Gsx 1400 Topic Deel 17 :Vat de Bull bij de horens

1641498534620.jpeg
 
Allen nog de beste wensen!

Heb het beest op nieuwjaarsdag nog eventjes een ommetje laten rollen :] wat een weertje was het zeg.

Nu tijd om echt even aan het onderhoud te beginnen. Maar welke olie raden jullie aan? Vorig jaar bij de zaak laten doen, nu maar eens zelf aan de gang. Ik weet dat er toen 10w40 (5 liter) in is gegaan. Had ergens keer voorbij zien komen dat er dikkere olie in gedaan wordt, oa dat bij warmer worden van de olie alles toch beter loopt. Ik maak namelijk best wat kms, en trap gerust 1000km op een dag door.

En nog andere dingen waar ik als ‘noob’ _O- op moet letten bij het vervangen van filter/olie?


(Ja serieus ben technisch best een noob, wil het allemaal wel maar bang dat ik het sloop, heb afgelopen jaar de remblokjes vervangen vond dat al een prestatie haha)
 
10W50 kan ook eventueel, geeft betere smering bij hoge temperaturen maar heb geen idee of het beter is of niet. Ik gebruik het iig al jaren en heb geen klachten. Grootste vraag waar ik mee zat en nooit echt een goed antwoord op heb kunnen krijgen is volsyntheet of halfsyntheet. Heb jaren lang halfsyntheet Motul 5100 gebruikt en gebruik nu de 7100 volsyntheet en vind persoonlijk dat hij rustiger er op loopt, nu heb ik alleen ooit eens geleden op het GSX1400 owners.org dat iemand wist te vertellen dat zijn oudere GSX1400 olie ging gebruiken daarna omdat door de chemicaliën de kleprubbers gingen verharden ma in het vervolg en ar of het waar is? Zou verder een oliefilter bestellen met een zeskant dop aan de voorzijde, is wat makkelijker met losdraaien en niet bezuinigen op je olie. Wil niet zeggen dat goedkope olie slecht is, kan het ook niet onderbouwen.
 
Thanks @BbigMmac ja de filter is al besteld (K&N met dop op voorzijde), evenals koper ringetjes, twijfelde over de maar dus zowel 12 als 10mm besteld.

Olie is nog niet besteld en ga ik ook zeker niet op bezuinigen. Daarin zoek ik dus beetje advies wat aan te raden is. Had in een eerdere bull topic gelezen dat Castrol af te raden is, terwijl anderen er bij zweren (weet niet meer wat exact reden was alweer paar dagen terug).

Ik hoop dit jaar toch ook weer kms te maken. Dan moet het beest weer top fit zijn. Inmiddels alle stekkertjes en kabels nagelopen. Vering is afgelopen jaar bij de zaak helemaal in orde gebracht. Eventjes olie nog en dan volgende winter de kleppen nalopen.

Edit:
Na nog langer het internet afgestruind te hebben, adviezen van verschillende mensen aangehoord, de bestelling geplaatst en Motul 5100 10w50 is onderweg. Een 4l en 1l kan want tja 5l niet te vinden haha. Volgend weekend beginnen met sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Olie is nog niet besteld en ga ik ook zeker niet op bezuinigen. Daarin zoek ik dus beetje advies wat aan te raden is. Had in een eerdere bull topic gelezen dat Castrol af te raden is, terwijl anderen er bij zweren (weet niet meer wat exact reden was alweer paar dagen terug).
Castrol halfsyntheet wilde nog wel eens zorgen voor een hakerig schakelende bak. Met volsyntheet was het probleem opgelost maar blijf toch lekker bij Motul....bevalt prima.
 
Maakt er voor jullie nog wat uit of het Motul 5100 of de 7100 gebruikt , merken jullie daar verschillen in lees goede dingen erover heb nu eigen merk van japparts dat vind mijn gsx 1100 g niet zo lekker schakelt beduidend slechter en de vrijstaand vinden is ook naatje .

Maar die olie zit er net 1500km in dus wil omschakelen :t
 
Na nog langer het internet afgestruind te hebben, adviezen van verschillende mensen aangehoord, de bestelling geplaatst en Motul 5100 10w50 is onderweg. Een 4l en 1l kan want tja 5l niet te vinden haha. Volgend weekend beginnen met sleutelen.

Toen ik mijn olie koeler ook had laten leeglopen ging er bij mij 5,5 liter in zelfs! na het vullen de motor even een minuut laten draaien zodat de koeler ook gevuld word met nieuwe olie en dan opnieuw pijlen.
 
Maakt er voor jullie nog wat uit of het Motul 5100 of de 7100 gebruikt , merken jullie daar verschillen in lees goede dingen erover heb nu eigen merk van japparts dat vind mijn gsx 1100 g niet zo lekker schakelt beduidend slechter en de vrijstaand vinden is ook naatje .

Maar die olie zit er net 1500km in dus wil omschakelen :t
Zou zelf bij de 11000 voor 5100 10W40 gaan maar heb geen bewijs dat het beter zal werken.
 
Heb er nu 5100 10w40 in en de bak schakelt gewoon goed, maar deed dat met castrol grand prix 10w40 ook. Van de gsx1100 is bekend dat de neutraal moeilijk te vinden is, langzaam rijdend wel, stilstaand kut, is ook een modo voor. Zijn bij de 1100 de schakelvorken nog wel ok?
 
Inmiddels is het gelukt en is het beest voorzien van nieuwe oliefilter (K&N), nieuwe olie (Motul 5100 10w50), nieuw ringetje carterplug (was een 14mm, oeps), en de luchtfilter ook maar gelijk gedaan.

Behoorlijk ruzie gehad om de oude oliefilter eraf te krijgen, die zat echt absurd strak vast. Motor even laten draaien en laatste beetje olie daarna aangevuld. Accu er weer uit en klaar voor een nieuw seizoen, kijken of het met de 10w50 iets beter gaat.
 
Ik heb de motul 7100 besteld en een nieuwe accu zit nu met smart er op te wachten dat moet komen uit Duitsland naar min begrippen duurt al een paar dagen te lang :)
 
Ik heb de motul 7100 besteld en een nieuwe accu zit nu met smart er op te wachten dat moet komen uit Duitsland naar min begrippen duurt al een paar dagen te lang :)

Ik heb een Motobatt MBTX12U gel accu voor die van mij gekocht, stukken kleiner en lichter. Op accudienst punt nl was ik 58,- kwijt incl. verzenden. Deze accu's hebben 30% meer startvermogen.
 
Ziet er inderdaad uit als een waardige opvolger van de Yuasa accu, ben alleen wel benieuwd hoe hij het doet op druppellader tijdens de wintermaanden. Tot nu toe ben ik aan 2e accu bezig vanaf 2002, vorige is 4 jaar terug vervangen. Heb hem in de winter niet constant aan de druppelaar, meestal 2-3 weken wel en dan weer 2-3 weken niet. Geen idee of dat goed is of slecht maar tot nu toe werkt het voor mij.
 
Ik heb de motul 7100 besteld en een nieuwe accu zit nu met smart er op te wachten dat moet komen uit Duitsland naar min begrippen duurt al een paar dagen te lang :)
Hier ook de 7100, eerdaags maar aan beginnen. Spuitbussen 2K hoogglans zwart ook binnen, vorig jaar voorvork compleet zwart gemaakt, achterbrug is nu aan de beurt.
 
Ziet er inderdaad uit als een waardige opvolger van de Yuasa accu, ben alleen wel benieuwd hoe hij het doet op druppellader tijdens de wintermaanden. Tot nu toe ben ik aan 2e accu bezig vanaf 2002, vorige is 4 jaar terug vervangen. Heb hem in de winter niet constant aan de druppelaar, meestal 2-3 weken wel en dan weer 2-3 weken niet. Geen idee of dat goed is of slecht maar tot nu toe werkt het voor mij.

Ik doe precies hetzelfde met de Motobatt, ook om de 2-3 weken eraan/af en zo wissel ik tussen mijn eigen motor en die van mijn vrouw.
 
Heeft er nog iemand onderdelen van de GSX liggen,iemand uit de buurt zoekt nog verschillende delen na een ongeval,zoals ,tank,stuur,lamp...
 
Helaas niets meer liggen, misschien nog wel ergens een standaard knipperlicht, maar een valpartij is meestal een mooi excuus om kleinere aftermarket te kopen. Spullen zoals een tank worden steeds zeldzamer. Stuur en koplamp is aftermarket ook wel goed te doen, zolang je er geen suzuki logo op wil hebben.
 
Dacht het wel,wordt moeilijk denk ik ook. Ik weet niet hoe ernstig het was,heb de vraag via bericht gekregen. Engeland wordt moeilijk nu ze niet meer in de EU zijn ,ivm douane en verzendkosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan