GSX-R 600 k3 met startproblemen

haansb

MF'er
16 mei 2009
234
0
Arnhem
Hallo allemaal,

Ik heb een GSX-R 600 k3 staan die startproblemen heeft.

Het probleem: soms wil de motor niet starten, soms wel. Als ik de sleutel omdraai gaat ie wel alles checken, naald van de toerenteller gaat een keer omhoog en weer terug en de lampjes branden, maar als ik wil starten doet ie niks. Startmotor gaat dus niet rond. Als ik er dan een beetje mee pruts (van contact af en weer aan, standaard in en uit klappen, in de versnelling zetten en er weer uit halen en een beetje heen en weer rollen) dan gaat het op een gegeven moment wel weer.

2e probleem: weinig ervaring met sleutelen, maar wil (en moet het van mezelf) leren 8-)

Mijn vermoeden: Ik heb het idee dat het aan de sensor van de standaard ligt, omdat ik op een gegeven moment had dat de motor wel wilde starten meteen nadat ik de standaard had uit en weer ingeklapt.

Mijn vraag: Hoe kan ik nou volgens een goede procedure het probleem vinden? Het lijkt mij persoonlijk geen goed idee dat ik random iets ga vervangen, zonder dat ik zeker weet of dat het probleem is.

Waar dus te beginnen?

Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag!
 
Hmm, volgens mij heeft het met je standaard niets te maken ( de meeste motoren kunnen op de standaard gewoon stationair draaien en gas geven) echter zodra je met draaiende motor en standaard uit de motor in een versnelling zet moet ie onherroepelijk uitvallen ( beveiliging ).

Ik zit meer te denken aan je 'dodemansknop' (je weet wel die grote rode aan je rechterhandvat-schakelblok) maakt die geen sluiting ofzo? of de bedrading naar je startrelais al nagekeken?
 
Laatst bewerkt:
@Mikey-RF: bedankt, hier zal ik morgen eens naar gaan kijken als ik tijd heb!

@glenne_13: Hoe bedoel je continu branden? Ook als ie wel in een versnelling staat? Dat is namelijk niet het geval. Lampje brandt alleen als bak in neutraal staat.
 
@Mikey-RF: bedankt, hier zal ik morgen eens naar gaan kijken als ik tijd heb!

@glenne_13: Hoe bedoel je continu branden? Ook als ie wel in een versnelling staat? Dat is namelijk niet het geval. Lampje brandt alleen als bak in neutraal staat.


Hij bedoelt of het neutraallampje niet af en toe knippert of ineens wat minder fel brandt.
Denk niet dat het daar aan ligt, anders zou de startmotor alsnog wel rond moeten gaan op de momenten dat er wel contact is en het lampje goed brandt. Dat zou je meteen opvallen denk ik.


Wat betreft de standaard, probeer em dan eens in de vrij te starten terwijl je erop zit met de standaard ingeklapt.
Mocht de startmotor nog steeds niets doen kan je onderaan de standaard eens kijken of er normaal contact wordt gemaakt. Je standaard drukt een pinnetje in die aan de motor vast zit, even indrukken en dan proberen te starten in de vrij:
GSXR6_SSSwi_S.jpg



Geen foutcode, of toevallig CHECK in beeld staan neem ik aan op de momenten dattie niet start?
 
En? Al iets gevonden? :?

Heb exact hetzelfde probleem namelijk met mijn GSX-R 750 uit 2000 :/
Zodra ik me sleutel omdraai gaat alles branden en het brandstofpompje hoor je even pompen groene neutraal lampje gaat branden.. Rode dodemans/start knop staat goed en hij geeft gewoon geen kick als je op het start knopje drukt. Alles geprobeerd standaard in standaard uit, er op zitten, er naast staan, koppeling in voorrem in, sleutel aan en uit gedaan, dodemans knop paar keer omgehaald, zelfs verlichting en alles uitgezet en geprobeerd (dacht misschien te weinig stroom ofzo) maar gewoon weer NIKS '( -O-

Na een paar minuten wachtten opnieuw contact aan druk op start en VrOeeeMmmm :/
 
hmm hoort zich een beetje aan als hetgene waar mijn blade ook soms last van heeft..
Contact aan alles ok injectie start, druk op de startknop en alles valt weg....

Heb je al eens gemeten of je accu tijdens het "niet willen starten" voldoende spanning geeft?
Bij mij valt de accuspanning dan onder de 4volt!!!

Accu heb ik al vervangen en de startmotor is door een revisiebedrijf gecontroleerd helaas tot nu toe zonder resultaat. Lekspanning is ook niet aanwezig...
 
Ja ik denk het probleem gevonden te hebben, en volgens mij is het het startknopje wat niet functioneert. M'n gereedschap is nog niet binnen dus kan het nog niet van het stuur af halen. Het volgende gebeurde namelijk:

Aantal keren gestart --> deed elke keer

Op een gegeven moment starte de motor niet meer, en drukte ik een aantal keer achter elkaar het startknopje snel in --> na een keer of 6 sloeg de motor weer aan. Ik moet nog even gaan testen of deze "oplossing" te reproduceren is, maar ga sowieso binnenkort dat ding eens even beter bekijken.

Het probleem is volgens mij niet de accu, het niet starten is volledig random, en als de motor wel start gaat het ook meteen goed zonder moeite.
 
Dat kapje zit toch gewoon met 2 kruiskop schroeven? Een boven en onderkantje op elkaar?

Heb je geen schroevendraaier ? :/


Binnenin zie je zo of er wat mis is, gewoon de draadjes tegen elkaar proberen en je weet het.
 
Vandaag een half uurtje tijd gehad:

dodemansknop lijkt het niet te zijn. Kabels zitten gewoon goed in contact, en alles is ook gewoon schoon. Dat kunnen we dus uitsluiten lijkt het.

Zekeringen meteen even gecheckt, maar die zijn ook allemaal nog goed. Kunnen we dus ook uitsluiten.

Om de startknop zelf te kunnen bekijken moet de hele gashendel van het stuur af, en daar had ik geen tijd meer voor. Dat gaat dus morgen gebeuren.
 
Hij bedoelt of het neutraallampje niet af en toe knippert of ineens wat minder fel brandt.
Denk niet dat het daar aan ligt, anders zou de startmotor alsnog wel rond moeten gaan op de momenten dat er wel contact is en het lampje goed brandt. Dat zou je meteen opvallen denk ik.


Wat betreft de standaard, probeer em dan eens in de vrij te starten terwijl je erop zit met de standaard ingeklapt.
Mocht de startmotor nog steeds niets doen kan je onderaan de standaard eens kijken of er normaal contact wordt gemaakt. Je standaard drukt een pinnetje in die aan de motor vast zit, even indrukken en dan proberen te starten in de vrij:
[afbeelding]


Geen foutcode, of toevallig CHECK in beeld staan neem ik aan op de momenten dattie niet start?

Dit heb ik ook gecheckt: schakelaar lijkt gewoon goed te werken. Start nooit met standaard uitgeklapt, en start meestal (...) met standaard ingeklapt.

Er staat geen CHECK op het moment dat de motor niet start.
 
Hmm, ik ben heel erg benieuwd, ik zit er nog even over te brainstormen wat het zou kunnen zijn...

Met de standaard uitgeklapt moet hij ook starten in neutraal trouwens, ik start eigenlijk altijd met de standaard uitgeklapt nu ik erover denk.

Maar dat terzijde, is nu eigenlijk sowieso je probleem niet nu ik erover nadenk, want dan zou je motor altijd starten en alleen afslaan in de versnelling.
Ik denk toch iets met neutraalsensor ofzo dan... maar dit is altijd de ellende, de ene keer wel, de andere keer niet, geen duidelijk patroon of probleem.
 
Laatst bewerkt:
Soldaat terug van verkenning :+

Ik heb de schakelaar uit elkaar gehad. Startknop ziet er gewoon goed uit, maakt goed contact en is niet vies. Voor de zekerheid even schoongemaakt en het spul weer in elkaar gezet.

Geprobeert te starten: heb denk ik 15 keer gestart, en 1 keer wilde die niet. Het lijkt dus minder te zijn geworden, maar is niet opgelost. Aangezien het mijn circuitfiets is moet ik even afwachten wat er gebeurt bij wat meer gebruik. Ik kreeg er de afgelopen keer ook pas op de helft van de dag meer last van. Misschien omdat de motor dan warm is oid?

In ieder geval iedereen bedankt tot nu toe!

Als ik wat tijd over heb de komende tijd ga ik ook nog even kijken naar de koppelingssensor of die goed contact maakt of niet.

En waar kan ik de neutraalsensor vinden? Kan ik die ook even checken.
 
Omerta86: heb de contactspray er inderdaad in gespoten. Paar keer geprobeerd en elke keer starte de motor. 16 juni ga ik weer naar het circuit dus dat wordt de vuurdoop.

Ik neem de contactspray mee, en dan kan ik de andere schakelaars ook even proberen mocht het probleem blijven bestaan.

Ik laat nog wel even wat horen na de circuitdag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan