GSX 750-ES plotseling geen compressie inlaatkleppen stuk

SparkyGSX

Die hard MF'er
23 mei 2005
466
0
Ewijk
Het gaat om een GSX 750-ES van '88 met 112.000 km (klokje rond) die niet meer wil starten.
De ene dag liep ie als een zonnetje, de volgende dag deed ie het niet meer.

2 cilinders hebben helemaal geen compressie, de andere 2 nog maar een kwart.
De nokkenasketting is niet overgesprongen, dat heb ik gecontroleerd. Met de in- en uitlaatkleppen dicht (een centimeter speling gegeven om te testen) en perslucht op het bougiegat blaast ie door de inlaatkleppen (op 2 cilinders geprobeerd). Deze sluiten dus niet meer af.

Het lijkt me belangrijk dat elke cilinder door zijn eigen inlaatpoort blaast; een scheur in de kop of dramatisch gescheurde koppakking lijkt me daardoor uitgesloten (dan zou ie door de poort van een andere cilinder moeten blazen). Als ik het inlaatspruitstuk afsluit, draait de krukas een stukje als ik er druk op zet.

De nokkenasketting heeft naar mijn idee veel te veel speling, zo'n 1,5 cm in beide richtingen tussen de nokkenassen in.

Ik heb nog geen kans gehad om de klepspeling te meten (heb de kleppen van 2 cilinders met rust gelaten), en de nokkenaskettingspanner te controleren.

De oliepomp lijkt het goed te doen (een droog gemaakte nok zit na een omwenteling meteen weer goed in de olie).

Wat ik me nu afvraag: wat kan er gebeurd zijn waardoor de kleppen van alle cilinders zo dramatisch stuk gaan?
Vooral het feit dat het over alle 4 de cilinders gaat, zonder enige waarschuwing, en dus niet tijdens het rijden.

De tweede vraag is wat ik er aan zou kunnen doen. Nieuwe kleppen is geen optie; dat is de motor echt niet meer waard. Heeft iemand toevallig nog een donorblok of een cilinderkop met goede kleppen liggen?

Overgens heb ik deze motor in de huidige staat van een vriendin overgenomen voor de schappelijke prijs van een 6-pack Leffe, fles rode wijn en 2 appels.

(ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet veel relevants vinden. Ik kan me voorstellen dat dit niet uniek is. Als ik het heb gemist, sorry)
 
lijkt me een geval van de nokkenas ketting die is overgeslagen,en
daardoor de kleppen tegen de zuigers zijn aan gekomen.
en je bezit een paar kromme kleppen.


heb je al je kleppendeksel er af gehaald?
zie je snel de oorzaak.

en anders je grote aankoop bedrag terug eisen,
zeker het bier om je verdriet te verdrinken :Y
gr toontje
 
Een overgeslagen nokkenasketting was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Als de krukas bij het afzetten door de compressie een stukje achteruit heeft gedraaid, kan dat een flink ruk aan de ketting geven, zeker als er zoveel speling op zit.

Maar tot mijn verbazing lijkt dat allemaal te kloppen... Met het merkje op de timingrotor gelijk met de sensor, staat pijl 1 op de uitlaat nokkenas precies gelijk met de rand van de kop, en tussen de pijlen op de in- en uitgaande as zitten 20 pennen van de ketting, en dat klopt volgens het handboek.

Als ie overgeslagen zou zijn doordat ie achteruit draaide, had de ingaande nokkenas nu een tand te vroeg moeten liggen. Dat betekend dat ie te vroeg open gaat (als de zuiger onderweg is naar beneden), en te vroeg dicht, dus iets voor het onderste dode punt. Ik zie niet in hoe de klep dan krom kan worden.

Een uitlaatklep die te laat dicht gaat, kan gemakkelijker geraakt worden door een zuiger met forse snelheid.



Edit:
Koolaanslag lijkt me niet waarschijnlijk, dan zou ie progressief slechter moeten worden lijkt me, en het lijkt me ook vreemd dat dat alle cilinders tegelijk treft. Ik denk dat het falen te plotseling is voor zo'n verklaring
 
Laatst bewerkt:
@Gassen: nee, sorry, dat is echt complete onzin. De afstand van de krukas naar de nokkenassen blijft gelijk, want daar staat spanning op. De extra speling door de te lange ketting gaat in het stuk tussen de inlaat nokkenas en de krukas zitten, waar ook de kettingspanner zit.

Daarnaast zou een inlaatklep die te laat open gaat, niet voor kromme kleppen kunnen zorgen.
Voor de duidelijkheid: met de nokkenasvolger los van de nokkenas sluit ie nog steeds niet af, dus er is echt iets mis met de klep.
Als ie te laat dicht zou gaan, kan ie de zuiger ook niet raken, want die staat aan het eind van de inlaatslag iets voorbij het onderste dode punt.
 
@Gassen: nee, sorry, dat is echt complete onzin. De afstand van de krukas naar de nokkenassen blijft gelijk, want daar staat spanning op. De extra speling door de te lange ketting gaat in het stuk tussen de inlaat nokkenas en de krukas zitten, waar ook de kettingspanner zit.

Daarnaast zou een inlaatklep die te laat open gaat, niet voor kromme kleppen kunnen zorgen.
Voor de duidelijkheid: met de nokkenasvolger los van de nokkenas sluit ie nog steeds niet af, dus er is echt iets mis met de klep.
Als ie te laat dicht zou gaan, kan ie de zuiger ook niet raken, want die staat aan het eind van de inlaatslag iets voorbij het onderste dode punt.

Als je ketting te lang wordt gaat weldegelijk je nokkenas later mee waardoor de klep niet alleen te laat open gaat maar ook weer te laat dicht
 
hmm, nu ik erover nadenk, hebben jullie inderdaad gelijk. Het aantal schakels tussen de krukas en de ingaande nokkenas blijft natuurlijk constant, maar de schakels worden langer. Ik zat de denken dat de afstand in centimeters gelijk blijft, maar dat is logisch aangezien de maat van de tandwielen niet (significant) veranderd.

Sorry Gassen, ik reageerde net even te snel dat het niet waar was. Hey, het was al laat he ;)

Maar... een ingaande nokkenas die te laat loopt, kost volgens mij geen kleppen. Hij gaat pas open als de zuiger al onderweg is naar beneden, en pas dicht als de zuiger voorbij het onderste dode punt is. Ik zie niet hoe de zuiger de kleppen kan raken, of de kleppen op een andere manier stuk zouden gaan.
 
Nee, ik heb de klepspeling nog niet gecontrolleerd. Ik heb de motor niet thuis staan, en de laatste keer was ik mijn voelermaatjes vergeten. Ik heb bewust de kleppen van cilinders 1 en 2 met rust gelaten zodat ik dat nog kan doen.

De nokkenassen liggen er nog in, maar ik heb van cilinders 3 en 4 de nokkenasvolgers helemaal losgedraaid, dus die hebben nu zo'n 10mm klepspeling. Hierdoor weet ik al zeker dat de inlaatkleppen niet afsluiten. Misschien dat ik morgen tijd heb om de klepspeling te meten en misschien zelfs de kop eraf te halen.

Het lijkt erop dat het blok zijwaarts uit het frame moet, dus dat wordt nog een hele klus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan