GSX 1100e sproeiergrootte

22 apr 2004
31
0
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb K&N filters voor mijn GSX 1100e ('82) gekocht. Echter weet ik niet welke maat sproeiers ik moet gaan toepassen.

Wie weet dit wel en heeft tips over de grootte en het bestellen van die sproeiers?
(nee, ik wil geen dynorun!)

Bedankt!
 
Ik heb de vraag gesteld, omdat er waarschijnlijk meer 1100e rijders zijn met k&N filters en grotere sproeiers. Die zouden mij misschien kunnen helpen wat geld te besparen.

Toch vreemd dat er dan zo op gereageerd wordt.

Maar misschien is er iemand die mij wel wil helpen zonder bijdehand te zijn.
 
Hartstikke bedankt voor de tip en de reactie.

Ik heb nog niet in mijn Haynes werkboek gekeken, maar ik neem aan dat daar de maat vermeld staat.

Mocht het niet het geval zijn, kan ik dan dan grootte opmeten? Of kan ik het ergens van aflezen?

Thanks!!!
 
Wordt gokwerk idd.
Ik heb zelf de knip opengetrokken, om een oud brik ( kawa uiteraard..),wat beter te laten draaien.
K&N met Dynojet,...kost idd wat meer,...maar ik was meteen kláár!
Dát,.. ism de ervaring van de verkopende partij ( praatje pot bij een bak koffie), daar wordt je dan een stuk wijzer van.

Niet alleen een grotere sproeier is van belang,...ook de naald en gasschuif verdienen aandacht.
Daarnaast stond er op papier nog een advies over de stationair afstelling (pilot-screw).
 
Laatst bewerkt:
Heb je helemaal gelijk!Domme reactie !
Als je niks zinnigs te melden hebt meld dan niks!

Het was misschien wel de meest zinnige reactie die gegeven is.
Misschien weet jb heel goed wat er nodig is om het goed te krijgen, en misschien (heel misschien) kan het ook zo zijn dat jij het beter kan, dan help die jongen maar ff lekker, en post gelijk het resultaat hier.
 
dat is simpel te bepalen :)

Je pakt eerst een sproeier die een 10% hogere flow geeft. Je gaat daarna de motor warm rijden en dan volgas in de hoogste versnelling tot maximum toerental acceleren. Als je dat punt bereikt hebt: gas dicht en direct de noodstop in.

Daarna de bougies eruit draaien en naar de kleur kijken. Eventueel de sproeiers vervangen en alles opnieuw herhalen totdat die de juiste kleur heeft.

Daarna ga je de naald moeten testen dus bij 1/4, 1/2 en 3/4 gasstand gaan rijden en de noodstop erin en weer de bougies eruit.

Je moet wel rekening houden dat een vetgeslagen bougie niet meer 100% betrouwbaar is dus moet je eigenlijk vervangen. Het schoonbranden bij een vlam van het fornuis is maar een lapmiddel eigenlijk.

Wanneer je dat dan in orde hebt kan je naar de motorzaak om de schroefdraad in je cilinderkop te vervangen door een helicoil doordat je heel vaak de bougies hebt losgemaakt. En dan ook meteen naar het postkantoor om die boete te betalen :)
 
Laatst bewerkt:
...´k heb m´n Dynojetbriefje weer gevonden....(Kawa 1100)
1st -- orginele naalden vervangen door spitsere-langere welke instelbaar zijn,(4e groef vanaf bovenste...)(dno228)
en gaatje in gasschuif ,opboren met bijgeleverd 3,2mm boortje.
2nd -- met´t orginele uitlaatsysyteem zou ipv de 155 sproeier zelfs een iets kleinere gemonteerd moeten worden DJ150, maar met vervangingsdemper dezelfde maat DJ155.
De mengselschroef stond bij m´n carbs , vanuit dichtstand 2slag open,...werd 3slag.
Controle met een CO/meting en waarde zou 1½-2% moeten zijn.
Mengselschroef inregelen totdat deze waarde bereikt is.

Die spitsere naald ( conischer dus),...laat iets meer benzine door dan de orginele.



Maar,.....de vraag waarom? men nou perse zoiets wil monteren.....hobby 8-) ,...het motorreke loopt ff netter.
Heb je het echt nodig?.....vaak niet!
Als je alleen het orginele filter vervangt voor een k&N, en verders is alles standaard 8-) ,...hoeft er eigenlijk niets meer gedaan te worden.

Kijk,...en dat scheelt penningen.
 
...´k heb m´n Dynojetbriefje weer gevonden....(Kawa 1100)
1st -- orginele naalden vervangen door spitsere-langere welke instelbaar zijn,(4e groef vanaf bovenste...)(dno228)
en gaatje in gasschuif ,opboren met bijgeleverd 3,2mm boortje.
2nd -- met´t orginele uitlaatsysyteem zou ipv de 155 sproeier zelfs een iets kleinere gemonteerd moeten worden DJ150, maar met vervangingsdemper dezelfde maat DJ155.
De mengselschroef stond bij m´n carbs , vanuit dichtstand 2slag open,...werd 3slag.
Controle met een CO/meting en waarde zou 1½-2% moeten zijn.
Mengselschroef inregelen totdat deze waarde bereikt is.

Die spitsere naald ( conischer dus),...laat iets meer benzine door dan de orginele.



Maar,.....de vraag waarom? men nou perse zoiets wil monteren.....hobby 8-) ,...het motorreke loopt ff netter.
Heb je het echt nodig?.....vaak niet!
Als je alleen het orginele filter vervangt voor een k&N, en verders is alles standaard 8-) ,...hoeft er eigenlijk niets meer gedaan te worden.

Kijk,...en dat scheelt penningen.
Als de motor standaard niet te rijk staat moet er een grotere sproeier in wanneer je een filter gebruikt met minder weerstand.
Doe je dat niet dan moet je meer gas gaan geven om hetzelfde vermogen te krijgen en daardoor neemt het verbruik weer toe. en dat scheelt penningen.
 
je hebt filters en filters ;)
open fitlers en gewoon vervangingsfilters..

bovendien, wie zegt dat er met die gsx nooit gekut is?

4 tientjes voor een run of twee en (zelf) sproeiers vervangen heeft mij toentertijd een goedlopend fietsje bezorgd (met een 2km/l lager verbruik) :)
had ik er binnen 2 maanden uit :+
(ok ok, de k&ns en de dyno3 niet meegerekend :+ )
 
Allemeel zeer bedankt voor de enthousiaste reacties!

Mijn eerste insteek is gewoon erop zetten en voelen wat de gevolgen zijn.
Vervolgens mocht het niet zo lekker lopen allemaal, dan eerst eens grotere sproeiers en kijken naar de naalden en schuiven.
Als laatste optie de dynorun met eventueel laten afstellen.

Zoals ze in Brabant zeggen KEI bedankt!

Tot ziens op de weg.!
(ik ben die gast met een grijze ingekorte brik van een GSX 1100e met gele racingstripes met daarop een grote kerel met een Craft met zwart vizier)

Ik zal dan weer glimlachend aan het rijden zijn!
Thanks allemaal!
 
dat is simpel te bepalen :)

Je pakt eerst een sproeier die een 10% hogere flow geeft. Je gaat daarna de motor warm rijden en dan volgas in de hoogste versnelling tot maximum toerental acceleren. Als je dat punt bereikt hebt: gas dicht en direct de noodstop in.

Daarna de bougies eruit draaien en naar de kleur kijken. Eventueel de sproeiers vervangen en alles opnieuw herhalen totdat die de juiste kleur heeft.

Daarna ga je de naald moeten testen dus bij 1/4, 1/2 en 3/4 gasstand gaan rijden en de noodstop erin en weer de bougies eruit.

Je moet wel rekening houden dat een vetgeslagen bougie niet meer 100% betrouwbaar is dus moet je eigenlijk vervangen. Het schoonbranden bij een vlam van het fornuis is maar een lapmiddel eigenlijk.

Wanneer je dat dan in orde hebt kan je naar de motorzaak om de schroefdraad in je cilinderkop te vervangen door een helicoil doordat je heel vaak de bougies hebt losgemaakt. En dan ook meteen naar het postkantoor om die boete te betalen :)

Toch deden we dat vroeger altijd zo. Proef ondervindelijk vaststellen :o

Er waren maar weinig mensen met een testbank eind jaren '70
Ja, sommigen hadden een watergeremde staan waar een los blok op kon (mijn eerste werkgever bv)
 
Allemeel zeer bedankt voor de enthousiaste reacties!

Mijn eerste insteek is gewoon erop zetten en voelen wat de gevolgen zijn.
Vervolgens mocht het niet zo lekker lopen allemaal, dan eerst eens grotere sproeiers en kijken naar de naalden en schuiven.
Als laatste optie de dynorun met eventueel laten afstellen.

Zoals ze in Brabant zeggen KEI bedankt!

Tot ziens op de weg.!
(ik ben die gast met een grijze ingekorte brik van een GSX 1100e met gele racingstripes met daarop een grote kerel met een Craft met zwart vizier)

Ik zal dan weer glimlachend aan het rijden zijn!
Thanks allemaal!
Probleem met gokken is dat je op langere termijn KANS heb op motorschade heb ik me laten vertellen.
Je zit al snel te rijk of arm.
Kleppen kunnen verbranden etc.(nogmaals KAN gebeuren heb ik me laten vertellen)
Je kan wat gokken en misschien als laatste controle toch een runnetje maken.

Tientje of 3, of een hoger verbruik/kans op motorschade.
Keus is voor mij makkelijk ;)

edit: zag later pas dat als laatst al wil controleren op de bank :)
 
Laatst bewerkt:
Toch deden we dat vroeger altijd zo. Proef ondervindelijk vaststellen :o

Vroeger kon het ook niet anders. Toen was het gissen en missen, vandaag is het meten is weten ;) Maar als je het zonder enige interpretatie van de aflezing van de bougie moet gaan afstellen dan ben je wel zeker aan het randje van een helicoil op het einde van de rit :)
 
Laatst bewerkt:
De doorlaat van de sproeier 30% groter maken .Ik denk dat de std maat #112.5 is wordt dan #145 en eigenlijk zijn het mm meters dus 1.125mm staat op de sproeier 112,5.
Vlotters kunnen ook omhoog om het vlotterniveau te verhogen daar doet een gsx het wel goed op, en kan je doen om het lipje dat om de votter te verbuigen en wel zorgen dat de vlotter recht blijft drijven in de vlotterbak.
Van hieruit kan je gaan fijnafstemmen.

Maar dat weet jij toch wel zot???????
 
De doorlaat van de sproeier 30% groter maken .Ik denk dat de std maat #112.5 is wordt dan #145 en eigenlijk zijn het mm meters dus 1.125mm staat op de sproeier 112,5.
Vlotters kunnen ook omhoog om het vlotterniveau te verhogen daar doet een gsx het wel goed op, en kan je doen om het lipje dat om de votter te verbuigen en wel zorgen dat de vlotter recht blijft drijven in de vlotterbak.
Van hieruit kan je gaan fijnafstemmen.

Maar dat weet jij toch wel zot???????

Ja, maar het klopt niet wat jij verteld.
De diameter 30% vergroten is iets anders dan het oppervlak (dat bepaald de doorstroming/ flow) 30% vergroten. In jouw berekening kom ik bij een vergroting van 112.5 naar 145 diameter op iets van 60% vergroting van het oppervlak.

Pi x diameter2 ofzo
 
Laatst bewerkt:
Allemeel zeer bedankt voor de enthousiaste reacties!

Mijn eerste insteek is gewoon erop zetten en voelen wat de gevolgen zijn.
Vervolgens mocht het niet zo lekker lopen allemaal, dan eerst eens grotere sproeiers en kijken naar de naalden en schuiven.
Als laatste optie de dynorun met eventueel laten afstellen.

Zoals ze in Brabant zeggen KEI bedankt!

Tot ziens op de weg.!
(ik ben die gast met een grijze ingekorte brik van een GSX 1100e met gele racingstripes met daarop een grote kerel met een Craft met zwart vizier)

Ik zal dan weer glimlachend aan het rijden zijn!
Thanks allemaal!

Ik kan je garanderen dat hij zonder wat aan te passen verrot loopt. :Y
En dat je het halfgas niet perfect krijgt zonder Dynojet naalden. :Y

full


En ja ik heb praktijkervaring. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan