Gsx 1400 Topic Deel 17 :Vat de Bull bij de horens

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.647
41
36
Haarlemmermeer
Hallo allen, mijn vader rijdt een gsx 1400 waarvan een voorvorkkeering lekt. Nu heb ik dit al eens vervangen bij andere motoren, is er nog iets specifiek waar ik op moet letten bij de gsx? Heeft iemand een idee hoe groot de luchtkamer moet zijn?

Afgelopen week hebben we de kettingset vervangen, dat ging prima.

20190609_113455.jpg
 

sjorrit

MF veteraan
23 sep 2005
6.665
5
Groningen

cardiobiker

MF'er
7 jan 2016
168
19
62
Hamont
Ik kwam dit tegen op het internet: Change the Fork Seals on a GSX1400
Ik heb er zeer veel geserviced in het verleden
Ik kwam dit tegen op het internet: Change the Fork Seals on a GSX1400
In het verleden heb ik veel van deze voorvorken onder handen genomen. Belangrijk is, dat je bij demontage de onderdelen goed spoelt. (ik deed dat meestal met wasbenzine). Als je toch bezig bent zou ik zeker de standaard veren vervangen door progressieve veren, dat geeft een enorm verschil en de voorvorkolie vervangen door iets dikkere olie. (weet niet meer precies welke viscositeit). Een luchtkamer van 150mm is prima. Heb je een nieuwe model GSX, dan kun je de ingaande demping er helemaal uit draaien en een keer schoon maken. Bij de oudere modellen gaat dat niet. De instelling van de vork is verder erg belangrijk: in- en uitgaande demping en veervoorspanning. (afhankelijk van het gewicht van de rijder). En schema hiervoor heb ik nog wel ergens op mijn PC staan. Om de demperstang te verwijderen heb je speciaal gereedschap nodig. Dat heb ik nog wel en mag je gerust lenen......of ik kom je een keer helpen. Controleer ook gelijk de balhoofdlagers....








Een vriend van mij aan het werk an zijn voorvork. Deze werkplaats heb ik helaas niet meer.
 
  • Like
Waarderingen: HenC

BbigMmac

MF veteraan
6 nov 2007
1.187
2
56
Avenhorn
Afgelopen pinksterweekend was het eindelijk zover....ons jaarlijks terugkerende ( hopelijk ) motorweekendje ...helaas dit keer zonder Aart.Vrijdagochtend 08:00 stond ik vol spanning te wachten bij de BP pomp A7 op Mart en Tonie, gezamelijk zijn wij naar Beuningen gereden om Tanner en Alfred aan te laten sluiten zodat het groepje compleet was.
1402194

Mooi stukje snelweg gereden en ergens in de buurt van Wuppertal wat gegeten. Stukje rijden daarna was even waardeloos omdat het erg druk was maar het stuk daarna tot aan Winterberg was perfect. Enkele stops gemaakt waaronder bij de Biggesee of de stramme ledematen even te strekken.
1402195
1402196

Aankomst bij Hotel Herrloh was weer als vanouds, net een half uur binnen barstte de hel los met onweer, hagel, regen en wind.

1402197

De zaterdagochtend begon dreigend maar uiteindelijk is het de hele dag droog gebleven,
1402198

1402199
Zondagochtend heerlijk zonnig met alleen een flinke storingsfront bij de navigaties.....de kaarten gemaakt in MRA waren een eigen leven gaan leiden waardoor het eerste stuk nogal warrig was. Resoluut ingrijpen van Mart zorgde ervoor dat we weer een heerlijke rit voorgeschoteld kregen met uiteraard de nodige innerlijke verzorging. Laatste stuk was ook een mooie, gemaakt door Tanner en de kronkelige route generator van TomTom hebben we schitterende weggetjes mogen berijden.
1402202

1402203


Zondagochtend stond in het teken van de terugrit helaas alweer, volgens de weerapps zou het rond de middag gaan regenen....gelukkig is het de hele terugweg bijna droog gebleven. Na een stopje bij de Sorpesee voor koffie, wederom een vette hap effe onder Münster en een paar lekkere snelle autobahn kilometers splitste het groepje weer in de omgeving van Arnhem zich om allemaal weer richting huis te rijden.

1402206


1402207

1402208


Nog klein beetje oponthoud gehad door oom agent in Duitsland, ik reed 12 km te hard wat resulteerde in een bekeuring van €15.00 en een waarschuwing voor Mart omdat in Duitsland het filmen met een GoPro verboden is....had €500.00 kunnen kosten. Wat mij betreft weer een geslaagd weekend, volgens jaar dagje langer zwartewoud?
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: big bull 1400 en sjorrit

black_bull

MF veteraan
18 jul 2008
1.627
7
54
Mooi verhaal en mooie foto's Harold. Volgend jaar zeker weer :) Was weer erg gezellig. Helaas zonder GoPro dan..... Gelukkig toch nog 4 dagen kunnen filmen :)
 
  • Haha
Waarderingen: BbigMmac

tommyniesje

Die hard MF'er
9 nov 2006
609
0
Beste rijders,
Ik ga morgen kijken voor een gsx 1400 van 2005 met 47k op de teller. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Momenteel heb ik de afgelopen jaren op een z1000 gereden. Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Ik ben benieuwd wat het wordt.

Groeten
 

sjorrit

MF veteraan
23 sep 2005
6.665
5
Groningen
Beste rijders,
Ik ga morgen kijken voor een gsx 1400 van 2005 met 47k op de teller. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Momenteel heb ik de afgelopen jaren op een z1000 gereden. Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Ik ben benieuwd wat het wordt.

Groeten
Probeer of de achterveer verstellers niet vastzitten en kijk of de voorvork keeringen niet lekken. Verder standaard dingen zoals ketting en bandjes controlleren.
 

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.647
41
36
Haarlemmermeer
Voorvorkkeerringen is idd het enige dat hier ook steeds terugkomt. Rechts is nu weer aan de beurt, binnenkort maar doen... Verder ook even goed letten op kromme remschijven. Het moet vloeiend en soepel remmen, zonder hard-zacht-hard remmen terwijl je de handel hetzelfde inknijpt.
 

cardiobiker

MF'er
7 jan 2016
168
19
62
Hamont
Balhoofdlagers willen nog wel eens erg droog en roestig zijn. Je bemerkt dit door 'zware plekken' als je het stuur van links naar rechts draait, zeker als de motor op een bok staat met het voorwiel vrij in de lucht. Ook speling van de voorvork kun je zo mooi controleren. Trek en duw het voorwiel hiervoor op en neer. In de nieuwere modellen zitten al konische balhoofdlagers In de oudere modellen (K2) zaten nog kogellagers. Ik heb ze regelmatig vervangen. Dit gaat een stuk makkelijker met speciaal gereedschap.










 

joop0700

MF'er
22 mei 2007
174
3
63
Deze Suzuki GSX 1400 is te koop.
Op deze Suzuki GSX 1400 is werkelijk niets bespaard.
Bouwjaar: 2004 km stand 44.000
Tank, voorspatbord en achterkant zijn van model 2007.

Wat is er zoal vernieuwd:
Wiellagers, balhoofd lagers, achterbrug lagers;
banden Bridgestone S21 (achterband 200/55/17) (voorband 120/70/17);
remblokken voor en achter;
voorvork keerringen + olie;
ketting en tandwielen, accu;
Grote beurt gehad waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen, filters en bougies;

Extra’s :
witte polyesther undertail;
laser X-treme GP gemaakt door Mille Pajic;
Power commander 3;
spiegels van Rizoma;
superbikestuur van ABM;
handvatten van ABM;
stuuruiteinden van ABM;
voorvorkverstellers van ABM;
Knipperlichten van Rizoma;
Led achterlicht met ge-integreerde knipperlichten;
Verstelbare rem en koppelingshandel van Synto;
RVS radiateurcover
Olie temp.meter van JMT;
Remleidingen Stahlflex;
Remklauwen gepoedercoat;
Voorvork protectors METALISS;
Remschijven voor van WAVE;
Remschijf achter van WAVE;
Haakse ventielen van ARIETE;
Speciaal gemaakte carterontluchting;
Diverse delen van het blok verchroomd;
Koplamphouders verchroomd;
Zijstandaard verchroomd.
 

Bijlagen

  • Like
Waarderingen: HenC

Dutch_Dress

MF'er
15 nov 2016
233
0
33
West-Brabant
Al een lange tijd niet actief geweest op MF. Schandalig eigenlijk, maar ook tevens een goede reden genoemd revalidatie. Tijdens het revalideren de stap genomen om een GSX1400 te kopen. De oude Suus VX800 was te klein, het was duidelijk dat ik op die fiets nooit meer motor kon rijden. Inmiddels is de GSX drie maanden in mijn bezit, ben ik 5000+ km verder en kan ik zeggen dat rugklachten niet tot nauwelijks aanwezig zijn op het monster.

Eigenlijk een beetje de schuld van @bikerfreak dat ik helemaal om ben :'). Hier is mijn beest dan, een GSX uit 2007, op de ene foto samen met het beest van bikerfreak. Ik ben ook helemaal weg van de motor en vooral het weggedrag, een gouden match kunnen we zeggen.
 

Bijlagen