GSX 600F loopt stationaire niet goed

bikemaster

MF veteraan
4 aug 2004
2.033
101
Buitenpost
Mijn gsx600f van bj 1990 wil stationaire niet goed door lopen, ik heb de carbs er vandaag af gehaald en de inlaatspruitstukken.
van de inlaatspruitstukken heb ik de rubberen ringen vervangen voor de zekerheid, want ze willen wel eens uitdrogen.
Veder zaten er 120 sproeiers in de carbs daar heb ik 116 in gezet na overleg met de motorzaak, en de zaak heb ik goed door geblazen.
De CO heb ik 3 slagen open gezet, ook op het advies van de motorzaak, maar hij loopt nog niet goed.
Stationaire loopt hij een 20 seconden goed en zakt dan weg net als hij op 3 pitten gaat lopen en slaat dan af.
Eerst dacht ik dat er een vlotter een beetje door liep maar dat is dus niet zo, wie weet wat het kan zijn.
Ik heb de bougies nog niet vervangen , dat ga ik maandag doen voor zekerheid, de orginele sproeier maat is dat nou 112 ?? want ik weet het zelf niet 100% zeker.
full
 
Ff om af te strepen wat iets NIET is:

- probeer eens zonder dop op de tank

- check of aan de carbs de vlotterkamer-ventilatie ("overloop") echt 100% onbeklemd/vrij/OPEN is

- kijk met een zaklantaarn die je OP AFSTAND aan/uit-schakelt (want NIET vonkvrij) diep in de tank of daar rotzooi ligt of dwarrelt, vooral op de kraanaansluiting / zeefje
 
dat is allemaal wel goed vlotterkamers lopen wel goed vol, en op toeren loopt ie wel goed, tank trekt ook niet vacuum trouwens

Als-ie verzuipneiging zou vertonen dan heel goed mogelijk dat de vlotterkamerVENTILATIE nalaat, zeg maar de "overloop". Ruik of zie je brandstof?

Edit: beweegt ook de choke wel soepel en geheel in & uit?
 
Edit 2: ik zou verwachten bij kleinere sproeiers dat-ie stationair juist een tikkie harder zou gaan lopen maar motor-carbs zijn ingewikkelder dan die van brommers, meer sproeiers enzo. Misschien moet je stationair-gas, ik denk een grotere schroef, iets hoger. Ik zou dat doen door flink vaster draaien met motor AF en GAS OPEN want in tamelijk veel systemen wil er anders iets "happen" in het lichtmetaal, met schade.
Dan gas loslaten en motor herstarten, die veel te hard zal lopen.
Dan die stationairschroef rustig losdraaien, toerental zakt, maar niet eng-zuinig laten dalen.
Fijnregelen later, na een flinke rit aan volledig warme motor.
 
Dat is 100% goed, vandaag heb ik de carbs uitelkaar gehad en door geblazen ook heb ik de vlotters gecontroleerd op goed af sluiten, en doorlopen.
Dat is 100% goed en er blijft ook beslist geen vlotter hangen, ook de rubberen ringetjes in de vlotter kamer zijn goed.
Ik dacht in het begin ook dat er een vlotter bleef hangen of niet helemaal goed af sloot maar dat werkt allemaal naar behoren.
om alles uit te sluiten heb ik dus ook de rubberen ringen van de inlaat spruitstukken vervangen, maar dat was het dus ook niet.
hoeveel slagen moeten standaard de CO schroeven open ? want die heb ik 3 slagen open staan, na overleg met motorzaak monteur.
 
Ik meen dat er meestal (niet alleen bij motors) met "slagen" HALVE uren worden bedoeld (maar ken dit hoofdzakelijk van brommertjes).

Zit er geen grote stationairschroef nog daar ergens, die alle 4 de gasschuiven een beetje optilt (zie berichtje hiervóór)?

Als de motor tamelijk warm is, dan ZONDER choke starten.
 
Edit 2: ik zou verwachten bij kleinere sproeiers dat-ie stationair juist een tikkie harder zou gaan lopen maar motor-carbs zijn ingewikkelder dan die van brommers, meer sproeiers enzo. Misschien moet je stationair-gas, ik denk een grotere schroef, iets hoger. Ik zou dat doen door flink vaster draaien met motor AF en GAS OPEN want in tamelijk veel systemen wil er anders iets "happen" in het lichtmetaal, met schade.
Dan gas loslaten en motor herstarten, die veel te hard zal lopen.
Dan die stationairschroef rustig losdraaien, toerental zakt, maar niet eng-zuinig laten dalen.
Fijnregelen later, na een flinke rit aan volledig warme motor.
als ik hem goed warm heb gereden, en ik hem stationair heb afgestelt, dan loopt ie ff goed, dan begint ie te sputteren, en slaat af.
Als ik ff flink gas geef loopt ie weer wat hader stationaire, en zakt dan terug naar normaal, dat houd ie even vol, en dan zakt ie af en slaat uit.
Net alsof ie op 3 poten terug valt, ik heb er trouwens een open lazer op zitten 4 in 1 als ik het gas open draai en dan dicht draai dan bij het terug vallen van de toeren knalt hij een beetje, alleen met gas dicht doen.
Maar dat lijkt me toch redelijk normaal
 
Ik meen dat er meestal (niet alleen bij motors) met "slagen" HALVE uren worden bedoeld (maar ken dit hoofdzakelijk van brommertjes).

Zit er geen grote stationairschroef nog daar ergens, die alle 4 de gasschuiven een beetje optilt (zie berichtje hiervóór)?

Als de motor tamelijk warm is, dan ZONDER choke starten.
ja die zit er wel daar stel ik het stationaire ook mee af, en idd als ie warm is zonder choke.
Maar dat helpt niet want er is iets mis, hij loopt zoals ik al zij ff goed en wil dan afslaan, geef ik dan flink gas, dan loopt hij iets te hardt stationaire.
En dan zakt hij terug naar normaal houd dat 20 sec vol en wil dan weer afslaan, trouwens de inlaat spruitstukken zijn niet gescheurt want ik heb ook al aan valse lucht gedacht.
vandaar ook dat ik de inlaat spruitstukken rubberen ringen hen vervangen
 
Wat ik nog piekeren kan:

1. heb je een centrale stationair-stelschroef gevonden of draai je alleen maar aan die (vermoed ik) lucht-in-sproeier-regelaartjes (wat je "co" noemt, met die 3-slagen beginwaarde)?
2. dat knallen af en toe hoeft niet per se slecht te zijn maar kan MISSCHIEN ook duiden op onjuiste klep-speling.

Ik denk dat ik ongeveer aan het eind van mijn inzichten ben, hopelijk kijken snel een paar ervaren rijders/sleutelaars nu mee.

Edit: punt-1 achterhaald, zie ik nu.
 
Wat ik nog piekeren kan:

1. heb je een centrale stationair-stelschroef gevonden of draai je alleen maar aan die (vermoed ik) lucht-in-sproeier-regelaartjes (wat je "co" noemt, met die 3-slagen beginwaarde)?
2. dat knallen af en toe hoeft niet per se slecht te zijn maar kan MISSCHIEN ook duiden op onjuiste klep-speling.

Ik denk dat ik ongeveer aan het eind van mijn inzichten ben, hopelijk kijken snel een paar ervaren rijders/sleutelaars nu mee.

Edit: punt-1 achterhaald, zie ik nu.
1 nee ik weet wel het verschil tussen de CO schroef en de centrale stationair schoef.
2 Met de DB killer in de demper is het knallen wel over, kleppen zijn pas gesteld en speling is goed, dat heb ik door de expert laten doen.
 
Vergelijk de bougies eens onderling. Als er een overmatig roetig exemplaar tussenzit dan komt op de bijbehorende carb misschien de choke niet helemaal terug (vuil / plakkerige kabel(verdeler)?) of lekt er miscchien een vacuum-membraan van een carburateur?
Succes!
de choke komt goed terug van alle 4 carbs dat heb ik ook gecontroleerd, ik heb er 1 bougie uit gehad en die was goed kwa kleur.
Morgen ga ik ze alle 4 er eens uithalen om te kijken als ze alle 4 goed zijn kwa verbranding.
Zelf vermoed ik dat er 1 niet goed is, dat zou haast wel moeten anders weet ik het ook niet meer.
Als dat ook goed is ga in compressie meten maar ik ga er van uit dat , dat ook wel goed is maar als ik het heb gemeten kan ik het uit sluiten ;)
 
Vergelijk de bougies eens onderling. Als er een overmatig roetig exemplaar tussenzit dan komt op de bijbehorende carb misschien de choke niet helemaal terug (vuil / plakkerige kabel(verdeler)?) of lekt er miscchien een vacuum-membraan van een carburateur?
Succes!
vacuum membraam idd dat zou ook nog kunnen }) maar hoe controleer ik dat |(
 
het probleem was er al toen ik hem kocht, maar hij loopt nu wel erg slecht nadat ik er de 116 sproeiers in heb gezet.
Maar dat kan het haast niet zijn standaard zitten er 112 in en er zat 120 in ik vermoed toch dat ik de co schroeven niet ver genoeg open heb gedraait.
Want na een nacht slapen herinder ik mij dat ik ze 3 halve slagen open heb gezet, en dat zal wel 3 hele slagen moeten zijn (3 uren)
de bougies zal ik ook vervangen helaas wordt dat dinsdag want ik heb late dienst en maandagmorgen zijn de motorzaken hier in de buurt gesloten.
Ook zal ik de carbs nog eens goed door blazen en dit keer alles door blazen zodat ik dat ook kan uitsluiten.
De vlotterkamers waren wel mooi schoon trouwens maar je kan het nooit weten dus zekerheid voor alles ;)
 
toch vandaag de carbs er weer af gehaald volledig uitelkaar gehaald en dit keer echt goed schoon gemaakt.
Er was al eens mee geknoeit door de vorige eigenaar want onder de co schroef hoort een rubberen ringetje te zitten dan een wei ring en dan het veertje.
En tenslotte de co schroef zelf, dit zat in 2 carbs verkeerd om dus eerst de wei dan de rubbereb ring en daarna het veertje.
Dus deze fout is nu ook herstelt, veder heb ik de carbs stuk voor stuk schoongemaakt, en weer gemonteert.
Wel heb ik de 120 sproeiers er weer in gezet, deze zaten er ook in maar ik dacht dat het slechte lopen daar van kwam, dus had ik er 116 in gezet.
De motor loopt nu weer prima stationaire, en hij rijdt nu bijna (goed) hij pakt nog niet 100% goed op vanuit de lage toeren.
Maar dat is duidelijk afstelling, hij krijgt te veel benzine met die 120 sproeiers er in, dus ik zet nu de 116 er in en stel hem dan af.
Dan moet het goed zijn, want de vorige keer met de 116 sproeiers liep ie voor geen meter, vandaar dat ik nu eerst de 120 weer terug had gezet.
Waarom hij niet goed liep heeft met die rubberen ringetjes te maken onder de co schroef, dus nu nog de 116 er in afstellen en :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan