! Foto's?
 
Laatst bewerkt:
Fair enough :+ en aan de voorkant van het huis op straat? ;)

Het is zo zonde om een mooie zomermotor te kiezen en deze dan ook als pekelbrik te gebruiken, een pekelhok dat ergens op straat staat scheelt dan al veel, dan houd je je andere motor mooi.

Erg cool, een CB350F die al zo lang in de familie is! Foto's?

Mijn broertje is op het moment ook op zoek naar een goedkoop brik om zijn 35kw periode mee door te komen dus die zou ik in winter kunnen gebruiken, die gaat toch nog een paar jaar met het OV.

Foto's en een heel topic over de CB staan hier op 't forum: Honda CB350F
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf rij de GSR750 en ben er erg tevreden over vanwege het zuinig in verbruik, 1:19 met doorraggen, 1:24 op snelweg gehaald. Daarnaast redelijk sterk onderin en in het midden gebied. Nadeel, ik vind de remmen waardeloos.

De kawa vond ik zelf toch wat stugger en lomper dan de GSR, wel mooier afgewerkt in de latere modellen. En veel betere remmen.

De shiver kan ik je helaas niet bij helpen :P.

Hoe dan ook, 3 mooie motoren en zoals altijd blijft het proefrijden!

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan