gsx 1100w / remhendel vervangen

tnk2k

Die hard MF'er
14 jun 2009
981
0
Beste allemaal,

De voorremhendel is dit weekend kapotgegaan echter ik vroeg me af hoe het precies werkt.

Er komt een pinnetje uit de hendel-handvat volgens mij wordt deze ingedrukt door de hendel zelf. Klopt dit? Of hoe werkt dit?

Dank!
 
De hendel bedient de zuiger van een (waarschijnlijk axiale) rempomp. Over het algemeen een kwestie van de grote bout waaromheen de hendel draaid losdraaien, nieuwe hendel en indrukken, en de bout er weer in.

Als er pinnetjes uit het handvat komen heb je nog meer problemen :+
 
Laatst bewerkt:
Dank hiervoor!

Bleek dat het pielletje in het gaatje van de hendel valt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Hoe werkt de 1 2 3 4 stand op de hendel? Is dat de remdruk?

En ik heb nog een probleem, de banjo aan de linkeronderkant is ook stuk. Hoe werkt dit? Er komen rechtsonderaan 2 banjo's op het rechterremblok waarvan 1 van de rempomp en 1 naar de linkerkant van het wiel gaat (die dus kapot is). Hoe wordt de druk in de leiding overgebracht? en hoe kan het dat in de banjo zelf een gaatje zit (waardoor dus de remvloeistof in de remleiding eruit kan vloeien)?

Dank :)
 
En nog twee foto's ter verduidelijking:

full

full
 
Dank hiervoor!

Bleek dat het pielletje in het gaatje van de hendel valt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Hoe werkt de 1 2 3 4 stand op de hendel? Is dat de remdruk?

Nee, het is een mechanische verstelling, daar ga je de remdruk (hydraulisch) dus niet mee regelen. Met de knop kan je de afstand van de hendel tot het stuur bepalen.

En ik heb nog een probleem, de banjo aan de linkeronderkant is ook stuk. Hoe werkt dit? Er komen rechtsonderaan 2 banjo's op het rechterremblok waarvan 1 van de rempomp en 1 naar de linkerkant van het wiel gaat (die dus kapot is). Hoe wordt de druk in de leiding overgebracht? en hoe kan het dat in de banjo zelf een gaatje zit (waardoor dus de remvloeistof in de remleiding eruit kan vloeien)?

De druk in een gesloten systeem is overal gelijk, als in de remslang naar de rechterremklauw een bepaalde druk is, dan is die in de remslang die naar de linkerklauw gaat dus hetzelfde. In de banjo zit een gat, om uberhaupt stroming mogelijk te maken O-)


Maar als je al dit soort dingen moet vragen denk ik dat je in ieder geval het vervangen van die remslang en het ontluchten van het systeem beter uit kan besteden ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zou je zeggen he :) Doe het liever zelf want daar leer ik van. Maar dank voor je antwoord, snap het nu.

Had ook niet gezien dat in de schroef waar de banjo's over gaan gaatjes zitten. De vraag die bij me opkomt dan is dat het wel exact met de mm naukeurig op elkaar moet aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zou je zeggen he :) Doe het liever zelf want daar leer ik van. Maar dank voor je antwoord, snap het nu.

Had ook niet gezien dat in de schroef waar de banjo's over gaan gaatjes zitten. De vraag die bij me opkomt dan is dat het wel exact met de mm naukeurig op elkaar moet aansluiten?

Nee wat Thijs al zegt.

Zelf sleutelen is leuk, en prima dat je ermee wil beginnen, maar als je al moet vragen hoe de hendel de rempomp bedient, lijkt het me niet handig om met de remmen te beginnen. En pak anders een mechanisch bediende trommelrem...

Weet je waar je de remvloeistof er af moet halen als je de remslang wilt vervangen? Weet je hoe je de lak beschermd? Weet je wat voor remvloeistof er weer op moet? Weet je hoe je het systeem moet ontluchten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan