GSX 600 F uit 1990 met enkele aandachtspunten

Pantzer

MF'er
2 jun 2011
76
0
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds 13 mei 2013 een oude GSX 600 F uit 1990 met 49.000 KM in eigendom. Er zijn een aantal zaken die mijn aandacht trekken en hoop dat enkele forumleden mij hiermee kunnen helpen.

De motor is 15 jaar in eigendom geweest van de vorige eigenaar en heeft tot 3 jaar geleden keurig al zijn beurten gehad. In de afgelopen 3 jaar is ongeveer 240 kilometer gereden zonder verder onderhoud. De voorband is versleten en wordt vandaag vervangen.

Nu is mijn voornemen om de olie te vervangen ookal is deze pas 240 kilometer oud, kijkend naar de kilometerstand en het onderhoudsboekje. Het is toch 3 jaar oude olie. Is het hierbij verstandig ook de filter te vervangen? Dit aangezien deze ook pas 240 km ( ok, en 3 jaar) geleden vervangen is. Wat mij tevens opvalt is dat het olieglaasje volledig zwart kleurt en het lijkt alsof ik alleen maar olie zie, of het glaasje is aangekoekt maar dat durf ik niet te zeggen. Kan dit ernstig zijn?

Ook heb ik het probleem dat ik de motor wanneer deze draait (9 van de 10 keer) met geen mogelijkheid in zijn vrij krijg. Als ik hem start in zijn vrij en gas geef dan gebeurt er gelukkig niets dus de platen raken elkaar niet aan (dunkt mij). Wat zou dit kunnen zijn?

Ik kan verder niets vinden met betrekking tot onderhoud op het gebied van de carbs? Ik heb het idee dat dit wel verstandig kan zijn bij deze kilometerstand. Is dat correct?

Heeft een GSR 600 F uit 1990 enkele aandachtspunten waar ik erg op moet letten? Als ik via google of het forum zoek dan kom ik niet veel specifieke dingen tegen.

Alvast hartelijk dank voor eventuele antwoorden!!

Groetjes, Michael
 
Ik zou idd de olie vervangen, incl. filter. Dan kan je zien of het glaasje nog schoon is...
Verder zou ik niet aan de carbs beginnen als de motor goed loopt, kwaad kan het niet, maar als het niet nodig is...
Remmen controleren (leidingen zijn waarschijnlijk al 25 jaar oud, ze adviseren om de 4 jaar te vervangen), ketting + tandwielen, hoe zijn de voorvork keerringen? In mijn beleving zijn er niet echt specifieke zaken aan zo'n GSX.
 
Deze motor is nogal regen gevoelig. Als je door een flinke regenbui rijdt, willen wel eens cylinders uitvallen. Het niet in zijn vrij krijgen, kan aan de olie liggen.
Het schakelpookje is van alu. Na een tijdje wil het wel eens gaan oxideren, en klem gaan zitten. dan moet je de oxidatie eraf vijlen, en dan schakelt hij weer beter. voorzichtig met de kunststof bus.
 
Laatst bewerkt:
Te veel olie kan het lastig schakelen veroorzaken, maar super soepel schakelen deze blokken nooit. Alle vloeistoffen vervangen, rondje controle/smeerpunten doen en rijden!

Dan ga ik er wel van uit dat hij 240 km geleden de 48.000 beurt heeft gehad met kleppen stellen e.d.
 
Te veel olie kan het lastig schakelen veroorzaken, maar super soepel schakelen deze blokken nooit. Alle vloeistoffen vervangen, rondje controle/smeerpunten doen en rijden!

Dan ga ik er wel van uit dat hij 240 km geleden de 48.000 beurt heeft gehad met kleppen stellen e.d.

De olie is vervangen en het schakelen gaat nu gelukkig een stuk beter, denk idd dat er te veel olie inzat aangezien ik nu wel gewoon door het glaasje kan kijken. Daarnaast was de olie al 3 jaar oud (niet dat er veel mee gereden is).

De remvloeistof ga ik binnenkort ook vervangen aangezien deze heel licht amberkleurig begint te worden, aangezien het helder hoort te zijn denk ik dat het nogal belangrijk is voordat het kan gaan koken of iets dergelijks.

Ik zie op de bon voor de 48.000 km beurt van de vorige eigenaar een hoop staan maar het stellen van kleppen staat hier niet op. Op de twee bonnen hiervoor staan deze ook niet. Ik zie wel dat het gebeurt is bij de 24.000 kilometer maar dat is echt eeuwen geleden. Volgens mij wordt het tijd dat ik ze laat stellen............... damn B| :') .

Helaas kan ik het stellen niet zelf, koppelingsplaten, bougies, filters, olie en andere vloeistoffen vervangen kan ik gelukkig allemaal zelf. Maar het afstellen gaat hem niet worden.... Hetzelfde geld voor het eventueel synchroniseren van de carburateurs. Ben bang dat ik binnenkort maar even langs een motorzaakje in de buurt van Dordt moet gaan. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan