GSX 750 es '86 wil niet starten na een jaar stilstaan

Urn

MF'er
2 feb 2007
164
0
Rotterdam
Deze suzuki heeft een jaar in de garage stilgestaan. Ik weet dat ik 'r af en toe had moeten starten enzo of in iedergeval leegrijden en de accu aan de druppellader zetten, maar toen ik 'r daar neer zette verwachtte ik mn rijbewijs zeer binnekort te halen. Dat is dus niet gebeurd door omstandigheden en nu zijn we een jaar verder.. :(

Zelf starten wilde natuurlijk niet lukken, accu leeg. Aanlopen lukte ook niet, dus mijn hoop was dat ze met startkabels wel weer dr bovenop zou komen maar nee, de startmoter draaide wel maar ze wilde niet starten. -O-

Wat moet ik nu gaan doen om 'r weer aan de praat te krijgen? Ik weet in iedergeval dat de accu vervangen moet worden, en de carburateurs en de tank leeggemaakt en nieuwe benzine erin. Iemand nog andere tips? Bougies vervangen ofzo? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt voor de hulp!

Jorn
 
Zowieso even een beurtje geven. Nieuwe bougies (kosten toch geen drol) olie en filter ed. en heel belangrijk, je carburateurs schoonmaken! Plaats gelijk een benzinefilter tussen de tank en carbs.

Verse benzine is imho niet nodig, heb al vaak genoeg motoren prima horen lopen met veel oudere benzine.
 
hoe staat 't met de olie en de bougies? misschien dat de carburateurs verstopt zijn, omdat benzine op een gegeven moment gaat gommen.. ontstaat er een harde substantie.
 
Naast verse peut en een nieuwe accu, kun je er een toevoeging bij gieten in je tank, om de afzetting in je carbs te verwijderen. Daar wil zekers na een jaar stilstand best wel wat vuiligheid gaan zitten.
En als het tegenzit zul je de carbs zelfs even moeten demonteren en de vlotterbakken reinigen.
Verse olie + filter is een aanrader.
Bougie's zou ik zeker aan een inspectie onderwerpen. Zijn deze het jaar daarvoor al gewisseld, maak ze dan alleen ff schoon.

Mocht je motor aanslaan,...laat deze rustig opwarmen. Niet aan het gas hangen. Anders krijgen de glijlagers het voor hun kiezen.

Om verrassingen te voorkomen, is een inspectie/onderhoud van de elektriek ook wenselijk.
Controleer alle schuifstekkers e.d. op oxydevorming( ook bij bobine), en maak schoon en spuit ze in met bijv. WD-40. Zo ook de lampjes en hun fittingen kunnen ge-oxydeerd raken.

Werkse.
 
Laatst bewerkt:
hey bedankt voor de vlotte reacties! :)
ik heb vanmiddag niet echt meer tijd om te beginnen, dus dat wordt morgen dan. Hoe heet dat spul wat je in je tank kan gieten? dan ga ik dat eerst proberen voordat ik die carbs uit elkaar ga halen, want dat is echt een rotwerk heb ik bij m'n mb ook een paar keer gedaan, en deze heeft r vier en ze zijn vast ingewikkelder.. :P
 
..o.a. deze --> http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Brandstof/Fuel+System+Cleaner.html (carb system cleaner)

NL36_evU040EU_FuelSysCleaner.jpg


Tank ¼ vol, en gooi desnoods 2 van die flesjes meuk er in....starten, ff laten draaien tot motor warm is....motor uit en laat't ff een tijdje inwerken.
 
Laatst bewerkt:
Deze suzuki heeft een jaar in de garage stilgestaan. Ik weet dat ik 'r af en toe had moeten starten enzo ....
Dat moet je nu juist niet doen...

Als je een motor in opslag hebt dan kun je twee dingen doen; of er een eind mee rijden zodat ie lekker warm wordt, of er helemaal afblijven. Weinig is zo slecht als starten zonder warmlopen...

Voor het benzineprobleem is er het volgende, speciale http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=510 (Aspen) benzine die niet veroudert...

Zorg dat je brandstofsysteem gevuld is met Aspen en hij start ook na een jaar nog prima. Kost ruwweg het dubbele van gewone benzine maar je hebt er bijna niets van nodig en het voorkomt een hoop ellende.
 
Als je een motor in opslag hebt dan kun je twee dingen doen; of er een eind mee rijden zodat ie lekker warm wordt, of er helemaal afblijven. Weinig is zo slecht als starten zonder warmlopen...

Oh maar goed dat ik dat niet gedaan heb dan :) Maarja dat Aspen had ik er dus vorig jaar in moeten gooien of helpt dat nu nog?

Tank ¼ vol, en gooi desnoods 2 van die flesjes meuk er in....starten, ff laten draaien tot motor warm is....motor uit en laat't ff een tijdje inwerken.
Aangenomen dat ie dan start dus? :)

Ik had ergens ook iets gelezen over een of andere starthulp die je in je luchtfilter moet spuiten ofzo? weet iemand wat dat is?
Ik ga morgen even kijken of ik r aan de praat kan krijgen zonder dr helemaal uit elkaar te halen, zou wel fijn zijn :) :Y
 
...Maarja dat Aspen had ik er dus vorig jaar in moeten gooien of helpt dat nu nog?.
Aspen voorkómt deze problemen, jij hebt ze al...
... Ik had ergens ook iets gelezen over een of andere starthulp die je in je luchtfilter moet spuiten ofzo? weet iemand wat dat is?
Startpilote... Dat is een soort ether dat je vernevelt in de inlaat bij bijvoorbeeld een oude diesel met startproblemen in de winter, het lost een dichtgeslibde carburateur niet op...
 
Laatst bewerkt:
zo tis een maand verlaat, (jonges wat ben ik een uitsteller) maar ze spint weer als een pasgeboren kitten!! *O* eigelijk had er helemaal niets aan hoeven gebeuren, behalve een nieuwe accu. De reden waarom ie niet wou starten was omdat het oliepeil niet hoog genoeg was.. even beetje bijvullen en: prutteldepruttel :)

iig erg bedankt voor de hulp :D

groetjes Jorn
 
Da's mooi, alleen een nieuwe stroombron en gaan met die banaan. :}
Die ouwe soes doet het altijd zelfs na een jaar stilstand :}
Veel plezier!!! Grtz. D.D.
 
Terug
Bovenaan Onderaan