Het gaat om een GSX 750-ES van '88 met 112.000 km (klokje rond) die niet meer wil starten.
De ene dag liep ie als een zonnetje, de volgende dag deed ie het niet meer.
2 cilinders hebben helemaal geen compressie, de andere 2 nog maar een kwart.
De nokkenasketting is niet overgesprongen, dat heb ik gecontroleerd. Met de in- en uitlaatkleppen dicht (een centimeter speling gegeven om te testen) en perslucht op het bougiegat blaast ie door de inlaatkleppen (op 2 cilinders geprobeerd). Deze sluiten dus niet meer af.
Het lijkt me belangrijk dat elke cilinder door zijn eigen inlaatpoort blaast; een scheur in de kop of dramatisch gescheurde koppakking lijkt me daardoor uitgesloten (dan zou ie door de poort van een andere cilinder moeten blazen). Als ik het inlaatspruitstuk afsluit, draait de krukas een stukje als ik er druk op zet.
De nokkenasketting heeft naar mijn idee veel te veel speling, zo'n 1,5 cm in beide richtingen tussen de nokkenassen in.
Ik heb nog geen kans gehad om de klepspeling te meten (heb de kleppen van 2 cilinders met rust gelaten), en de nokkenaskettingspanner te controleren.
De oliepomp lijkt het goed te doen (een droog gemaakte nok zit na een omwenteling meteen weer goed in de olie).
Wat ik me nu afvraag: wat kan er gebeurd zijn waardoor de kleppen van alle cilinders zo dramatisch stuk gaan?
Vooral het feit dat het over alle 4 de cilinders gaat, zonder enige waarschuwing, en dus niet tijdens het rijden.
De tweede vraag is wat ik er aan zou kunnen doen. Nieuwe kleppen is geen optie; dat is de motor echt niet meer waard. Heeft iemand toevallig nog een donorblok of een cilinderkop met goede kleppen liggen?
Overgens heb ik deze motor in de huidige staat van een vriendin overgenomen voor de schappelijke prijs van een 6-pack Leffe, fles rode wijn en 2 appels.
(ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet veel relevants vinden. Ik kan me voorstellen dat dit niet uniek is. Als ik het heb gemist, sorry)
De ene dag liep ie als een zonnetje, de volgende dag deed ie het niet meer.
2 cilinders hebben helemaal geen compressie, de andere 2 nog maar een kwart.
De nokkenasketting is niet overgesprongen, dat heb ik gecontroleerd. Met de in- en uitlaatkleppen dicht (een centimeter speling gegeven om te testen) en perslucht op het bougiegat blaast ie door de inlaatkleppen (op 2 cilinders geprobeerd). Deze sluiten dus niet meer af.
Het lijkt me belangrijk dat elke cilinder door zijn eigen inlaatpoort blaast; een scheur in de kop of dramatisch gescheurde koppakking lijkt me daardoor uitgesloten (dan zou ie door de poort van een andere cilinder moeten blazen). Als ik het inlaatspruitstuk afsluit, draait de krukas een stukje als ik er druk op zet.
De nokkenasketting heeft naar mijn idee veel te veel speling, zo'n 1,5 cm in beide richtingen tussen de nokkenassen in.
Ik heb nog geen kans gehad om de klepspeling te meten (heb de kleppen van 2 cilinders met rust gelaten), en de nokkenaskettingspanner te controleren.
De oliepomp lijkt het goed te doen (een droog gemaakte nok zit na een omwenteling meteen weer goed in de olie).
Wat ik me nu afvraag: wat kan er gebeurd zijn waardoor de kleppen van alle cilinders zo dramatisch stuk gaan?
Vooral het feit dat het over alle 4 de cilinders gaat, zonder enige waarschuwing, en dus niet tijdens het rijden.
De tweede vraag is wat ik er aan zou kunnen doen. Nieuwe kleppen is geen optie; dat is de motor echt niet meer waard. Heeft iemand toevallig nog een donorblok of een cilinderkop met goede kleppen liggen?
Overgens heb ik deze motor in de huidige staat van een vriendin overgenomen voor de schappelijke prijs van een 6-pack Leffe, fles rode wijn en 2 appels.
(ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet veel relevants vinden. Ik kan me voorstellen dat dit niet uniek is. Als ik het heb gemist, sorry)